• Linnis

Papper till Colombia - felaktighet utredning?

Hej, vi var så glada för att vi äntligen var klara med insamlandet av papper till Colombia och skulle just lämna in papper till granskning hos Adoptionscentrum.

Upptäcker då att vår hemutredare missat att skriva samtliga namn (missat mitt mellannamn) på försättsbladet till medgivandeutredningen. Då vår utredare är sjukskriven ringde jag hennes chef. Hon var inte säker på att detta gick att ordna i efterhand och skulle återkomma när hon har kollat vidare.

Bli så ledsen. Man försöker vara noga och dubbelkolla allt och så gör utredarna fel. Någon som varit i denna situation och vet vad som kan göras?

Blir så stressad över att aldrig komma i mål.

• Svar på tråden Papper till Colombia - felaktighet utredning?
  • Prinsessmor

Men det kan väl inte vara något problem att ändra. Det är ju ingen ändring i beslutet. Hoppas verkligen chefen på familjerätten inser det och skriver ut ett nytt försättsblad. När vi skickade till Kina ändrade vi försättsbladet flera gånger pga felaktigheter. Det var inga problem alls.
    Lycka till!

• Linnis

Tack prinsessmor, nu känns det faktiskt lite bättre. Jag tänkte som du att det kan ju inte vara några problem eftersom det inte gäller själva innehållet i utredningen utan ett högst mänskligt misstag av vår utredare (trots att vi påpekade vikten av att alla namnen var med+att hon fick underlag för vad som krävdes för Colombia i samband med utredningen).

Blev lite nedslagen när hennes chef sade "näe-det kan vi nog inte ändra, för det är ju det underlaget socilalnämnden tagit beslut på". Och jag bara: "Men jag heeeter ju faktiskt XX....{#lang_emotions_cool} " och då lovade hon till slut att kolla med Familjerätten.

• Ålen

Linnis- måste det verkligen stå alla namn på försättsbladet? Då vi också snart ska starta samla till Colombia (väntar på avtal och faktura) sprang jag för att dubbelkolla hur det ser ut på vår utredning.... Mycket riktigt under rubriken "sökandes per.uppgifter och namn står vara våra tilltalsnamn och efternamn med, inte våra mellannamn. På utredningsplankettenr däremot står alla våra namn.

Hur vet man vad som gäller? Säger AC till oss?

• Linnis

Ålen: AC säger till er när ni samlar papper (när ni får PM3 och valt land). I vår utredning i övrigt nämns inte våra mellannamn det var därför det blev så konstigt(dock framgår de ju av passen, övriga dokument etc.

Fick dock just mail av chefen och hon kommer ordna nytt försättsblad och skicka hem till oss. Så nu pustar jag ut och firar med ett glas vin att vi nästan är klara. Eller också tar vi ett glas bara för att det är torsdag...{#lang_emotions_wink}

• Ålen

Härligt att det ordnar sig! Eftersom vi också ska samla till Colombia blir jag fundersam. Våra mellannamn står inte på medgivandet och inte i utredningen men däremot på utreningsblanketten. Ja ja, jag får vänta och se vad instruktionerna säger.

• Prinsessmor

Vad skönt att det gick att ordna. Det är verkligen stressande och nervpåfrestande att få till alla papper. Dessvärre är det väl inte slut ännu. Det återstår väl en massa papper och blanketter i samband med själva adoptionen i landet. Så var det i allla fall i Kina. Men självklart är det värt alla besvär när man väl får sina guldklimpar. Men passa på att fira att den här fasen är över!

• Kusin Knase

Skönt att det ordnade sig, Linnis! Vi hade inte uppmärksammat detta problem utan fick istället av AC tillsägelse att be NP om ett särskilt intyg ang det istället och det kostade ju några hundra extra...

Svar på tråden Papper till Colombia - felaktighet utredning?