• kvinnan78

metformin behandling men har inte PCO

Har nån fått prova metformin trots att man inte har PCO. Pergo fungerar inte så bra för mig..har BMI 27 (lite övervikt) har alltid haft problem med akne men har inte PCO äggstockar,  har gjort många VUL+spolning. Hade under tonåren regelbunden cykel o åt sedan p piller i många år. Jag funderar på att höra med min gyn om man kan prova metformin ändå...nån med erfarenhet av detta. Jag har ett barn o han kom till på en cykel efter några kurer pergo men fick inte ÄL på så många av dom försöken.

Mamma till Lukas född 23 okt 2008
  • Svar på tråden metformin behandling men har inte PCO
  • kattennizze

Jag har inte heller PCO men har försökt äta metformin, det gick inte alls, var helt vidrigt, det gjorde jätteont i trakterna kring äggstockarna, och då är jag ändå väldigt smärttålig. Jag har också ägglossningsproblem. Pergo resulterade i ett X. Jag fick min son genom IVF till slut.

• kvinnan78

fick du ont i magen av metformin...det är ju en de vanliga biverkningarna men det kan gå över efter tag när man har ätit dom ett tag

• EnsammaMamma

Alltså metformin är en medicin som stabiliserar blodsockret så att du inte får så mycket upp och nedgångar i sockret, det äts av diabetiker och personer med PCO som har för höga halter av testosteron som har en neg påverkan på vikten och insulinproduktionen. Jag kan inte förstå varför du fått det, kanske har dina tester visat något som du inte uppfattat av din läkare. Jag har provat metformin och jag har diabetiker i familjen som äter det.

• kvinnan78

jag har itnte fått det utskrivet jag var mer nyfiken om nån annan har fått det där man inte har sett PCO på VUL..jag har just tagit testosteron prov för att se hur det jag har alltid haft mkt problem med akne osv så jag tänkte att man kanske vara hjälpt av metforminändå

• EnsammaMamma

Aha förlåt då missförstod jag. Jag skulle inte tro det men jag är heller ingen läkare. Hoppas någon annan kan svara bättre.

Svar på tråden metformin behandling men har inte PCO