• Impega

Ta med godis till kompisar.

Hur gör ni med era barns lördagsgodis, får de ta med det till sina kompisar om de ska dit o leka?

Vi har några barn som brukar komma till oss ett par ggr i veckan. Dessa barn har oftast med sig godis till oss o sitter då o smaskar men vägrar dela med sig av den anledningen att deras pappa minsann köper godiset till dom och inte till andra ungar.
    Min son får bara godis på lördagarna och blir givetvis avundsjuk och gnällig över att han inte får smaka.
    Jag har nu sagt åt barnen att de är välkomna precis när de vill men om de har godis med sig så får de lämna det i jackfickorna för att hos oss äter vi bara godis på lördagarna. 
    Fick nu höra av en "väninna" att jag var tjurig och inte alls kunde bestämma över deras godisätande.
    Hur skulle ni gjort?
  • Svar på tråden Ta med godis till kompisar.
  • Hannah76

Nej mina barn tar inte med sig godis, om det inte är så att de tar med sig extra till kompisen (om de tex ska titta på film eller så).

• Impega

Oki, hur gör du med barn som har med godis till er?

• Hannah76
    Impega skrev 2010-02-19 11:47:54 följande:
    Vet inte om det har hänt faktiskt. Att de haft med sig och inte bjudit. Vi har inte lördag-godis, utan äter när vi är sugna. Men det fungerr enbart för att vår äldsta dotter inte gillar godis särskilt mycke 8blir i slutändan mindre än en gång i veckan.
  • Impega
    Hannah76 skrev 2010-02-19 11:50:05 följande:
    Vet inte om det har hänt faktiskt. Att de haft med sig och inte bjudit. Vi har inte lördag-godis, utan äter när vi är sugna. Men det fungerr enbart för att vår äldsta dotter inte gillar godis särskilt mycke 8blir i slutändan mindre än en gång i veckan.
    Oki, min son är helt gaaaalen i godis och skulle nog kunna leva på det om han fick.
  • carola1977

Min dotter får lite lördagsgodis, men det får hon äta hemma. Alternativt som någon skrev att man tar med två tablettaskar och kompisen får en (men då vill man ju veta att det är okej för de föräldrarna).
    Vi har inte heller haft dilemmat att någon haft med godis till oss, dottern är ju bara 3, men då skulle jag nog säga åt det barnet att stoppa godiset i jackfickan medan det var hos oss så får det äta godiset senare.

• mkvp

är man med vänner, oavsätt vem man är hos eller vem som har godiset med sig, så bjuder man! det tycker jag hör till sunt förnuft. man sitter inte och mumsar själv bara.

• 010306

Nej det får dem äta hemma. Har hänt att deras kompis haft med godis en lördag men då delade hon med sig till våra barn.. Hon skulle sova över här då

• skanka

Jag tycker så här: hos mig gäller mina regler och hos andra gäller deras regler. Så hos dig tycker jag att godiset ska vara i fickorna, sen om dina barn komme dit då får de dela med sig

• Trollie
    mkvp skrev 2010-02-19 11:57:41 följande:
    är man med vänner, oavsätt vem man är hos eller vem som har godiset med sig, så bjuder man! det tycker jag hör till sunt förnuft. man sitter inte och mumsar själv bara.
    Helt enig med detta inlägg, man delar med sig av det man har!
  • Superkex

Jag har som regel att har man kompisar här så stoppar man undan godiset eller så bjuder man. Det beror på vem som är på besök. Barnen har ett par riktiga gamar i bekantskapkretsen så när de är på ingång plockas godiset undan.

Och när de går till kompisar har de inte med sig godis, helt enkelt för att slippa en massa gnissel.

• Stårschan

Om man har godis med i kompisars sällskap så bjuder man. Annars lägger vi undan godiset så tar vi fram det igen när kompisen har gått (alternativt att barnet som ska gå hem får tillbaka sin godispåse). Dottern har en kompis som hon umgicks lite med i somras. En tjock unge som hade med sig godis varje dag. När detta hade upprepats några gånger (man vill ju inte gnälla första gången någon är på besök) så sa jag bara att "Hemma hos oss är det lördagsgodis som gäller. Hur ni gör i er familj lägger jag mig inte i, men jag vill inte att du/ni äter godis hemma hos oss på vardagarna." Funkade fint.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • AnnaKlara
    Impega skrev 2010-02-19 11:47:54 följande:
    Det har aldrig hänt mig, men om det skulle så kan man SJÄLVKLART säga till. Jag skulle dessutom addera "det blir inte så trevligt för *mina barns namn* när ni sitter och smaskar och de inget har, skulle ni själva tycka att det var OK?"
  • Miss Lau

Mina barn äter bara godis på fredag- och lördagskväll, framför en film eller något på teve. Och då har de inga kompisar hemma. Är det däremot en kompis som ska sova över får det barnet självklart också godis vid samma tid.

Och jag har nog aldrig varit med om att kompisar tagit med godis hit. Hade det hänt hade jag formodligen bett dem lägga undan snasket eftersom vi inte äter sånt mellan måltiderna hos oss. Våra regler gäller i vårt hus helt enkelt

• Impega

Känner mig lite "tuffare" nu och kommer köra stenhårt på min linje.

Hos oss delar man med sig och vill man inte det så tar man helt enkelt inte med godis till oss.
Svar på tråden Ta med godis till kompisar.