yenniie skrev 2010-02-19 17:58:57 följande:
hejfick en liten flicka i vecka 34+0 , hon är nu 11 dagar gamal, och vi ligger inne på neo avdelning. Hon sondmatas var tredje timme nu med 40 ml. Och jag försöker även amma henne så ofta hon vill .Men de är verkligen inte lätt ,hon somnar väldigt snabbt men ibland går det bättre.<vi har sagt här att vi vill ha hemsjukvård, och dom sa att bara hon går upp i vikt så får ni komma hem.Igår gick hon upp 36 g, å idag 4 g. Men vi får inte komma hem som de va sagt, utan vi fick idag veta att apnelarmet som vi ska ha med hem måste testas en natt på sjukhuset här.Så nu hade ja mina förhoppningar på att vi får komma hem imron , men de verkar inte så.. Någon som vart med om liknande, och vet på ett ungefär hur det fungerar, när man får åka hem osv. va som krävs för hemgång. kram på er
Jag var på neo i 2 veckor, inte med en premis men med en tillväxthämmad kille på1970 gr i v 42+1. Vi fick först åka hem när han kunde äta själv och sonden var borttagen. Han hade bara gått upp 40 gr på 2 veckor men han hade i alla fall inte gått ner. Men på Mölndal i Göteborg var det kravet att han skulle kunna äta själv. Sedan hade de som krav att vi skulle gå till BVC varannan dag i början, neo hörde av sig till BVC och kollade viktkurvan och släppte oss sedan. Först sa de att vi skulle ta en dag i taget att det kunde ta många veckor. Kändes konstig att vara bland premisar när jag tom gått över tiden. Sedan en dag sa läkaren att hon ville göra ett UL på hjärnan och därefter om allt var ok så skulle jag få åka hem! Jag var så glad att jag visste inte vilket ben jag skulle stå på

mina12 skrev 2010-02-19 23:19:20 följande:
Klart man längtar hem!När det känns jobbigt, försök tänka på att det nog är flera på neo som tycker att du får åka hem jättefort. Vi bodde heltid på sjukhuset i 3,5månader och såg många familjer komma och gå under den tiden. Varje gång nån fick åka hem med sin lilla bebis var jag så avundsjuk. Men till slut kom vi iallafall hem Dottern föddes i v.24 och är nu 13mån.Lycka till med lilltjejen och hoppas ni snart är hemma!
Jag blev sådär löjligt avundsjuk när en mamma med en premis på 1600 gr fick åka hem en vecka innan mig. Men så sa jag till mig själv. SKÄRP till dig Maria, här finns andra som får stanna i månader så vad gör då veckor

Men med babyblues och hormoner som studsar hysteriskt så tänker man inte klart. Kan inte varit lätt för er med så lång tid på neo och se alla komma och gå. Men de är värda allt de små liven