Lillan1971 skrev 2010-02-21 13:39:31 följande:
Mad as snowOja dom kan säkert vara förjävliga dom med. Nu är ju inte jag med dessa barn dygnet runt så jag kan ju inte säga att de är Guds bästa barn dygnet runt, för de kan jag säga med säkerhet att de är de inte;)Men under de år jag jobbat med dessa barn, alltifrån DS-barn till barn med skolproblem så har jag stött på en enda som varit riktigt förjävlig, han högg pennor i ryggen på folk, klippte dom med saxar och jag vet inte allt. Dom andra barn som går på denna skola som ska vara "normala" är som sagt mkt mkt värre än de jag jobbar med. Man får dagligen gå ut i korridoren och sära på dom för dom slåss. Det värsta är att de lärare som e lärare åt dessa barn gör ingenting åt saken utan det får vi särskolepersonal göra. Dom andra vågar inte. Folk har så mkt fördomar emot utvecklingsstörda, att de ska vara dumma i huvudet och liknande men så är det absolut inte. Många av dom kan vara mycket smartare än oss, trots att de kanske har lägre IQnivå.
Du har uppenbarligen egna definitioner av såväl "korkad" som "smart" och de stämmer dåligt med mina.
Korkad är för mig lika med lågt begåvad. Jag skulle själv inte kalla en utvecklingsstörd korkad, men det är för att jag inte gillar ordet. Tycker inte att det låter trevligt. Smart kan man kanske vara på lite olika sätt, men någon form av intellektuell begåvning krävs i alla fall. Det finns många positiva egenskaper man kan ha utan att vara intellektuellt begåvad. Man kan exempelvis vara vänlig, inkännande, fingerfärdig, musikalisk, ha bollsinne eller vara konstnärlig. Allt detta kan säkert en utvecklingsstörd person vara i större eller mindre utsträckning. Men smart=begåvad å huvudets vägnar kan han inte vara och samtidigt ha ett begåvningshandikapp. Det är som att påstå att enbenta personer visst kan ha två ben!
Jag ser det inte som diskriminerande att acceptera att ett begåvningshandikapp faktiskt innebär lägre begåvning. Tvärtom, faktiskt. Det är ju först när vi ser de svårigheter dessa personer har som vi kan göra något för att hjälpa till. Ingen utvecklingsstörd blir hjälpt av att vi sticker huvudet i sanden och påstår att han/hon är som alla andra. Se och erkänn de särskilda behov personen har så går det säkert att ordna förutsättningar för att han/hon ska kunna leva ett bra liv. Och det måste väl vara det viktigaste?
Vad gäller jämförelsen med de ligister som tycks vara elever på den skola du arbetar på, så jämför du äpplen och päron. Att vara normalbegåvad räcker inte för att kunna uppföra sig väl. En viss begåvning krävs troligen för att man ska kunna ta till sig uppfostran och de normer och regler man är omgiven av (det är väl därför som vi inte ställer samma krav på uppförande hos en ettåring eller en gravt utvecklinsstörd person som på en normalbegåvad 12-åring). Men man måste också ha fått lite hjälp på vägen. Uppfostran kommer inte som ett brev på posten, utan kräver närvarande, engagerade vuxna. De elever du ser omkring dig tycks sakna det. Sannolikt har de föräldrar som inte bryr sig tillräckligt och om då även lärarna gett upp så finns ingen alls. Sorgligt, men sant och det har inget med bristande begåvning hos barnen att göra.