• Lady Dahmer

Kuk fitta balle stake, det hänger tuttar i take(t)!

Är det bara jag som inte tycker det är hela världen om ungarna lär sig svordomar?

Jag svär ju själv, (som en bortsbindare) varför ska jag då lära ungen att det är fult? Jag tycker ju inte ens att svordomar ÄR fula! Eller att det är fel att använda dem.

Orden blir ju bara fula om de används på ett fult sätt. Men då kan ju vilket ord som helst bli fult liksom. Svordomar är ju en tillgång för språket! Förstärkande och målande och nästintill nödvändiga.

Nej, jag kommer inte hyscha och fya och ojja mig om Ninja bräker ut ett skit eller fan. (antagligen kommer jag ha svårt att hålla mig för skratt)

Jag kommer uppmuntra vårdat språk givetvis och ge bättre alternativ, men jag kommer inte göra en större sak av att hon svär. Jag kommer lära henne HUR man svär och att man ALDRIG svär åt folk. 
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Kuk fitta balle stake, det hänger tuttar i take(t)!
  • chobokid

Jag svär ibland, inte så mycket på svenska, oftast när jag åker hem till mitt hemland:) Då svär jag med stort nöje!
    Men... Jag vill lära mina barn att det inte är ok att använda vissa ord i vissa sammanhang. Tillsammans med kompisar eller familj är det ok att använda svordomar, ju närmare relation, desto mer tillåtet med ovårdat språk. Men i officiella sammanhang måste man använda vårdat språk. Man måste lära sig att veta skillnaden, det är det viktigaste enligt mig!

• lillekatt

Så länge era barn inte svär åt mig så tycker jag alla får göra som de själva vill :)

• chobokid

Men jag skulle aldrig använda sådana ord som kuk eller fitta varken på svenska eller estniska. De orden är så fula för mig. Jag associerar dessa ord med folk som jag inte hyser sympati för. Eller så låter de så nedvärderande, mobbande.

• Rosenskära

Jag tycker man låter lite korkad om man använder för mycket svordomar/fula ord. Lite puckovarning.

Det är väl det enda som stör mig, jag svär gärna på italienska, är så bra schvung i det språket{#lang_emotions_kiss}
  • Toffslan

Svordomar ok. Helst inte men jag svär själv ibland så det är inte så konstigt om mina barn tar efter någon gång. Även om jag håller med om att man låter korkad om man använder mycket svordomar. 

Fittan och kuken eller liknande använder jag inte, låter väldigt WT.{#lang_emotions_tongue_out}
  • Adoniram

Skillnaden mellan väluppfostrade barn och ouppfostrade barn, är att de väluppfostrade får valet om de ska vara opassade eller inte. En ouppfostrad vet inte bättre.

Detta förs med in i vuxenlivet.

• Nettiiz

Jag ska faktiskt vara helt ärlig, jag använder fula ord väldigt ofta.. Har taggat ner sen jag fick barn, men när min dotter sover så använder jag mig av jävligt fult språk om jag ex, tappar nått, slår mig eller har en dålig dag..

Barn lär sig alltid, dom hör det från nån annan vuxen eller någon kamrat..

• Eisa

Hahaha vilka flashbacks jag fick till mellanstadiet av ramsan i rubriken.

• Karinbarin

Nää just könsord och uttryck som "jävla bög också" har jag otroligt svårt för. Så kommer min son hem och säger sådant så är det inte hemma han har lärt sig.
    Däremot är risken stor att han kommer kunna alla andra ord i boken.

Men säger som Brasse Brännström Mina barn får svära om det är för att nyansera och förstärka sitt språk.. Inte användas som utfyllnad.
    NU ska bara lilla mamma lära sig det också en gång för alla!!

• chobokid
    Adoniram skrev 2010-02-25 20:33:36 följande:
    Skillnaden mellan väluppfostrade barn och ouppfostrade barn, är att de väluppfostrade får valet om de ska vara opassade eller inte. En ouppfostrad vet inte bättre.Detta förs med in i vuxenlivet.
    Det var bra sagt! Det menade jag också, men jag kunde inte formulera det så bra. Många verkar ändå inte förstå skillnaden.
  • SCSI

Haha - jag är så galen åt andra hållet att jag tycker att det är rätt sött när barn svär. =)
    Min 5åriga bonus snappade förra året upp förstärkningsordet "as" och ett tag var han astrött, ashungrig, asblöt, assnabb - you name it. Hur gulligt som helst ju!

Hans mamma är av en annan uppfattning och har tutat i ungen att man inte FÅR svära.
    Själv går jag i taket av att tillrättavisas i mitt språkbruk av småglin (eller ja - jag stör mig förvisso på alla språkpoliser) så jag kan aldrig låta bli att bemöta ett "Man fåååååår inte säga xxx" med en utläggning om att man faktiskt inte bara får det utan att jag tycker att det är BRA att svära ibland. Vilket sätt är lika effektivt för att förmedla till omgivningen vilket humör man är på, liksom? Däremot passar jag samtidigt på att säga att det finns vuxna som inte tycker att barn ska använda såna ord, och att barnets mamma är en av dem. Så han är medveten om att han ska skona sin mors öron från svordomar, men om det går åt helvete när han spelar TV-spel här är det helt ok att säga fan. =)

Och sen pratar vi en del om att det är dumt att överanvända svordomar - att säga fan, satan, jävlar osv i varenda mening tar ju udden av orden och vad ska man då använda när man verkligen är arg eller upprörd?

• ozapoza

Jag passade min kompis 4-åring igår i 1,5 timme när hon var hos frissan. Hon messade mig förut och säger att tjejjen nu går runt och skriker FUCK FUCK och skrattar.

Jag skäms, men samtidigt kan jag inte låta bli att fnissa åt det. Lite som i filmen med Ben Stiller och Robert De Niro när Stiller oavsiktligt lär DeNiros barnbarn ordet "asshole"..

Tycker inte att det är så farligt med svärord. Jag skall väl lära sonen att det inte låter bra och att man aldrig svär åt andra. Men jag tänker inte göra någon stor affär av det och dessutom om man nu skall fördöma det så måste man ju föregå med gott exempel och inte hyckla. Inte för att jag svär jättemycket..men uppenbarligen säger jag FUCK rätt ofta när jag slår mig, tappar något etc..

Svar på tråden Kuk fitta balle stake, det hänger tuttar i take(t)!