• Hanah

Om jag som mammaledig är sjuk - får pappan vabba då?

Vi har två barn, och jag är mammaledig med den minsta. Sonen på 2 år går på dagis. Om han är sjuk, och om jag är sjuk, får pappan vabba då? Eller måste han ta ut fp?
    Nån som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Om jag som mammaledig är sjuk - får pappan vabba då?
  • Busbellan
    Billabong skrev 2010-02-21 23:22:05 följande:
    Nej, det avgörande är om det yngsta barnet är äldre än 240 dagar eller inte. Är det INTE det så får inte den andre föräldern ta ut TFP, däremot får han/hon självklart vara hemma och då med FP istället - medan den som är sjuk är sjukskriven hos FK (med en karensdag).Om barnet var yngre än så, då har FK gjort fel i förhållande till sina egna regler o din kompis har fått en fördel hon eg. inte skulle ha fått.
    Fats är man hemma både med ett barn som är yngre än 8 mån och ett som är äldre. Då får ju den som jobbar vabba för det äldre barnet om ordinarie vårdnadshavare är sjuk
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Billabong
    Busbellan skrev 2010-02-21 23:24:24 följande:
    Fats är man hemma både med ett barn som är yngre än 8 mån och ett som är äldre. Då får ju den som jobbar vabba för det äldre barnet om ordinarie vårdnadshavare är sjuk
    Nej, det får man inte göra.
    Läs längst ner i länken som JohannaW81 lade in...
  • Busbellan
    Billabong skrev 2010-02-21 23:25:36 följande:
    Nej, det får man inte göra.Läs längst ner i länken som JohannaW81 lade in...
    Fast det gäller ju om du BARA är hemma med barnet som är yngre än 8 mån, har man även ett äldre barn hemma så kan den andra föräldern vabba för det barnet.
  • Billabong
    Busbellan skrev 2010-02-21 23:33:01 följande:
    Fast det gäller ju om du BARA är hemma med barnet som är yngre än 8 mån, har man även ett äldre barn hemma så kan den andra föräldern vabba för det barnet.
    Ska man inte i en begäran om TFP ange vad barnets andra förälder har för sysselsättning (dvs föräldraledig)? Det har jag för mig, men kan ha fel...
  • Busbellan
    Billabong skrev 2010-02-21 23:38:52 följande:
    Ska man inte i en begäran om TFP ange vad barnets andra förälder har för sysselsättning (dvs föräldraledig)? Det har jag för mig, men kan ha fel...
    Jo, det ska man göra. Men om den som är föräldraledig sjukanmäler sig så ska man fylla i att ordinarie vårdare är sjuk
  • Billabong
    Busbellan skrev 2010-02-21 23:46:37 följande:
    Jo, det ska man göra. Men om den som är föräldraledig sjukanmäler sig så ska man fylla i att ordinarie vårdare är sjuk
    Men VILKET barn är du föräldraledig för!? Du är ju tjänstledig från jobb och begär FP för ett barn (det yngre). Men sedan menar du att den andre föräldern ska ange att du eg. är f-ledig för det äldre barnet!? Så kan det ju inte vara lagligt att göra!
    Du kan ju inte ange ett barn i din FP-begäran och ett annat barn när den andra föräldern söker TFP!?
  • Busbellan
    Billabong skrev 2010-02-22 01:13:36 följande:
    Men VILKET barn är du föräldraledig för!? Du är ju tjänstledig från jobb och begär FP för ett barn (det yngre). Men sedan menar du att den andre föräldern ska ange att du eg. är f-ledig för det äldre barnet!? Så kan det ju inte vara lagligt att göra!Du kan ju inte ange ett barn i din FP-begäran och ett annat barn när den andra föräldern söker TFP!?
    Nu är jag ju inte i denna situationen (även om jag varit )
    Hade jag varit hemma med två barn och blivit sjuk, så tar man ju inte fp den dagen och är alltså inte föräldraledig med något barn. Och då vabbar den andra föräldern för det barn man får vabba för, alltså det barn som är över 8 mån
  • Ayan

Om min sambo är sjuk och inte pass barnet och barnet är sjuka .kan jag vabba trots att vi inte bor i hop?

• Carin86

Följdfråga. Om mamma är föräldraledig men blir sjuk så hon inte kan ta hand om barnet och pappan då är hemma istället. Då säger ni att han måste ta ut föräldrapenning om barnet inte är 240 dagar. Men måste han verkligen det?? Hur många?hela halva? Mamman får väl dessutom sjukpenning för dessa dagar

Sen när barnet är mer än 240 dagar så får mamman i mitt exempel sjukpenning och pappan tillfällig föräldrapenning utan att slösa en enda föräldrapenningsdag. Stämmer inte det?

• nnnnnnnn
    Carin86 skrev 2016-02-15 19:32:29 följande:

Följdfråga. Om mamma är föräldraledig men blir sjuk så hon inte kan ta hand om barnet och pappan då är hemma istället. Då säger ni att han måste ta ut föräldrapenning om barnet inte är 240 dagar. Men måste han verkligen det?? Hur många?hela halva? Mamman får väl dessutom sjukpenning för dessa dagar

Sen när barnet är mer än 240 dagar så får mamman i mitt exempel sjukpenning och pappan tillfällig föräldrapenning utan att slösa en enda föräldrapenningsdag. Stämmer inte det?

Jo, det stämmer!
    Det är lite konstigt, men så är reglerna.

Och pappan får vara hemma utan att ta ut FP, om barnet är under 8 månader, ifall man klarar sig utan dessa pengar. Precis som mamman&pappan får vara hemma utan att ta ut FP om barnen är under 1 år. Men man har rätt att få ut FP om man inte har råd att vara hemma "gratis"!
  • Dixie
    Ayan skrev 2016-02-12 15:23:35 följande:

Om min sambo är sjuk och inte pass barnet och barnet är sjuka .kan jag vabba trots att vi inte bor i hop?

om ni inte bor ihop, är det väl ingen sambo!?
  • AnkiC
    Billabong skrev 2010-02-21 23:22:05 följande:
    Nej, det avgörande är om det yngsta barnet är äldre än 240 dagar eller inte. Är det INTE det så får inte den andre föräldern ta ut TFP, däremot får han/hon självklart vara hemma och då med FP istället - medan den som är sjuk är sjukskriven hos FK (med en karensdag).
    Om barnet var yngre än så, då har FK gjort fel i förhållande till sina egna regler o din kompis har fått en fördel hon eg. inte skulle ha fått.
    Jo han får ta tfp för det äldre barnet. Inte för det yngre.
Svar på tråden Om jag som mammaledig är sjuk - får pappan vabba då?