• sthlmskatten

    Fortsättning "Tvillingar maj 2008"!

    Då fortsätter vi

  • Svar på tråden Fortsättning "Tvillingar maj 2008"!
  • Sweden

    Det spelar tyvarr ingen roll om han sover en kvart eller tva timmar pa dagen, vaknar lika mycket pa natten anda (kanske sover lite langre pa morgonen om han sovit lite pa dagen). Ett par veckor sov ju ingen av dem nagonting pa dagen men Caden sov oroligt da med pa natten. Vad som verkar funka bast ar att lata honom skrika och harja sjalv inne pa rummet och somna igen sjalv, aven om det tar ett bra tag ibland.

    Just nu ar vi sjuka hela bunten igen; bihaleinflammation och rejal forkylning + feber, krakningar och diarre, later val trevligt? Jag tror vi varit sjuka mer an vi varit friska den har vintern. Just nu ar det 20 grader och sol ute sa varen har antligen kommit och jag hoppas alla baciller forsvann med kylan!

  • cammomillan

    sweden,,,, fy vilken otur ni har,,,,,hopps ni kryar på er och får vara friska ,,,
    pröva lägg ett par böcker under huvudändan,så den ligger lite högre,,,kan va oxå så att de har lite tungandning när de sover,,,jag hade ju sånt problem med timmy och då sa läkaren att vi skulle göra så,,,så nu har vi så på båda barnens sängar,,,
    låter toppen med värme o sol,,idag blåser det jätte mycket och har snöat ca två dec,,,trodde våren var på väg här oxå igår då det var 10+ och sol,.,.,

    i fredags fick jag svar på ett jobb jag sökt,,att jag fick det,,,,men då jag inte får någon barnomsorg så var jag tvungen att tacka nej,,,känns inte bra i dessa tider då det är svårt att få jobb,,men det var bara svälja o ta,,,

    timmy ahr börjat blivit så drullig,,,ramlar o snubblar och går in i saker o bara gör illa sig hela tiden,,, har ni börjat märka något på era små,,??

  • Sweden

    Hej, hoppas alla har haft en bra pask! Har ar vi antligen friska, tror vi kunde ha behovt den dar pencillinkuren lite tidigare for sa har bra har jag inte matt pa flera manader och grabbarnas nasor rinner inte langre som de gjort de hela vintern.

    Vi har gjort om grabbarnas spjalsangar till vanliga sangar forra veckan; de klattrade bara ur hela tiden sa det var lika bra att ha det gjort sa de inte gjorde illa sig. Nu tar det 2 timmar att lagga dem och Caden vaknar 4-5 ggr under natten och ar supergrinig, vi har haft nagra natter da han knappt sovit alls ocksa. En vacker dag far man val sova antar jag men jag borjar allvarligt bli knapp av att aldrig fa sova en hel natt (och jag vet att jag tjatat om det i snart 2 ar nu haha).

    Annars ar det sommarvarme har nu och vi har kopt en ny pool till killarna dar de spenderar halva dagarna, de alskar verkligen vatten och dyker garna under och blaser bubblor

    cammomillan - Vad kul att du fick jobb men trakigt att du inte kunde ta det   Caden hade forresten nagra veckor da han var som Timmy och trillade hela tiden, det blev flasklapp och manga bulor den tiden. Tror kanske att de vaxer mycket nar de ar klumpiga? Caden ser ut som han har blivit nan cm langre pa sista tiden (men anda inte sa lang som Oliver som ar en riktig flaggstang)

  • Miafiah

    hej på er! Grattis till nya bebisen (bebisarna om någon fler nu också fått)

    kul att tråden hålls vid liv. Roligt att läsa om alla i samma åldersstadie. A & M har börjat pratta med flera ord nu "han e dä" och "Min mamma" osv... Jätte härligt. Middagarna har börjat bli riktigt trevliga tillställningar nu på kvällarna. man kan sitta ner hela familjen samtidigt och konversera och höra stora 5-åringen berätta hur kul hon haft det i skogen under dagen osv...
    Har lagt in en påskbild på trion om ni vill kika.

    Ha det bra allihop!

    /Maria


    (¯`°?.¸ ღ Mamma till Ida -05 samt Alex och Maja -08 ღ¸.?°´¯)
  • Cissi nu är det dax

    Haloj!

    Hoppas alla haft en skön Påsk! Min man jobbade så jag drog ut till pappas landställe med barnen, så kom han när han jobbat sina dagar. Känns lättare när Thea fortfarande är så liten att få lite avlastning, än att jag ska sitta hemma och bli stressad...
    Vi hade det iallafall jätte-skönt! Tog promenader på fm, jag passade på att sova när alla barnen sov på em, och så körde vi lite bastu några kvällar. Killarna gillar det starkt. Sitter nästan längre än vad jag orkar med

    Annars lunkar livet på med den nya lilla familje-medlemmen. Mattias är fortfarande hemma så vi försöker ge oss iväg på lite utflykter. Det lär jag inte göra så mycket själv, om det inte är hem till kompisar eller till öf. Folk får helt enkelt masa sig hit, iallafall så länge jag har tre små barn hemme.
    Till hösten börjar ju killarna på dagis är det tänkt så då blir det bara jag och Thea. Ska bli lite mysigt ärligt talat.

    Jag tycker man märker mer och mer att dom har sån glädje av varandra. Som idag t ex. Dom ville inte ha nån mat, så då fick dom gå från bordet. Så ville Sebastian ha hjälp med att sätta på sig förklädet och det hade vi ingen lust med eftersom vi satt och åt (som någon form utav bestraffning för att dom inte skötte sig vid matbordet) och då vände han sig till Albin. Inte för att han hajade vad han skulle göra men han tog tag i snöret och så blev det till en springa-runt-med-varsin-ända-lek Och vi fick äta klart i lugn och ro.

    Så skönt att det börjar bli varmare nu så att man slipper alla dessa kläder så fort man ska gå ut. Tänk när det bara är gympa-skor och sen ut!!

    Sköt om er allihopa!

  • cammomillan

    här har jag en som öppnar dörren och går ut,,,vare sig han ahr strumpor eller inte,,,så tycker oxå det är skönt nu när våren är här,,,har haft någtra fina dagar nu,,,,men man vet ju inte vad man ska ta på de små,,,det är ju snö kvar på vissa ställen o på en del massa vatten o en del bar mark med gräs,,,

    timmy klättrar bara i sängen än så länge o inte ur,,,och milton fixar inget av de än som tur är,,,

    de pratar oxå mer o är som pappegojjor,,vad man än säger så ska de säga lika,,vissa ord sitter klockrent o vissa kan man inget annat än skratta åt,,,,låter så kul,,, mina har blivit så bråkiga på varandra,,,drar i håret i biter varansra,vet inte hur jag ska få de att sluta,går bättre när vi e ute som tur är då håller de sams,,,men inne e de helt galna ,,,

  • Cissi nu är det dax

    cammomillan - mina killar håller också sams när vi är ute. Då leker dom jätte-fint. Problemet är snarare att få hem dom. Jag brukar vara ute med alla tre barnen på förmiddagarna, om vädret tillåter, och då har jag ju Thea i vagnen. Då kan det vara bökigt att få hem dom ibland men då får man locka med något gott
    Inne däremot kan det bli lite bråkigt. Då bits dom ibland, tyvärr. Hoppas att det ger med sig och att dom snart börjar förstå att man inte får göra så.

    Här pratas det också hur mycket som helst! Dom repeterar allt man ber dom om och för varje mening man säger så väljer dom ett ord som dom repeterar. Ibland förstår man, ibland inte
    En underbar tid hur som helst! 

  • Sweden

    Hej alla! Nu ar mina foraldrar har (en vecka forsenade pga askan) och jag far antligen lite valbehovlig hjalp, holl pa fa ett sammanbrott ett tag Maken jobbar och reser sa mycket att jag kanner mig som ensam foralder och grabbarna fortsatter bli sjuka varannan vecka, just nu ar Caden magsjuk igen. Nar jag ar hemma sover de inte alls pa dagarna och fortfarande daligt pa natterna i sina nya sangar. Haromdagen hittade jag bada pa golvet tatt intill varandra pa morgonen, da hade de sovit hela natten for ovanlighetens skull sa nu ska vi skaffa stora madrasser och lagga pa golvet och se om de sover battre da.

    Annars ar det full rulle hela dagen lang, Caden ar som en papegoja och repeterar allt man sager medans Oliver tar det lugnare och hittar mest pa egna ord Caden torterar fortfarande sin bror och slass, bits, rivs och puttas nar han inte far som han vill, pust!

    Det var lite uppdatering fran mig, hoppas alla har det bra med sina sma!

  • cammomillan

    nu klättrar båda i och ur sängarna,,,men har valt att ha de kvar än då de fortfarande sover middag o ligger kvar tills de vaknat iaf,,,,

    har haft 2 års kalas i dagarna två nu och de var riktigt kul,,,men tänk vad tiden har gått,,,

    hur göra era på pottan,,mina sitter varje morgon o ibland kommer det både kiss o bajs,,o jag står som ett fjån o klappar händerna o skriker oh.. så bra,,,, men sen blir jag tyvär lite lat o tycker de kan ha blöja på dagen än så länge,,,fast de ibland säger att kissi,,,tror de menar att de kissar då för blöjan e inte kissig,,,,så kanske man skulle ta fram pottan lite mer,,,

    nu har vi staket runt hela gården o de kan springa fritt utan att komma nära vägen,,känns såå skönt,,då den ena inte e rädd för fan själv,,,
    var till skogen o gick lite idag o vildingen skulle promt upp påhöga stenar o hoppa ner och undersöka en massa som jag inte gillade riktigt,,,,fattas bara att han kommer bärande på en orm eller så,,,just nu e det iaf sniglar som e det roligaste o myror,,,

  • Sweden

    Far saga grattis till cammomillans grabbar! Mina fyller pa sondag, tiden gar som sagt valdigt fort.

    Mina foraldrar har varit har i nastan 2 veckor nu, de aker hem imorgon. Det var otrolig tur att de var har da jag fick akut blindtarmsinflammation och opererades forra tisdagen. Vet inte vad jag hade gjort med barnen om de inte varit har och det hade varit valdigt svart att ta hand om dem den forsta veckan efter operationen.  Jag hoppas i alla fall att det har var slutet pa min sjuksasong, jag (och barnen) har varit sjuka nu for nagra ar framover tycker jag

    Angaende pottan sa ar jag ocksa valdigt lat, Oliver har val varit redo lange att bli av med blojan men det ar klurigt nar brorsan ligger lite efter (aven om han ocksa sager till nar han kissar och bajsar). Jag tror jag vantar nagra manader med att ta tag i det pa allvar.

    Mina har dragit ner pa somnen ratt mycket sen de fick vanliga sangar. De har val aldrig sovit sa dar overdrivet mycket men nu tar det evigheter att natta dem och de somnar vanligtvis inte forran runt 22 och sa vaknar de 6:30-7 (oftast 1-2 ggr pa natten ocksa). Ibland sover de lite pa dagen om jag aker bil eller gar med vagnen, att sova i sangen eller pa soffan pa dagtid funkar inte. Forstar inte att jag lyckats producera barn som nastan behover mindre somn an mig!!

  • cammomillan

    fy vad du har det tufft sweden,,,hoppas det blir bra snart o att ni kryar påer,,,
    skickar över lite kramar ,,,,

    vi tog bort matstolarna och satte de små på vanliga stolar då de bara ska stå i de andra,,,men jag bytte tillbaka igen då de bara går iväg o hämtar en massa annat som inte ksa va vod bordet när man äter,,,o blir ett fasligt liv då man tar bort det,,,så nu har de barnstolarna igen,,,,

    undrar när värmen kommer,,,,börjar bli less nu på detta väder,,,

  • Cissi nu är det dax

    Mina killar fyller år på lör, så då blir det kalas Av oss ska dom få varsin trehjuling. Kanske något tidigt...men dom har en sån där stav att skjuta på med, så slipper man bryta ryggen på kuppen Vi har inte kört någon jätte-intensiv pott-träning här hemma. Dom var rätt intresserade under en period. Men så kom Thea och då har liksom fokuset hamnat på henne... Men så var Sebastian hård i magen härom veckan och lyckades till slut sitta och klämma på pottan och efter det sitter dom där titt som tätt. Inte för att det kommer något men dom sitter iallafall där Nu gäller det att ha tålamod för det blir ju mer en lek, men som sagt, dom sitter iallafall där. Vi ska på 2-års koll om några veckor. Det ska då bli väldigt intressant att väga Albin för han är grymt tunn. Och nu har han dessutom varit sjuk och har blivit riktigt smal. Det ser liksom ut att vara lite på gränsen... Han är ca 85 cm och väger ca 10,5 kg. (man doserar alltså honom som man gör en 1-åring när han ska ha Alvedon...) Lite svårt att säga för våran våg är inte helt pålitlig. Funderar på att gå upp till bvc och väga själv... Vad väger era barn? Sebastian har alltid följt normal-kurvan och han är ca 88 cm och väger ca 13 kg.

  • Sweden

    Cissi - Vi ska ocksa pa 2-ars kontroll om nagra veckor, mina grabbar har ju alltid varit valdigt langa sa de ar nog over kurvan som vanligt. Jag tippar pa att de ar runt 94-95 cm och 13,5 kilo just nu. Albin later lite tunn, jag tror mina var runt 10,5 kg och 82 cm pa 1-arskontrollen. Hoppas allt ar ok med honom, det ar ju latt att de gar ner i vikt nar de ar sjuka mycket.

    Vara fick trehjulingar av mina foraldrar, de tycker det ar jattekul att aka pa dem. De har ockas sana med stang bak sa man kan putta pa, bra da de inte har kommit pa hur man trampar an.

    Vi har faktiskt hallt oss friska den senaste veckan, lite snoriga men inte mycket mer an det. Far val hoppas pa att det haller i sig hela sommaren!

  • sthlmskatten

    Hej på er!

    Här går vi just nu igenom en lite jobbig tid. Har för 1 v sen bytt till vanliga sängar (resårmadrasssäng utan ben) och fy va jobbigt det är nu. Det tar ca 2 t att natta dem och de vaknar strax innan 5. Ett par nätter har de vaknat nån gång på natten oxå men nu har de gudskelov inte gjort det på 2 nätter. Dessa nattningar och urtidiga morgnar tar musten ur oss. Iförsej så går jag alltid upp 5.45 så det är inte så stor skillnad men jag har alltid haft "egentid" fram till kvart i sju då jag väcker dem och somnar har de gjort på nån halvtimme oftast så detta nya är skitjobbigt. Hela kvällarna går ju numera åt till att kämpa med nattningen...

    Sweden: håller tummarna för att sjukdomarna håller sig borta från er!!!

    Det är full rulle hemma och visst är det en underbar tid på sitt sätt för det händer så mycket utvecklingsmässigt nu men det är oxå en rätt jobbig tid.
    Det härliga är att pratet har kommit igång rejält här. 
    Vi försöker få dem tvåspråkiga och det märks mer och mer att de faktiskt är det oxå så det är underbart kul!

    2-års kalas hade vi i april och det var riktigt kul!

    Ja detta med vikt: mina är ju som bekant väldigt olika på alla sätt och vis. Har inga exakta mått och vikter på dem för det var ett bra tag sen vi kollade. Den tunnare killen väger runt 11-12 kg skulle jag tro och den större runt 15-16... LÄngden har jag ingen aning men den större är en bit längre än medel och den mindre är runt medel.

    potträningen går lite sisådär här...skäms lite över att vi är så lata med det. Tänkte ta tag i det i sommar

     

Svar på tråden Fortsättning "Tvillingar maj 2008"!