• Trustfull male

Svartsjuk på mobilen

Min fru, eller f d snart, är fruktansvärt svartsjuk. Det har varit ett bekymmer i vårt förhållande till och från under de dryga 25 åren vi varit tillsammans. Jag arbetar i ett kvinnordominerat yrke och det har hon aldrig tyckt om, ser andra kvinnor som sina konkurrenter, vilket det aldrig funnits skäl till. Jag har aldrig varit otrogen, inte en tänkt tanken. Vi har också haft det bra tillsammans, gemensamma intressen och underbara ungar. Tyvärr så har dock svartsjukan legat och pyrt som en böld och blossat upp i perioder. Jag har då fått höra att jag varit för "oprofessionell", "för glad" ,"för naiv som inte ser signlalerna" etc, etc. Det hela har bara trappats upp och blivit värre och värre och det har påverkat mitt humör också, och beteende på jobbet.  Om det är något möte på jobbet har jag undvikit att sätta mig bredvid personer som hon skulle kunna uppfatta som rivaler och då blev de nattliga bråk till kl 2 till 3 på natten. Droppen som fick hennes bägare att rinna över var ett sms som en kvinnlig arbetskamrat skickade på nyaårsafton förra året. "Gott Nytt år ! Kram X" Min fru blev fullständigt galen av ilska när hon såg det, dvs samtidigt som jag. Den nyåraftonen går till historien som min olyckligaste. FÖrsta arbetsdagen gick jag på min kollega och fråga om hon känt sig uppmuntrad av mig eftersom hon utryckt sig som hon gjort. Hon blev helt ställd och sa att hon skickat samma sms till oss alla, i vår grupp ( vi är två män och 4 kvinnor i gruppen) Hon beklagade att min fru uppfattade sms:et på det sättet och var beredd att ringa min fru för att reda upp det hela, men det ville min fru inte veta av. "hon kan säga vad som helst, men så gör man inte." Nu är äktenskapet på upphällning. Jag har föreslagit att vi skulle gå till någon men hon har vägrat " de är inga trollkarlar" När hon bestämt sig går inget att rucka på. Jag har levt under otrolig  psykisk press i många år och borde kanske vara glad över att det hela snart är över. Men i stället känner jag bara en stor sorg. Vi har haft så mycket tillsammans, trivs bra tillsammans (med undantag av svartsjukan) tyckt om varandra. Livslusten rinner ur kroppen och framtiden ser bara otroligt mörk ut. Försöker hålla humöret uppe, se glad ut - folk orkar inte med andra som går och hänger läpp vare sig på jobbet eller privat - inombords är det helt svart. Hon ser framåt mot sitt nya liv. Jag hoppas att det kan bli vi två igen i framtiden.  Dumt ?

• Svar på tråden Svartsjuk på mobilen
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det verkar som att din fru lider av oresonlig svartsjuka och att det har orsakat mycket stora problem för dig/er under lång tid. Jag förstår att du känner sorg över att ni skall skiljas för det är naturligt att göra det när man levt tillsammans under många år även om man haft problem. Om du vill försöka rädda er relation så rekommenderar jag er att söka hjälp. Jag tror inte att ni klarar detta på egen hand. Ni skulle kunna börja med parterapi för det handlar ju om er relation. Därefter kan ni ta ställning till hur fortsatt behandling skall se ut. Vänd er till kommunens familjerådgivningen eller privat parterapeut.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Svartsjuk på mobilen