• Lillan1971

Jag blir galen på henne!!!

Dottern på 17år som bor hos sin pappa i en annan stad ca 25mil bort har varit här i helgen och ska vara här tills på onsdag.
    Eftersom vi inte ses så ofta så sa jag till henne i fredags när hon skulle träffa kompisar att hon skulle vara hemma vid 22:00 så vi kanske kunde hitta på något trevligt, tillexempel kolla på film, spela spel och äta något gott eller bara sitta och prata. Sa även att hon skulle svara i telefonen! Hon kom hem vid klockan halv 2 på natten och jag hade ringt som en tok till henne utan att få svar, skickat sms och hennes pappa hade även ringt.
    Jag försökte då prata med henne om detta, gick inte alls. Frågade henne varför varpå hon säger att det var en kompis som "mådde dåligt" och var "jätteledsen" så hon ville prata med denne. Sa till henne att då hade kompisen kunnat följa med hem hit till oss, det hade varit helt okej. Men nä, det tänkte hon ju så klart inte på. Sa till henne att hon vet vad som gäller och vad som händer om hon inte sköter sig, fick då höra hur dum i huvudet jag var och värdelös och allt möjligt man kan tänka sig.

Igår fick hon inte gå ut. Blev ett jäkla ståhej kring det. Idag frågade hon igen om hon kunde få gå ut och träffa kompisar, sa då till henne att det är ok, så länge hon håller det hon lovar och hon lovade då dyrt och heligt att komma hem i tid och svara i telefonen. Hon skulle varit hemma 21:30, klockan är nu 23:00 och hon har inte kommit hem och svarar inte i telefonen, när man ringer så trycker hon av en.

Jag blir galen på henne!!! Orolig blir man också, det kan ha hänt vad som helst!!!! Hon förstår ju inte detta heller. Vet inte vad jag ska göra.... Ringa polis? Skicka ut sambon till att leta efter henne? Försöka få tag i hennes vänner? HEnnes vänners föräldrar??

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Svar på tråden Jag blir galen på henne!!!
  • Lillan1971

Ingen som har råd, tips???

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Tonx

Jag förstår att hon blir arg på dig. Hon är ju nästan vuxen. Hade själv aldrig accepterat såna regler från mina föräldrar när jag var 17 år om jag ska vara ärlig.

• Lillan1971

I mina ögon är hon fortfarande ett barn och så länge hon vistas under mitt tak är det mina regler som gäller. Träffar henne ungefär en gång i månaden, klart jag vill umgås med min dotter då.

Har haft problem innan med hennes storasyster, soc inblandade, fam.hem osv. Hon började gå lite smått i hennes spår när hon började 7an, skolka mkt osv. Hon lugnade sig och nu har hon börjat igen + även alkohol med in i bilden och hon röker (trots medfödd lungsjukdom!!!!).

• Tonx
    Lillan1971 skrev 2010-02-21 23:40:07 följande:
    I mina ögon är hon fortfarande ett barn och så länge hon vistas under mitt tak är det mina regler som gäller. Träffar henne ungefär en gång i månaden, klart jag vill umgås med min dotter då. Har haft problem innan med hennes storasyster, soc inblandade, fam.hem osv. Hon började gå lite smått i hennes spår när hon började 7an, skolka mkt osv. Hon lugnade sig och nu har hon börjat igen + även alkohol med in i bilden och hon röker (trots medfödd lungsjukdom!!!!).
    Men du kommer ju inte få till ett vettigt umgänge om du tvingar henne ändå.
    Hon är inte myndig, men hon är heller inget barn. Jag tror det är helt fel väg att gå att tro att man är allsmäktig bara för att barnen bor hemma och inte är myndiga.

Missbruk är inte bra. Varför härjade storasystern? Har hon blivit utredd för något?
  • Lillan1971

Tvingar henne inte till något, hon gör ett eget val i att åka hit. Har sagt till henne att det är upp till henne. Hemma hos sin pappa har hon liknande regler, på helger får hon dock vara ute längre där. Vi kom överens om dessa tider tillsammans för ett tag sedan efter en massa krångel, då gick hon med på det.

Och som sagt, eftersom vi bor 25mil ifrån varandra och bara träffas ca 1 gång i månaden hade de varit trevligt att träffa henne när hon var här. Sen kan jag förstå att man som tonåring inte tycker att det är jätteroligt att vara med sin mamma och sina småsyskon.

Hennes storasyster har bott på ett utav SIS utredningshem och blivit utredd där, där dom kom fram till att hon behövde bo i familjehem för att få mer rutin i vardagen. Gick även med henne hos BUP där hon fick diagnosen social fobi och ångest....

• Tonx
    Lillan1971 skrev 2010-02-21 23:51:39 följande:
    Tvingar henne inte till något, hon gör ett eget val i att åka hit. Har sagt till henne att det är upp till henne. Hemma hos sin pappa har hon liknande regler, på helger får hon dock vara ute längre där. Vi kom överens om dessa tider tillsammans för ett tag sedan efter en massa krångel, då gick hon med på det. Och som sagt, eftersom vi bor 25mil ifrån varandra och bara träffas ca 1 gång i månaden hade de varit trevligt att träffa henne när hon var här. Sen kan jag förstå att man som tonåring inte tycker att det är jätteroligt att vara med sin mamma och sina småsyskon. Hennes storasyster har bott på ett utav SIS utredningshem och blivit utredd där, där dom kom fram till att hon behövde bo i familjehem för att få mer rutin i vardagen. Gick även med henne hos BUP där hon fick diagnosen social fobi och ångest....
    Okej, tänkte om det kanske finns anledning att utreda 17-åringen också.
    Har själv diagnos och har varit minst sagt speciell under uppväxten så jag har stor förståelse för hur man tänker. Samtidigt är jag mamma och förstår dig också.

Når du fram till henne alls?
  • Lillan1971

Hennes pappa och jag fick ju genomgå någon slags "utredning" när storasystern var på hem för dom ville väl se om vi var lämpliga som föräldrar till de 17åringen och sonen som är 14år. Sen har vi ju haft lite kontakt med dom ang 17åringen men samarbetet har varit så pass bra osv.

Hur då når fram? Nu via telefon? Isf nej. Har skickat sms och ringt som en dåre, inget svar. Antingen så klickar hon eller låter de ringa.

• Tonx
    Lillan1971 skrev 2010-02-22 00:04:16 följande:
    Hennes pappa och jag fick ju genomgå någon slags "utredning" när storasystern var på hem för dom ville väl se om vi var lämpliga som föräldrar till de 17åringen och sonen som är 14år. Sen har vi ju haft lite kontakt med dom ang 17åringen men samarbetet har varit så pass bra osv. Hur då når fram? Nu via telefon? Isf nej. Har skickat sms och ringt som en dåre, inget svar. Antingen så klickar hon eller låter de ringa.
    Oki, tänkte mer på om du kan prata med henne och når fram då eller om hon bara sätter emot när du försöker. Om ni kan diskutera.
  • Lillan1971

Ibland kan vi diskutera. Ibland går det inte alls.

• carrolinne

hon är 17 det går inte att förbjuda henne konstiga tider:S min 12 åring får vara ute längre

• mandelblomma

har sj'äv en 17 åring och resonerar som så att hon är snart vuxen och jag ger henne mer och mer frihet nu. Vill hon umgås med sina kompisar före mig så skulle jag heller aldrig tvinga henne till det, det är liksom bara att gilla läget; kompisarna ÄR viktigare i deras liv än mamma. De kommer tillbaka...:)
    Och så länge de sköter den friheten skulle jag faktiskt aldrig ha så stränga ute tider som du har ts.

Min dotter och jag gör saker där hon slipper välja mellan mig och vännerna som en lördagkvälls situation.
    Vi kan ta en fika på stan eller en lunch. Vi reser bort på en spaa helg elelr en stros dag i stockholm, tar en biltur på landet och kollar gamla prylar på loppis.
    Men att tvinga henne att se en film en kväll, njae det umgänget blir nog inte så kul ändå :)

Svar på tråden Jag blir galen på henne!!!