• emmy840508

kejsarsnitt-förbud?

Håller på att skriva en uppsatts. Finns det någon religion som förbjudet kejsarsnitt?
    Har starkt för mig det. men vet inte vilken.

• Svar på tråden kejsarsnitt-förbud?
  • idiblon

Har ingen aning, men jag puffar lite.

Eisa loves me.
  • Elli47

Vet inte heller, kan inte komma på något iallafall... men förut var det ju förbjudet inom kristendomen att göra kejsarsnitt om jag är rätt påläst... Puffar och hoppas på svar!

• Butterscotch

Är det inte Jehovas som vägrar blodtransfusioner? Att säga nej till andra åtgärder såsom kejsarsnitt ligger kanske nära till hands då.

• Elli47
    Butterscotch skrev 2010-02-22 07:42:22 följande:
    Är det inte Jehovas som vägrar blodtransfusioner? Att säga nej till andra åtgärder såsom kejsarsnitt ligger kanske nära till hands då.
    Det stämmer att de inte tar blod men kejsarsnitt har de väl inget förbud mot? Man behöver ju inte få blod för att man snittas...
  • Tjohalia

Vägrara kejsarsnitt har jag inte hört talas om, däremot att få blod.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Elli47

Sen kan man väl inte vägra det heller i Sverige... jag menar sjukvårdarna ska ju i första hand se till att mor och barn överlever och måste man snitta så görs det väl oavsett vad man vill själv??

• emmy840508

Jo, det där med blod vet jag om. Det skulle i och för sig vara något att skriva om det också. Jag läser på lite om kristedomen förr också.

• Bedan

Det finns en snedvriden form av kristendom i USA som heter Christian science, där man inte får ta emot läkarhjälp alls. De skickar inte ens sina barn på hälsokontroller för Gud ska fixa allt som eventuellt kan va fel på en. Rimligtvis borde de inte tillåta kejsarsnitt heller utan låter mor och barn dö hellre i väntan på att herren ska gripa in. Och gör han inte det var det såklart inte meningen att de skulle överleva.
    Sångaren i Metallica, James Hetfields, föräldrar var anhängare av den religionen och han har pratat om hur jobbigt han tyckte det var, särskilt då hans föräldrar gick bort i cancer utan att ta emot någon form av vård.

• emmy840508
    Bedan skrev 2010-02-22 08:19:49 följande:
    Det finns en snedvriden form av kristendom i USA som heter Christian science, där man inte får ta emot läkarhjälp alls. De skickar inte ens sina barn på hälsokontroller för Gud ska fixa allt som eventuellt kan va fel på en. Rimligtvis borde de inte tillåta kejsarsnitt heller utan låter mor och barn dö hellre i väntan på att herren ska gripa in. Och gör han inte det var det såklart inte meningen att de skulle överleva.Sångaren i Metallica, James Hetfields, föräldrar var anhängare av den religionen och han har pratat om hur jobbigt han tyckte det var, särskilt då hans föräldrar gick bort i cancer utan att ta emot någon form av vård.
    oj vad hemsk, men spännande information. Tack! det där ska jag läsa mer om!
  • Rockan
    Bedan skrev 2010-02-22 08:19:49 följande:
    Det finns en snedvriden form av kristendom i USA som heter Christian science, där man inte får ta emot läkarhjälp alls. De skickar inte ens sina barn på hälsokontroller för Gud ska fixa allt som eventuellt kan va fel på en. Rimligtvis borde de inte tillåta kejsarsnitt heller utan låter mor och barn dö hellre i väntan på att herren ska gripa in. Och gör han inte det var det såklart inte meningen att de skulle överleva. Sångaren i Metallica, James Hetfields, föräldrar var anhängare av den religionen och han har pratat om hur jobbigt han tyckte det var, särskilt då hans föräldrar gick bort i cancer utan att ta emot någon form av vård.
    Nja, det där stämmer inte riktigt... Nog för att C.S är rätt galet, men barn både skickas på hälsokontroller & får ta mediciner, då barn inte ännu anses ha kunnat utveckla det starka band till gud som krävs för att "helas". Likväl går vuxna gärna till läkaren för att se om nåt är fel, så att de kan be om att bli helade. Jag bodde hos en C.S-familj i USA ett år, & gick en del i kyrkan med dem, & min erfarenhet är att medicinsk sjukvård idag är ganska accepterat, som ett komplement till bönen typ.
    Sen har jag ingen aning om vilken inställning de har till kejsarsnitt.
  • uniMog

Christian Science förbjuder inte läkarvård/medicinering.
    Däremot kan det säkerligen finnas grupper inom CS som gör det.

I can Cum Lauder
  • Bedan
    Rockan skrev 2010-02-22 08:28:53 följande:
    Nja, det där stämmer inte riktigt... Nog för att C.S är rätt galet, men barn både skickas på hälsokontroller & får ta mediciner, då barn inte ännu anses ha kunnat utveckla det starka band till gud som krävs för att "helas". Likväl går vuxna gärna till läkaren för att se om nåt är fel, så att de kan be om att bli helade. Jag bodde hos en C.S-familj i USA ett år, & gick en del i kyrkan med dem, & min erfarenhet är att medicinsk sjukvård idag är ganska accepterat, som ett komplement till bönen typ. Sen har jag ingen aning om vilken inställning de har till kejsarsnitt.
    Det kanske är olika från familj till familj då eller så har det förändrats genom åren för jag har en amerikansk kompis som är uppvuxen inom Christian science och hon fick inte gå på läkarkontroller.
Svar på tråden kejsarsnitt-förbud?