• villofantasi

Moraltestet Är det acceptabelt att döda i följande fall...

Är det acceptabelt att döda i följande fall...

Att begå självmord? Nej

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Nej

Att döda i självförsvar? ja

Att döda en för att rädda tio? nej

Att ge en seriemördare dödsstraff? Nej

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Ja

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 17:17
    Så vad säger ni människor här inne? Är det acceptabelt?

• Svar på tråden Moraltestet Är det acceptabelt att döda i följande fall...
  • Mupphuvud
    Att begå självmord? Ja

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Ja

Att döda i självförsvar? Ja

Att döda en för att rädda tio? Ja

Att ge en seriemördare dödsstraff? Kanske.. osäker(t)

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Mat är iallafall okej.
  • FannyGioia

Alltså, jag undrar om alla som svarat nej på sista frågan är vegetarianer/veganer. Annars är det ju dubbelmoral utan dess like.

Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • Selfish Geene
    FannyGioia skrev 2010-03-02 23:16:25 följande:
    Alltså, jag undrar om alla som svarat nej på sista frågan är vegetarianer/veganer. Annars är det ju dubbelmoral utan dess like.
    Visst är det dubbelmoral.
    Allt jag gör är inte moraliskt försvarbart, som att tex äta djur, eller att jag inte ger mitt överskott till människor som behöver det bättre än jag.

Frågan gäller vad som är moraliskt resp. omoraliskt, inte om människor handlar utifrån sin moral.
  • Miss Obsessive
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-02 13:52:07 följande:
    Visst, men låt oss säga att chimpanser och elefanter börjar sprida dödliga sjukdomar bland människan och det enda sättet att skydda mänskligheten är att utrota alla individer av dessa arter, är det då ok att göra det?
    Selfish Geene skrev 2010-03-02 14:28:00 följande:
    jag undrar samma sak
    Det är väl inte direkt ovanligt att alla djur/insekter som ställer till besvär/sprider sjukdomar för/till människor jagas och dödas? Vill ni ha exempel? 
    1. Råttor-kända smittbärare och skadedjur
    2. Varg- dödar ju som bekant boskap och sällskapsdjur (jakthundar)
    3. Säl- ansågs för länge sedan vara ett skadedjur
    4. Kaniner- Även dessa gulliga varelser anses vara ett skadedjur
    Listan kan göras mycket längre, men faktum är att världen runt så skadas och dödas djur- och insektsarter för att det passar människans behov.
    Rovdjur som tigrar, björnar, vargar, örnar osv står högre på näringskedjan än insekter som myggor, men de är känsligare eftersom de inte förökar sig i samma takt och försvinner dessa djur så är chansen mycket liten/obefintlig för att de någonsin kommer tillbaka. Stora (rov)djur mår heller inte bra av att hållas i isolerade reservat. Försvinner dessutom rovdjuren så kollapsar hela ekosystemet pga av obalans, eftersom det är rovdjuren som håller ihop hela näringskedjan. Många djurarter utrotas för att deras naturliga hem försvinner till förmån för människans olika behov, som odlingsbara marker och nya bostadsområden. 
    Har jag besvarat er fråga nu, eller är det fortfarande något som är oklart? 
  • Selfish Geene
    Miss Obsessive skrev 2010-03-03 09:23:34 följande:
    Nej du har inte svarat på frågan.
    Du beskriver bara vad som görs, inte om det är moraliskt försvarbart.

Är det moraliskt att döda, utplåna (och plåga) djur om de ställer till med obehag för mig?
  • Miss Obsessive
    Selfish Geene skrev 2010-03-03 09:32:53 följande:
    Nej du har inte svarat på frågan. Du beskriver bara vad som görs, inte om det är moraliskt försvarbart. Är det moraliskt att döda, utplåna (och plåga) djur om de ställer till med obehag för mig?
    Jag sa att stora djur är livsviktiga för ekosystemet och att de därför är känsligare för utrotning. Det är därför större chans att man bedriver forskning på följande virus och försöker finna ett botemedel för det om ett större, "viktigare" djur är smittbärare. Om det är moraliskt försvarbart att döda djur som ställer till med obehag för mig/människor i övrigt? Det är inte så enkelt som att svara "ja" eller "nej", eftersom det helt beror på situation och egna värdegrunder. Många fattiga jagar utrotningshotade djur av olika anledningar eller hjälper till att avverka regnskog som förstör många arters hem. Det handlar inte om att vara ointelligent eller oempatisk, det handlar om att man är beredd att göra allt för att försörja sin familj. JAG tycker att utrotning av vissa arter ÄR okej, av de anledningar jag nämnt redan. En myggart som sprider sjukdomar gör varken från eller till för ekosystemet om de försvinner, till skillnad från tex en hel lejonstam. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Miss Obsessive skrev 2010-03-03 09:52:17 följande:
    En myggart som sprider sjukdomar gör varken från eller till för ekosystemet om de försvinner, till skillnad från tex en hel lejonstam. 
    En myggart som försvinner helt kan mycket väl få drastiska effekter i ekosystemet, både lokalt och över ett större område.

Finns det inget alternativ för de som äter denna myggart så kommer de att få flytta eller dö ut och det kan fortsätta ganska långt upp i näringskedjan.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Mad as snow
    FannyGioia skrev 2010-03-02 23:16:25 följande:
    Jag är vegetarian, men jag har ju inte alltid varit det trots att jag alltid har tyckt att det är omoraliskt (bland annat) att vi använder djur som mat och kläder. Men jag håller med Selfish Geene om att frågan gäller moral och inte om man själv lever upp till det.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Selfish Geene
    Miss Obsessive skrev 2010-03-03 09:52:17 följande:
    Jag sa att stora djur är livsviktiga för ekosystemet och att de därför är känsligare för utrotning. Det är därför större chans att man bedriver forskning på följande virus och försöker finna ett botemedel för det om ett större, "viktigare" djur är smittbärare. Om det är moraliskt försvarbart att döda djur som ställer till med obehag för mig/människor i övrigt? Det är inte så enkelt som att svara "ja" eller "nej", eftersom det helt beror på situation och egna värdegrunder. Många fattiga jagar utrotningshotade djur av olika anledningar eller hjälper till att avverka regnskog som förstör många arters hem. Det handlar inte om att vara ointelligent eller oempatisk, det handlar om att man är beredd att göra allt för att försörja sin familj. JAG tycker att utrotning av vissa arter ÄR okej, av de anledningar jag nämnt redan. En myggart som sprider sjukdomar gör varken från eller till för ekosystemet om de försvinner, till skillnad från tex en hel lejonstam. 
    Så det är det biologiska värdet som avgör om dödandet är moraliskt eller inte?
    De flesta miljöer klarar sig gott och väl utan många arter, särskilt de stora däggdjuren, de utgör så liten del av ekosystemet.
    Bakterier o likn däremot kan orsaka stora förändringar i miljön om de försvinner.

Du nämner intelligens och empati, men inte moral.. Är det omoraliskt av människorna att döda utrotningshotade djur för sin egen överlevnad? Om ja: Är det bara när det egna livet står på spel som det kan vara moraliskt, eller finns andra omständigheter som också rättfärdigar dödandet av utrotningshotade arter?
  • Miss Obsessive
    Selfish Geene skrev 2010-03-03 10:24:54 följande:
    Så det är det biologiska värdet som avgör om dödandet är moraliskt eller inte? De flesta miljöer klarar sig gott och väl utan många arter, särskilt de stora däggdjuren, de utgör så liten del av ekosystemet. Bakterier o likn däremot kan orsaka stora förändringar i miljön om de försvinner. Du nämner intelligens och empati, men inte moral.. Är det omoraliskt av människorna att döda utrotningshotade djur för sin egen överlevnad? Om ja: Är det bara när det egna livet står på spel som det kan vara moraliskt, eller finns andra omständigheter som också rättfärdigar dödandet av utrotningshotade arter?
    Jag sa aldrig något om huruvida det var moraliskt försvarbart att döda utrotningshotade djur för egen vinnings skull. Det är lätt att säga att det är ett fruktansvärt beteende när man lever i ett välfärdsland där de flesta får alla sina basala behov uppfyllda. Många stora etiska och moraliska frågor är mer komplicerade än "ja" och "nej", "för" eller "emot". Man måste se på helheten, på hela situationen. Vilka värdegrunder man har beror otroligt mycket på vilken miljö man lever i, om man lever i ett fattigt U-land eler ett välmående I-land. 
    Däremot för att svara på din fråga om huruvida det biologiska värdet spelar någon roll, så är mitt svar att ja, det anser jag nog, samt djurets intelligens. Håller dock inte med dig om att stora däggdjur skulle utgöra en liten del av eko-systemet. 
  • Miss Obsessive
    Selfish Geene skrev 2010-03-03 10:49:14 följande:
    MissO: Nej det har du aldrig sagt, det är därför jag frågar.
    Fast jag har sagt, jag har förklarat. Det går inte att jämföra etiska och moraliska värdegrunder. Något som upplevs fel och oetiskt för dig och mig är kanske nödvändigt eller försvarbart för någon annan. Vem ska avgöra vem som har "rätt" eller "fel"? Etik och moral kan därför aldrig bli så svart och vitt som du verkar vilja få det till. Du frågar mig om det är moraliskt försvarbart att plåga/döda/utrota en djurart men inte en annan och jag svarade på det. För att återkomma till dina malariamyggor, så orsakar de ca 300 miljoner insjuknanden varje år, var av ca 100 miljoner avlider. Det gör malariamyggan till ett av världens farligaste "djur". Så ja, jag anser att en utrotning av denna art är fullkomligt moraliskt försvarbar! Största problemet med malaria dock, är att det sprids i världens fattigaste länder/områden och även om det finns botmedel, så hjälper det inte de som inte har råd till det. Det är alltid de fattigaste som drabbas hårdast. 
    För övrigt så handlade TS fråga inte om någonting av det du och jag diskuterar nu.
  • Novemberstjärnan
    Att begå självmord? Ja.

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Ja.

Att döda i självförsvar? ja.

Att döda en för att rädda tio? Ja.

Att ge en seriemördare dödsstraff? Nej!

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Ja.
  • msister

Att begå självmord? Ja, man har fortfarande en fri vilja och vill man avsluta sitt liv på det sättet så ska man också få göra det.

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Ja, har man fortfarande närvaro till att vilja dö men inte kan så tycker jag man ska få avsluta sitt liv.

Att döda i självförsvar? Jag vet inte för jag ahr aldrig varit i den situationen. Jag vet inte hur jag komemr att ragera men jag svarar nog Ja i den frågan också.

Att döda en för att rädda tio? Precis som i förra frågan beror det ju på i vilken situation men befinner sig i och jag kan inte veta nu hur jag kommer att reagera då. Det var nog den svåraste frågan. Jag vet inte.

Att ge en seriemördare dödsstraff? Nej. Att döda någon för att den människan har dödat någon skipar ingen rättvisa. Död plus död är inte lika med rätt.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Nej. Ja, jag är vegetarian men har bara varit det i 11 år. Innan dess åt jag allehanda köttprodukter. Men för det mesta var det kött som kom från den egna gården eller kött som man visst hade haft det bra innen. Visst har det slunkit ner några Mamma Scan även i den här magen även om det som sagt var ett bra tag sedan. Kläder behöver vi inte djur till att göra längre och det var ett bra tag sedan vi övergav klädstilen Djurhud.

Svar på tråden Moraltestet Är det acceptabelt att döda i följande fall...