• Pimpinellan

En kvinna mellan 40-45 får första barnet-du tycker:

Här finns inga andra omständigheter utan enda fakta är att kvinnan är mellan 40 och 45 och fått sitt första barn. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En kvinna mellan 40-45 får första barnet-du tycker:
  • kosmosblomman
    Primrose skrev 2010-02-25 13:54:01 följande:
    Är det inte litet konstigt att trådar om sk äldre mammor så ofta plötsligt handlar om fördomar eller inte gentemot sk unga mammor? Jag är äldre mamma och bryr mig inte ett dugg om unga mammor och deras eventuella utbildningar etc. etc. Kan inte en tråd om äldre mammor få handla om äldre mammor ibland, eller måste alltid unga mammor också diskuteras? Tanken att min livserfarenhet, höga utbildning, mina tio år utomlands skulle göra mig till en bättre eller sämre mamma har aldrig slagit mig in. Jag är den jag är och befinner mig där jag gör i livet. Det tog oss tio år att få vår pojke och nu är han här och ger oss total glädje och verkar ganska glad över att få finnas till. Hade jag fått barn för tjugo år sedan hade jag kanske varit en annan typ av förälder, men nu är jag den jag är, så är det bara. Jag försöker vara en så bra mamma som möjligt, efter bästa förmåga, och hoppas att det är så de flesta tänker.Bra skrivet förresten, Primavera10.
    Va skönt att få läsa ett vettigt inlägg..I bland blir man nästan mörkrädd när man läser kommentarerna här på FL..Tråkigt att det så ofta ska delas in i olika "läger"....Önsketänkande är att folk hjälper varandra mera, istället för påhopp och tråkigheter...Fick mitt första barn som 27-åring och nu kommer 2:an vid 43 års ålder *överlycklig*..Tiden mellan 27 och 43 har jag haft fullt upp med att reda ut trasig barndom och andra tuffa trauman..Sen dök min livskamrat upp och vi får nu ett kärleksbarn tillsammans..Lycka till med erat och grattis i efterskott till pojken som berikar erat liv :o)....Kram medmänniska
  • tamate
    EnFisPåTvären skrev 2010-02-25 13:26:48 följande:
    Alla har rätt till en åsikt, det har jag inte sagt något om. Det är skillnad att ha en åsikt och att prångla den på andra som inte har bett om den. Detta är ett debattforum där vi ventilerar våra åsikter och jag tycker om ditt inlägg. Skulle jag träffa dig privat och tänka att "stackars barn som har en mamma som har grön tröja" skulle jag inte pådyvla dig den åsikten.
    ha ha, men självklart skulle man ju inte säga så till en människa. men tanken skulle flyga förbi. presis som när man träffar en familj med en hel drös ungar och man tänker gisses. man utgår ju ifrån sian egna erfarenheter och tänker sig in i att mans jälv är i situationen och så ger man utryck för det i sitt eget huvud. skulel inte bröla ut det =)
    däremot sitter man och disskuterar (i verkligheten) och disskuterar ämnet så skulle jag säga det och orsaen till varför jag tycker så men det är för jag är dum ärlig. jag menar aldrig någon illa och tar någon illa vid sig av vad jag säger får dom helt enkelt säga det så jag kan be om ursäkt.
  • tamate
    Är det inte litet konstigt att trådar om sk äldre mammor så ofta plötsligt handlar om fördomar eller inte gentemot sk unga mammor? Jag är äldre mamma och bryr mig inte ett dugg om unga mammor och deras eventuella utbildningar etc. etc. Kan inte en tråd om äldre mammor få handla om äldre mammor ibland, eller måste alltid unga mammor också diskuteras? Tanken att min livserfarenhet, höga utbildning, mina tio år utomlands skulle göra mig till en bättre eller sämre mamma har aldrig slagit mig in. Jag är den jag är och befinner mig där jag gör i livet. Det tog oss tio år att få vår pojke och nu är han här och ger oss total glädje och verkar ganska glad över att få finnas till. Hade jag fått barn för tjugo år sedan hade jag kanske varit en annan typ av förälder, men nu är jag den jag är, så är det bara. Jag försöker vara en så bra mamma som möjligt, efter bästa förmåga, och hoppas att det är så de flesta tänker. Bra skrivet förresten, Primavera10.
    kan säga att när det gäller om man är en bra mamma eg inte handlar om ålder, min storasyster avr den som uppfostrade mig i vårt hem. hon var duktig som mamma och det har hon bevisat med sina egna 2 barn som numera är tonåringar och som får beröm från alla håll hur trevliga dom är. så jag tror inte att det bara ligger i erfarenhet utan hur man är som person.
  • TessaS
    Är det inte litet konstigt att trådar om sk äldre mammor så ofta plötsligt handlar om fördomar eller inte gentemot sk unga mammor? Jag är äldre mamma och bryr mig inte ett dugg om unga mammor och deras eventuella utbildningar etc. etc. Kan inte en tråd om äldre mammor få handla om äldre mammor ibland, eller måste alltid unga mammor också diskuteras? Tanken att min livserfarenhet, höga utbildning, mina tio år utomlands skulle göra mig till en bättre eller sämre mamma har aldrig slagit mig in. Jag är den jag är och befinner mig där jag gör i livet. Det tog oss tio år att få vår pojke och nu är han här och ger oss total glädje och verkar ganska glad över att få finnas till. Hade jag fått barn för tjugo år sedan hade jag kanske varit en annan typ av förälder, men nu är jag den jag är, så är det bara. Jag försöker vara en så bra mamma som möjligt, efter bästa förmåga, och hoppas att det är så de flesta tänker.Bra skrivet förresten, Primavera10.
    Strålande inlägg
  • mindless

Det är märkligt att denna icke-fråga ständigt tycks engagera.

Om ett äldre par avstår från att skaffa barn, betyder inte detta att barnet istället kommer att födas av ett yngre par. Det är alltså totalt ointressant (utifrån barnets synvinkel) om andra föräldrar är yngre, rikare, snyggare eller vad som. Barnet har inte dessa som alterntaiva föräldrar, utan antingen föds de av de föräldrar de har, eller så föds de inte allt.

Så den enda relevanta frågan är: är det så illa att ha äldre föräldrar (eller fattiga, lågutbildade, fotbollsintresserade eller något annat man anser vara negativt) att det vore att föredra att inte födas allt? För det är ju först då som föräldrarna har gjort något som går ut över barnet.

Alltså, tycker man synd om ett barn som har äldre föräldrar, är det samma sak som att tycka att det vore bättre om de inte fanns. Det är ju enda alternativet.

• MissMurrig
    My Girls skrev 2010-02-25 14:09:09 följande:
    Nej nej. Det var inte boken jag reagerade på, hon orkar säkert läsa annars... Det var mer att jag tyckte synd om pojken för han hade en mamma i närmare 50års åldern och en pappa runt 70.... 
  • Lavish
    Brünnhilde skrev 2010-02-24 20:49:10 följande:
    Ok - jag överdrev kanske lite där! Så här då: dom jag känner, som har fått barn i den åldern, har i alla fall varit akademiker och gjort karriär innan.
    Jo... men det beror ju på vad man har för umgänge också?

Ärligt talat tycker jag trenden är så himla läskig. Jag och min sambo planerar barn nu, jag är snart 25 och universitetsutbildad. Varenda kotte jag ens andats något till om att det vore kul med barn har typ anfallit mig med vilken fruktansvärt hemsk och dålig idé det är. Att det är alldeles sjukt för tidigt. Det beror säkert på mitt umgänge.

Men är det inte nästan samhällshotande om en ansvarsfull, problemfri och väletablerad 25 åring ses som vansinning när man väljer att skaffa barn i min ålder? Det är väl mest min egen erfarenhet som gör mig lite överkänslig för alla negativa åsikter mot att skaffa barn tidigt.
  • new age

Tragiskt säger jag bara efter att ha läst ts. Egoistiskt.
    Empatilöst.

• Primrose
    kosmosblomman skrev 2010-02-25 16:26:08 följande:
    Va skönt att få läsa ett vettigt inlägg..I bland blir man nästan mörkrädd när man läser kommentarerna här på FL..Tråkigt att det så ofta ska delas in i olika "läger"....Önsketänkande är att folk hjälper varandra mera, istället för påhopp och tråkigheter...Fick mitt första barn som 27-åring och nu kommer 2:an vid 43 års ålder *överlycklig*..Tiden mellan 27 och 43 har jag haft fullt upp med att reda ut trasig barndom och andra tuffa trauman..Sen dök min livskamrat upp och vi får nu ett kärleksbarn tillsammans..Lycka till med erat och grattis i efterskott till pojken som berikar erat liv :o)....Kram medmänniska
    Grattis till dig också, för att du har (snart) två fina barn och din livskamrat som ger dig kärlek.
  • Alm
    new age skrev 2010-02-26 00:52:32 följande:
    Tragiskt säger jag bara efter att ha läst ts. Egoistiskt.Empatilöst.
    HUR tänker du nu? Utveckla gärna ditt svar.
  • MariaKsk88

Jag kan inte ens rösta, för jag tycker faktiskt att det är helt irrelevant hur gamla föräldrarna är. =/ Det är som att diskutera om det är bra att ett finskt par får barn, eller en rödhårig kvinna får barn.. man kan väl ha världens bästa 45-åriga mamma, men även världens sämsta? Alla 45-åringar är väl inte en homogen grupp?!

• katja74

Jag vill också veta. Grymt nyfiken!

Alm skrev 2010-02-26 19:57:32 följande:
    HUR tänker du nu? Utveckla gärna ditt svar.
  • aggroateist

Hur fan hinner man bli en väletablerad universitetsutbildad 25 åring ?

• Lavish
    aggroateist skrev 2010-02-27 21:51:48 följande:
    Hur fan hinner man bli en väletablerad universitetsutbildad 25 åring ?
    Hehe tja det beror ju på vad man lägger i vältetablerad. Har jobb inom sektorn, har jobbat ett år. Jag menade annars socialt, boendesituation, relation osv.
  • aggroateist

Försökte vara ironisk.. ;)

• Pimbi
    new age skrev 2010-02-26 00:52:32 följande:
    Tragiskt säger jag bara efter att ha läst ts. Egoistiskt.Empatilöst.
    Jaa det vill jag också veta, hur du tänker?
  • Lavish
    aggroateist skrev 2010-02-28 00:50:28 följande:
    Försökte vara ironisk.. ;)
    {#lang_emotions_embarassed} åh
  • Myngle

Tänker så roligt men blir lite extra orolig för att allt ska gå bra. Gör det det. Med grav och förl så är det jätte roligt att hon hann med att få barn.

• Mymlan L

Den här frågan kommer upp igen och intoleransen visar sig som en stor varböld och jag är så trött på folk som tror att en människa är mer värd en än annan. Läs att en kvinna, en mamma skulle vara mer värd än en annan.
    Själv skulle jag inte säga nej till en knodd om jag hade en ansvarsfull far till den lilla. 
    Jag blir snart femti.

Ålder är relativt; klarar man av att bli gravid, föda ett barn och ta hand om barnet är det ren och skär intolerans och diskriminering att säga att en

yngre äldre mörkare vitare gulare manligare kvinnligare tjockare smalare fulare snyggare fattigare rikare mer hetero eller mer lesbisk kvinna  skulle vara sämre eller bättre och ha större eller mindre rätt att föda barn och ta hand om det.

Att föda barn är en mänsklig, kvinnlig rättighet och inte någon annan individ  har den minsta lilla rätt att fördöma vem det än må vara som blivande eller varande mamma.

Svenskarna är i mångt och mycket väldigt diskriminerande och då särskilt när det gäller kvinnor och deras ålder.
    Det är många tjejer och kvinnor som är oerhört trångsynta mot andra kvinnor och det torde bero på deras egen osäkerhet och dåliga självkänsla.
    Svenskarna ifrågasätter så gott som aldrig en mans ålder.

Fundera på era värderingar och hur ni värderar människor och i synnerhet kvinnor, ni som anser att kvinnor över en viss ålder inte är lämpliga som föräldrar. Intolerans och diskriminering är något som faktiskt inte är accepterat i en demokratisk stat som Sverige.
    Tycker ni att en kvinna som får barn i äldre ålder borde ha stoppats, är detta faktum något ni faktiskt kan åtalas för:

Tycker ni att en flicka mellan femton och nitton som väntar barn skulle stoppas är det samma lagbrott som i föregående exempel.

Diskrimineringslagen
    www.sweden.gov.se/content/1/c6/11/19/86/4a2b4634.pdf

Den kvinnliga medellivslängden ligger på drygt 83 år och för männen är den drygt 78,5 år.
    sv.wikipedia.org/wiki/Medellivsl%C3%A4ngd

Ett barn som föds av en femtioårig kvinna och som har en femtioårig man till far kan då i genomsnitt räkna med att få behålla sin far tills hon/han blir 28 ½ år och sin mor tills hon blir 33 år.
    De flesta kvinnor (och män) är vitala tills de går i pension vid omkring 65 år. Det innebär att en femtioåring har större chans att delta mer aktivt i sin tonårings liv med allt vad det innebär.

Angående mammors lämplighet så är det enda jag med säkerhet vet att en äldre kvinna har mer livserfarenhet än en yngre. Något som är väldigt värdefullt att ha med sig som människa och speciellt som förälder.

Diskriminering är ett lagbrott!
Svar på tråden En kvinna mellan 40-45 får första barnet-du tycker: