• hinderbana

Är det ok att vilja ta hand om blöjbyte själv? (Dvs föräldrarna) Svärmor tryckte in sig mellan mig och skötbordet och....

..... började känna över lillans kropp och oja sig över hur mysigt det var.

Jag blev illa berörd, vill ta hand om vår tjej själv. Har ingen nära relation med svärmor och tycker inte man gör så, lillan är inget gosedjur man klämmer på utan vår dotter, en person som har rätt till integritet.

Vad tycker ni? Kan föräldrar hävda att de vill sköta barns underliv själva? Eller är blöjbyte på småbarn allmän mys-syssla för alla som vill roa sig?

• Svar på tråden Är det ok att vilja ta hand om blöjbyte själv? (Dvs föräldrarna) Svärmor tryckte in sig mellan mig och skötbordet och....
  • Strumpan08

Alltså... Kan tycka att det är onödigt att du ska börja bråka om blöjbytena för att du och hon har ett dåligt förhållande, för hon och barnet kan ju få ett bra förhållande för det och gosa och så. Jag låter min mamma och mina syskon och mina kompisar byta blöja om de nu vill pröva det, bara bra för eventuella barnvakterier i framtiden. Makens släkt och så vidare skulle få göra det om de hängde lite mer med oss också.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • hinderbana

Hon elak och kränker människor i sin närhet och jag litar inte på henne för fem öre. Min sambo är alldeles för blåögd för att tycka att svärmor kan göra fel över huvudtaget eftersom hon bara fjäskar för honom, sen snackar hon skit om honom till mig när hon och jag är själva, det är hennes teknik liksom, kompis med den man har framför sig och hugg i ryggen på alla andra. Svärmor har hela den familjen virad runt lillfingret och hon spelar ett spel med alla, med sig själv i mitten. Hon har varit direkt elak mot mig.

Det är inte en person som jag vill ha ofta i närheten av mina barn. Sen om det ska handla om blöjbyten eller inte det är ju nästa fråga.

• Messina

Jag förstår din situation! Du har mitt fulla stöd för att säga ifrån till svärmor. Som förälder är man känslig och känner tydligt var gränserna går. Jag blev exempelvis nästan hatisk när några personer började att röka i närheten av vår några veckor gamla son. Som mamma känner du en stark beskyddarinstinkt och det är ingenting du ska behöva hålla tillbaka. Min åsikt är att du har rätt att bestämma hur intima andra får vara med ditt barn, och blöjbyte, tvätt av rumpan osv är en speciell situation för barnet.

Du ska inte behöva ta emot gliringar o dyl från svärmor som får dig att må dåligt. Det kommer din dotter att känna av. Försök att hitta styrka till ett samtal med svärmor och säg rätt ut att det är du som mamma som bestämmer.
    Lycka till!

• alvaereva

Hett tips, säg ifrån på en gång!!
    Själv sa jag många gånger ifrån till min svärmor men hon fattade inte (eller sket i det) och fortsatte bara. Nu ligger vi i storbråk och jag vet inte om jag någonsin kommer vilja träffa henne igen. Det är verkligen jättejobbigt.

• sahara sahara

Jag tycker att det är helt okej att vilja sköta det själv. Blöjbyte och matning vill vi som föräldrar sköta själva. Nu är vår dotter inte så gammal, så det kanske kommer att ändra sig, men än så länge är vi tydliga med det. Det är oss hon känner bäst, och även om hon just nu är för liten för att ha tydlig integritet så har vi det, och vill hjälpa henne att skapa sig en egen sfär. Min unge är ingen docka som alla har rätt till. Hon är en människa med rätt till trygghet, och just nu är det vi som hennes föräldrar som är tryggheten.

Våra föräldrar tycker nog att vi är lite överbeskyddande och löjliga, men det får vi ju ta. Vi har bra relationer till dem, så det handlar inte om att vi inte litar på dem.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Miss Cee

Svärmor kan ha en utmärkt relation med barnbarnet utan att delta i blöjbyten. Om du tycker att det känns olustigt och inte har en bra relation med svärmor ås är det helt ok att du sätter gränsen där. Du behöver inte ens diskutera det.

Ha skötbordet i badrummet och lås om dig när du byter. Och om hon frågar något eller säger att hon vill byta eller komma in så säger du ett enkelt mantra "Jag föredrar att sköta blöjbytena själv". Den frasen kan upprepas in absurdum, gärna med ett leende ;)

• Woodgrove

Vi använde oss av EC (och blöjor ibland) och bestämde innan vår dotter föddes att det är bara vi föräldrarna som hjälper henne att göra ifrån sig/byta blöja. Hon har rätt till ett privatliv och att se henne kissa i handfatet/byta tygis är ingen teater. Stängda badrum var det som gällde för oss (förutom alla gånger vi kissade henne bakom ett träd i en park. Men då är det ju mer att någon råkar se, inte ställer sig och tittar för tittandets skull)

• Woodgrove

Såg nu att det handlade om mer än bara blöjbytet i sig. Så mitt svar var kanske inte så relevant.

• strojes
    hinderbana skrev 2010-02-23 17:23:34 följande:
    Hon elak och kränker människor i sin närhet och jag litar inte på henne för fem öre. Min sambo är alldeles för blåögd för att tycka att svärmor kan göra fel över huvudtaget eftersom hon bara fjäskar för honom, sen snackar hon skit om honom till mig när hon och jag är själva, det är hennes teknik liksom, kompis med den man har framför sig och hugg i ryggen på alla andra. Svärmor har hela den familjen virad runt lillfingret och hon spelar ett spel med alla, med sig själv i mitten. Hon har varit direkt elak mot mig. Det är inte en person som jag vill ha ofta i närheten av mina barn. Sen om det ska handla om blöjbyten eller inte det är ju nästa fråga.
    Kanske ett drastiskt steg att gå men om din sambo inte vill lyssna när du berättar hur hans mamma är så spela in ditt och henne samtal (utan svärmors vetskap förståss) och låt sambon lyssna så kanske han ändrar sig lite och förstår dig lite mer.
    Om du får lite förståelse från din sambo så kanske ni tre (du, din sambo och svärmor) kan sätta er ner tillsammans och prata om situationen och kanske komma fram till någon lösning så att ert barn kan ha en relation med sin farmor.
  • Nea76

Om Du inte tycker det är OK att svärmor gör så, då ska svärmor ge tusan i det! Det är DITT barn ingen annans. Hon får anpassa sig efter dina regler tycker jag! Det är din och babyns relation som är det viktiga här och du måste sätta dina egna gränser.

ღ stolt mamma till prematura tvillingar ღ
  • Stora Havet
    Miss Cee skrev 2010-02-26 20:28:25 följande:
    Svärmor kan ha en utmärkt relation med barnbarnet utan att delta i blöjbyten. Om du tycker att det känns olustigt och inte har en bra relation med svärmor ås är det helt ok att du sätter gränsen där. Du behöver inte ens diskutera det.Ha skötbordet i badrummet och lås om dig när du byter. Och om hon frågar något eller säger att hon vill byta eller komma in så säger du ett enkelt mantra "Jag föredrar att sköta blöjbytena själv". Den frasen kan upprepas in absurdum, gärna med ett leende ;)
    Håller helt med! Jag har själv en svärmor "from hell". Säg med tydlig röst "jag föredrar att byta på mitt barn" eller hur du vill uttrycka dig. Det är du som är mamman.
Svar på tråden Är det ok att vilja ta hand om blöjbyte själv? (Dvs föräldrarna) Svärmor tryckte in sig mellan mig och skötbordet och....