• Smilla75

Hur går det med Lesotho?

Undrar om någon vet om alla pilotfamiljerna fått komma hem med sina barn ännu från Lestoho? Vi har vänner som väntar men infon är knaper.

• Svar på tråden Hur går det med Lesotho?
  • Hjärtat längtar

Tack så mycket för era svar!

Ethi: Hur har du fått tag i den informationen?
    Sydafrika kanske är något för oss då. Vi stämmer nämligen in på kraven. Vi är starkt troende kristna. Och friska tror jag. Vi har lite astma, allergi och eksem men vi räknas väl ändå som friska eller?
    Tror ni vi kan få skicka ansökan ganska fort till Sydafrika efter medgivandet då?
    Hur är det med Sydkorea? Det verkade inte vara så lång väntetid. 
  • Ethi

Ja, just ja, det tänkte jag ju att jag skulle berätta Alla kan ta reda på det. Du loggar bara in dig på ACs sida, länken till det finns under deras logga uppe till vänster där det står ""Logga in". Sen finns alla köer under respektive lands sida. Länderna hittar du under: Adoption-Länderna. Klickar du på varje land så får du sen upp alla deras krav etc, det är allmän information och det har du säkert redan sett. När man är inloggad så ser man även på samma sida kölistan/kölistorna och lite annat. Resten är bara hur man tolkar det... Jag brukar kolla på hur många barn som kom förra året (det ser man i infon på förstasidan), då får man en hint om ungefär hur man ligger till i kön.

Ja, som det ser ut idag så skulle ni få skicka till SA direkt när ni får medgivandet, men saker kan ju tyvärr ändras fort... Positivt för er är ändå att kön just till SA som sagt sett nästan likadan ut i tre år. Som jämförelse kan man säga att etiopienkön har ökat ca 2,5 år på tre år medan sydafrikakön bara ökat knappa halvåret på samma tid... Till SA skulle ni redan idag ligga på 21:a plats och det kom 38 barn förra året, så utifrån det så skulle ni kunna komma fram i kön redan till hösten. Fast så blir det sällan... Med höga könummer är sannolikheten så väldigt stor att nästan varenda människa som kommer in med färdiga medgivanden hamnar före en i kön, men nog ser det riktigt ljust ut till nästa höst/vinter!  

Har du sett den här sidan? http://www.a-c.dk/adoption/Landene/nyheder-landene/Sydafrika/image2/Billedgalleri.htm

• Solvår H

Jag kan ha fel men anledningen till att kön till SA inte är längre är väl troligen att 1. man ska vara aktivt kristen och 2. de vill att ev adopterade barn som redan finns i familjen ska vara från SA, är det inte så. Men har man inte barn sen tidigare är det ju inget problem.

• mimpen

AC kommer att söka auktorisation för Zambia ganska snart. Fast det lär ju dröja, vilket det alltid gör med nya kontakter. Men kul änå med nya länder på gång!

• Ethi
    Solvår H skrev 2010-03-23 16:09:41 följande:
    Jag kan ha fel men anledningen till att kön till SA inte är längre är väl troligen att 1. man ska vara aktivt kristen och 2. de vill att ev adopterade barn som redan finns i familjen ska vara från SA, är det inte så. Men har man inte barn sen tidigare är det ju inget problem.
    Jovisst, de har många krav på föräldrarna så långt ifrån alla passar in och det håller nere kön. Jag tror även att den osäkra tidsuppskattningen i processen kan avskräcka, fast i dagens superduperlångaköersverklighet borde väl folk vid det här laget slutat att bry sig om det... Aktivt kristen behöver man inte vara, beroende på vad man menar med det... Men däremot ska man ha en aktiv kristen tro. Man får ha ett barn sen tidigare som är adopterat från ett annat land än SA eller egenfött, men vill man adoptera ett tredje barn så måste minst ett av de tidigare vara född i Sydafrika. Har man tre barn sen tidigare så är det helt stopp oavsett vart de är födda.
    mimpen skrev 2010-03-23 16:52:07 följande:
    AC kommer att söka auktorisation för Zambia ganska snart. Fast det lär ju dröja, vilket det alltid gör med nya kontakter. Men kul änå med nya länder på gång!
    Coolt! Zambia... Det vet jag ju knappt vart det ligger
  • Solvår H
    Ethi skrev 2010-03-23 17:44:25 följande:
    Jovisst, de har många krav på föräldrarna så långt ifrån alla passar in och det håller nere kön. Jag tror även att den osäkra tidsuppskattningen i processen kan avskräcka, fast i dagens superduperlångaköersverklighet borde väl folk vid det här laget slutat att bry sig om det... Aktivt kristen behöver man inte vara, beroende på vad man menar med det... Men däremot ska man ha en aktiv kristen tro. Man får ha ett barn sen tidigare som är adopterat från ett annat land än SA eller egenfött, men vill man adoptera ett tredje barn så måste minst ett av de tidigare vara född i Sydafrika. Har man tre barn sen tidigare så är det helt stopp oavsett vart de är födda. Coolt! Zambia... Det vet jag ju knappt vart det ligger
    Tack för förtydligandet om SA-reglerna. Ja, idag är väl 1,5 år till bb inget att prata om? Jag vet dessutom att en del familjer fått bb betydligt snabbare. Från SA kommer det små pyttebebisar och lite äldre barn.
  • Hej och Hopp

BFA har fått auktorisation för Burundi från MIA (men har ännu inte fått tillstånd från landet)
    Men det är ju positivt att det händer saker i alla fall

Kraven på sökande kommer att vara:

- 5 års äktenskap

- Sökande skall vara minst 30 år

- Ensamstående accepteras inte

- Medgivande som lägst 0-12 månader

• strandsnäcka
    mimpen skrev 2010-03-23 16:52:07 följande:
    Det låter spännande! Var har du fått den informationen?
  • mimpen
    strandsnäcka skrev 2010-03-25 15:15:24 följande:
    Det låter spännande! Var har du fått den informationen?
    Förbundskonferens med AC i helgen! :) Förbundsstyrelsen tog beslutet om att ansöka om auktorisation i söndags morse!
  • hellokitty1

Är det någon som vet mer om Lesotho eller Zambia nu (sist någon skrev på tråden var i mars)? Jag såg på MIAs webbplats att AC fått auktorisation för Zambia. 

• Nimbus

AC har precis svarat på en fråga om Lesotho på sin hemsida, det står att de fortfarande ser landet som pilotland.

• skogstjejen19

Lite information om Lesotho;
    det är fortfarande ett pilotland,
    det kommer vara minst 2 matchningsmöten om året där det kommer matchas ca 4 barn varje gång.
    Vi är just nu ca 8 st som har papperna i landet, och det ligger några akter hos AC som väntar på att få skickas.

dom som åkte sist var i landet lite mer än 2 veckor, det var fyra st  familjer som åkte samtidigt. dom hade fått väntat kring 6 månader mellan BB och RB.

detta var vad jag hade ett bjuda på just nu

• hellokitty1

Tack för infon! Spännande! Hör gärna av er och berätta när ni varit där, det verkar som ett spännande land! 
    Är de flesta barnen under tre år? 

• Smilla75
    lesoth skrev 2010-09-29 22:23:15 följande:
    det kommer vara minst 2 matchningsmöten om året där det kommer matchas ca 4 barn varje gång.
    Vi är just nu ca 8 st som har papperna i landet, och det ligger några akter hos AC som väntar på att få skickas.

dom som åkte sist var i landet lite mer än 2 veckor, det var fyra st  familjer som åkte samtidigt. dom hade fått väntat kring 6 månader mellan BB och RB.

Fruktansvärt att behöva vänta ett halvår, eller mer, på resebesked.
  • Nimbus
    lesoth skrev 2010-09-29 22:23:15 följande:

Va skönt att få veta lite hur det gått till hittills.
    Vi fick vänta 8 mån mellan bb och rb på vår son från Taiwan, och trotts att det var jättejobbigt! så skulle jag inte tveka på att adoptera från ett land pga väntan mellan dessa datum.
Svar på tråden Hur går det med Lesotho?