Hur går det med Lesotho?
Undrar om någon vet om alla pilotfamiljerna fått komma hem med sina barn ännu från Lestoho? Vi har vänner som väntar men infon är knaper.
Undrar om någon vet om alla pilotfamiljerna fått komma hem med sina barn ännu från Lestoho? Vi har vänner som väntar men infon är knaper.
Tack så mycket för era svar!
Ja, just ja, det tänkte jag ju att jag skulle berätta Alla kan ta reda på det. Du loggar bara in dig på ACs sida, länken till det finns under deras logga uppe till vänster där det står ""Logga in". Sen finns alla köer under respektive lands sida. Länderna hittar du under: Adoption-Länderna. Klickar du på varje land så får du sen upp alla deras krav etc, det är allmän information och det har du säkert redan sett. När man är inloggad så ser man även på samma sida kölistan/kölistorna och lite annat. Resten är bara hur man tolkar det... Jag brukar kolla på hur många barn som kom förra året (det ser man i infon på förstasidan), då får man en hint om ungefär hur man ligger till i kön.
Ja, som det ser ut idag så skulle ni få skicka till SA direkt när ni får medgivandet, men saker kan ju tyvärr ändras fort... Positivt för er är ändå att kön just till SA som sagt sett nästan likadan ut i tre år. Som jämförelse kan man säga att etiopienkön har ökat ca 2,5 år på tre år medan sydafrikakön bara ökat knappa halvåret på samma tid... Till SA skulle ni redan idag ligga på 21:a plats och det kom 38 barn förra året, så utifrån det så skulle ni kunna komma fram i kön redan till hösten. Fast så blir det sällan... Med höga könummer är sannolikheten så väldigt stor att nästan varenda människa som kommer in med färdiga medgivanden hamnar före en i kön, men nog ser det riktigt ljust ut till nästa höst/vinter!
Har du sett den här sidan? http://www.a-c.dk/adoption/Landene/nyheder-landene/Sydafrika/image2/Billedgalleri.htm
Jag kan ha fel men anledningen till att kön till SA inte är längre är väl troligen att 1. man ska vara aktivt kristen och 2. de vill att ev adopterade barn som redan finns i familjen ska vara från SA, är det inte så. Men har man inte barn sen tidigare är det ju inget problem.
AC kommer att söka auktorisation för Zambia ganska snart. Fast det lär ju dröja, vilket det alltid gör med nya kontakter. Men kul änå med nya länder på gång!
BFA har fått auktorisation för Burundi från MIA (men har ännu inte fått tillstånd från landet)
Men det är ju positivt att det händer saker i alla fall
Kraven på sökande kommer att vara:
- 5 års äktenskap
- Sökande skall vara minst 30 år
- Ensamstående accepteras inte
- Medgivande som lägst 0-12 månader
Är det någon som vet mer om Lesotho eller Zambia nu (sist någon skrev på tråden var i mars)? Jag såg på MIAs webbplats att AC fått auktorisation för Zambia.
AC har precis svarat på en fråga om Lesotho på sin hemsida, det står att de fortfarande ser landet som pilotland.
Lite information om Lesotho;
det är fortfarande ett pilotland,
det kommer vara minst 2 matchningsmöten om året där det kommer matchas ca 4 barn varje gång.
Vi är just nu ca 8 st som har papperna i landet, och det ligger några akter hos AC som väntar på att få skickas.
dom som åkte sist var i landet lite mer än 2 veckor, det var fyra st familjer som åkte samtidigt. dom hade fått väntat kring 6 månader mellan BB och RB.
detta var vad jag hade ett bjuda på just nu
Tack för infon! Spännande! Hör gärna av er och berätta när ni varit där, det verkar som ett spännande land!
Är de flesta barnen under tre år?