• Dansken

Att vara en bra mamma, sitter det i åldern?

Ja, frågan är ganska enkel. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att vara en bra mamma, sitter det i åldern?
  • puss
    Filoso Fisken skrev 2011-04-07 10:24:57 följande:
    Lite roligt är det när man jämför mig & en släkting.

Han, 40+:
    - Är väldigt intresserad av att "passa in" i stureplansvärlden (både med kläder/prylar/beteende/events).
    - Festar runt. Är flamsig.
    - Inte intresserad av barn eller att "slå sig till ro" (som det verkar).

Jag, 19:
    - Lugn, mogen, barnkär, vill inget hellre än att "slå mig till ro" bilda familj osv.
    - Avskyr fester, är inte intresserad längre av att "vara som alla andra" jag har insett att jag är jag liksom.

etc.
    jag fattar inte det roliga?
    up yours
  • Litet My
    puss skrev 2011-04-08 14:38:32 följande:
    jag fattar inte det roliga?
  • Maddex

nej jag tror det sitter i kroppen. Sunt förnuft. Ingen kan bli en perfekt förälder men alla kan bli en BRA förälder.

• Filoso Fisken

Folk tar ofta för givet att man ska vara si och så när man nått vissa åldrar, och jag och släktingen är ett bevis på att det lika gärna kan vara tvärtom. Jag tänker inte säga att jag är 100 % mogen än, för jag har en del kvar som många andra unga - men man kan samtidigt inte dra alla över en kam, och det är min poäng. Vissa är tillräckligt mogna för att bli "unga" eller "lite unga" föräldrar - medan andra inte är tillräckligt mogna för att bli föräldrar ens vid 40.

• VirrigaVerna
    Filoso Fisken skrev 2011-04-08 20:42:26 följande:

Folk tar ofta för givet att man ska vara si och så när man nått vissa åldrar, och jag och släktingen är ett bevis på att det lika gärna kan vara tvärtom. Jag tänker inte säga att jag är 100 % mogen än, för jag har en del kvar som många andra unga - men man kan samtidigt inte dra alla över en kam, och det är min poäng. Vissa är tillräckligt mogna för att bli "unga" eller "lite unga" föräldrar - medan andra inte är tillräckligt mogna för att bli föräldrar ens vid 40.

Jag tar sällan något för givet men nog finns det en större chans att en fyrtioåring är mogen för att skaffa barn än vad det gör för en riktigt ung person. Vi har olika förutsättningar och vissa delar kommer med ålder och erfarenheter och även till viss del biologiska förutsättningar.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Fru Allerdahl

Lite roligt att läsa era diskussion Glad
    Jag känner mig verkligen inte som en ung mamma & har aldrig blivit sedd som en sådan av dom som känner mig, vad jag vet. Men jag verkar iaf klara många av kriterierna för att vara en bra mamma Tungan ute Hade absolut "festat klart" (så roligt är det inte), har inte druckit alkohol sedan 1 år innan mitt första barn kom. Ville inte dricka när vi försökte skaffa barn & sedan har det inte blivit av.. Vill absolut att barnen ska ha minst en nyckter person till hands. Röka, det har jag aldrig ens provat!
    Var iaf 21 år när vårat första barn kom..

Jag tror inte att jag hade varit en bättre mamma vid 31 t.ex.. Jag hade längtat ihjäl mig efter att få leva familjeliv! Jag kan inte riktigt se vad jag skulle ha gjort av dom 10 åren utav mitt liv Förvånad
    Hade jag haft bättre ekonomi? -kanske.. Men våra barn har inte behövt sakna något så det har inte med vårat föräldraskap att göra..

(¯`°?. ♥ Theodore 2/9 -06 ♥ Waldemar 27/2 -08 ♥ Gotfridh 1/7 -10 ♥ .?°´¯)
  • VirrigaVerna
    Fru Allerdahl skrev 2011-04-10 11:29:58 följande:
    Lite roligt att läsa era diskussion Glad
    Jag känner mig verkligen inte som en ung mamma & har aldrig blivit sedd som en sådan av dom som känner mig, vad jag vet. Men jag verkar iaf klara många av kriterierna för att vara en bra mamma Tungan ute Hade absolut "festat klart" (så roligt är det inte), har inte druckit alkohol sedan 1 år innan mitt första barn kom. Ville inte dricka när vi försökte skaffa barn & sedan har det inte blivit av.. Vill absolut att barnen ska ha minst en nyckter person till hands. Röka, det har jag aldrig ens provat!
    Var iaf 21 år när vårat första barn kom..

Jag tror inte att jag hade varit en bättre mamma vid 31 t.ex.. Jag hade längtat ihjäl mig efter att få leva familjeliv! Jag kan inte riktigt se vad jag skulle ha gjort av dom 10 åren utav mitt liv Förvånad
    Hade jag haft bättre ekonomi? -kanske.. Men våra barn har inte behövt sakna något så det har inte med vårat föräldraskap att göra..
    När jag tänker mig en ung mamma så tänker jag inte på någon som är över 20 utan jag tänker nog på de som är under 20 och kanske inte ens myndiga ännu.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Fru Allerdahl
    Dansken skrev 2010-02-26 00:37:17 följande:
    Jag tycker inte att det är något fel på att bli ung förälder, men till en viss mån. Det behöver inte gå till överdrivt. Alltså 15 är att ta i, då är denne ett barn själv. Nu menar jag unga vuxna! Från 18-20 och uppåt..
    Ts skrev detta så det var därför jag svarade Solig Men men..
    (¯`°?. ♥ Theodore 2/9 -06 ♥ Waldemar 27/2 -08 ♥ Gotfridh 1/7 -10 ♥ .?°´¯)
  • Jane Roe

Jag tror att det sitter i huvudet, och därmed, rent generellt, också i åldern.
    Sen finns ju självklart undantag, men i det stora hela kan nog ett gott föräldraskap (min tolkning) till stor del ha med åldern att göra... 

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Afrodisiac

Ja, jag tror på att en del i hur man är som förälder sitter i åldern. Jag tror att både livserfarenhet och fysisk utveckling i hjärnan spelar en roll.

• bellzan
    Filoso Fisken skrev 2011-04-07 10:24:57 följande:
    Lite roligt är det när man jämför mig & en släkting.

Han, 40+:
    - Är väldigt intresserad av att "passa in" i stureplansvärlden (både med kläder/prylar/beteende/events).
    - Festar runt. Är flamsig.
    - Inte intresserad av barn eller att "slå sig till ro" (som det verkar).

Jag, 19:
    - Lugn, mogen, barnkär, vill inget hellre än att "slå mig till ro" bilda familj osv.
    - Avskyr fester, är inte intresserad längre av att "vara som alla andra" jag har insett att jag är jag liksom.

etc.
    Känner igen mig
    Är också 19 år och precis som du, sen är en 35 åring jag känner som är mamma helt väck och hur omogen som helst. :S
  • bellzan
    M C skrev 2011-04-06 23:14:03 följande:

Klart det sitter i åldern, man har inte mognat färdigt i hjärnan förrens efter 22 års ålder.
    Man är inte förmögen att ta de riktigt bra besluten före det, och tacka fan för att man tar pissia beslut om man väljer att skaffa barn innan man ens har gått ut skolan!

Hahaha det där stämmer inte........ ;)
  • Pepparfrun

Det sitter till en viss del i åldern ja.

Svar på tråden Att vara en bra mamma, sitter det i åldern?