• mariahammarberg

HJÄLP! Vi har en "emil" en busunge på 1år.

Hjälp oss! Vår lille kille på 1år(född 20090202) lyssnar inte på nej, aj aj, inte röra osv.

Han tar på allt, klättrar och stor på leksakerna slår på tv´osv.

Visst barn i den åldern är upptäckare men han lärs sig verkligeninte. Kan säga ifrån eller lyfta bort honom oräkneliga gånger varje dag men han gör om det igen och gen och igen.

Hans syster var absolut inte så här. Sa man nej två ggr eller lyfte bort henne gick hon på den saken igen.

pojken skrattar när man säger nej(vissa situationer) men han slutar inte pilla på det som han inte får. Hur ska vi lära honom vad som är leksak och vad som man inte får leka med.....?

När han itne får som han vill storgråter han - samma tonläge och lika envist som om han slagit sig.....gråter tills vi lyfter upp honom...

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden HJÄLP! Vi har en "emil" en busunge på 1år.
  • Therese33

Det är typiskt 1-åringar att uppföra sig så här, vår son var likadan och kan bara trösta dig med att det går över. Sedan är det stor skillnad på pojkar och flickor oftast också, pojkar är mer busiga... Det gäller bara för er att fortsätta markera vad som är rätt och fel, till slut så ger dom med sig.

• bollanmollan

så är min son också, helt normalt.

• MiisPiis

Vår första son behövde vi inte plocka bort en enda sak för, han rörde inget och om han provade räckte det med ett nej och han lät bli.

Andra sonen är hans direkta motsats, vi har varit tvungen att ta bort nästan allt och han har varit på allt precis hela tiden, varit som en duracellkanin och inte lyssnat för fem öre. Och är även en riktig "drama-queen" som gråter helt övernaturligt när han inte får som han vill!
    Han är fortfarande energisk, och på saker ibland men har blivit betydligt bättre. Han slutade med att vara på precis allt vid ca 1,5 år eller kanske något tidigare ändå.

• aprilfamilj

Min son är likadan. Det hör till åldern och kommer förhoppningsvis att bli bättre med tiden..

• mariahammarberg
    MiisPiis skrev 2010-02-23 09:59:11 följande:
    han har varit på allt precis hela tiden, varit som en duracellkanin och inte lyssnat för fem öre. Och är även en riktig "drama-queen" som gråter helt övernaturligt när han inte får som han vill!

PRECIS så är Linus oxå. Men det är ack så tröttsamt. Vi älskar honom så klart men barnvakterna backar... de jämför med hur storasyster var - motsattsen.

Så det kan gå över om ca 5 mån  - shit hur ska vi orka så länge...? nja klart man orkar men vissa dagar käns det tröstlöst.
    Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • MiisPiis
    mariahammarberg skrev 2010-02-23 11:02:12 följande:
    PRECIS så är Linus oxå. Men det är ack så tröttsamt. Vi älskar honom så klart men barnvakterna backar... de jämför med hur storasyster var - motsattsen.

Så det kan gå över om ca 5 mån  - shit hur ska vi orka så länge...? nja klart man orkar men vissa dagar käns det tröstlöst.

Haha, vår lilla duracellkanin heter oxå Linus! Det har alltså varit helt hysteriskt här, han har gått från den ena aj-aj-saken till den andra, händerna har lixom knappt hunnit lyfta från den senaste saken innan han varit på den andra!

Kan gå över tidigare oxå.....minns inte precis när det började klinga av....men nu LYSSNAR han t.om när man säger nej!
  • Therese33

Klart man orkar, det är ju så verkligheten ser ut

• Bedazed

Vi har en sån kille med (17månader). Han skrattar verkligen om man säger ifrån och ser det som mer kul när jag reagerar på det han gör. Sen blir han förbannad om han inte får som han vill.
    Vi försöker distrahera honom med något annat eller tar med honom och gör nåt annat som han tycker om som är "lagligt" =) Sen orkar man ju inte ta alla fajter varje gång och ibland så har jag bara extra översikt (som när han hoppar i soffan, som han vet att han inte får göra).

• Dianas

han ler och skrattar när ni säger till för att han vill att du ska le, han ser att du ser allvarlig ut, det är invant sen han var spädbarn, när han log så log du, min son gör precis samma sak men du ska inte känna att han hånar dig för så är inte läget!

vill också tillägga att min son föddes på samma dag som din son för ett år sen, exakt lika gammla alltså :)

• Girlinthecity

LÅter som en fullkomligt njormal 1 åring, Att vara nyfiken och vilja upptävka världen är bra egenskaper! Klart han gråter om ni tar bort något han vill ha? Vem skulle inte bli ledsen/besviken då? Det är bara fortsätta säga till, lyfta bort och avleda.

• bomman

Precis sådan är min lille gosse. Låter helt normalt!
    Mitt första barn var och är lugn och stillsam. Mitt andra barn är som en virvelvind! :)
    Vet inte hur många gånger jag tagit ner honom från fönsterbrädan, bordet, diskbänken osv. Härligt!!

• augustisten

Jag har en treåring som var så där i ettårsåldern. Jag minns året mellan ett och två som i en dimma... vi jagade, lyfte bort, jagade igen, stoppade, ajabajade och jagade lite till. Att åka bort någon stans där det inte var barnanpassat var en svettig mardröm. Vi var konstant på helspän... men - så en dag gick han att prata med och muta! Det var en vändpunkt som hette duga :)

Jag kan bara ge all min sympati och trösta med att du har ett kreativt och framåt barn och att du troligen har ditt värsta gjort sen. Min treåring är en riktigt viljestark och envis kille, men det är faktiskt en västanvind mort det som varit. Nu går han ju att prata med och även om han ligger på golvet och vrålar i en halvtimma så kan vi prata om det sedan och han kan förstå vad jag säger.

Så lyssna inte på alla som himlar med ögonen, ler överseende och säger "Vänta du bara till han kommer i trotsåldern - då blir det myyycket värre" när du beklagar dig lite. De hade nog en annan sorts barn helt enkelt.

• MammaTillDomFinaste

min dotter ramlar ihop på golvbet och skriker och gråter om man tex tar ifrån henne tv-dosan. Så gör hon i alla situationer, slutar inte på tillsägelser, skrattar eller skriker. bara att bita ihop pch härda ut, de kommer gå över (De lovade BVC, haha )

• Machapuchare

En typisk ettåring, låter det som.
    Tag bort allt farligt, lägg ömtåliga saker där han inte kan få tag på dem...
    Det går över!

• IsaCMoJs

Min dotter är likadan och det är fullt normalt!!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
Svar på tråden HJÄLP! Vi har en "emil" en busunge på 1år.