Jag har inte adhd, eller det har jag väl egentligen, men psykologen som gjorde utredningen skrev ist ospecificerad npf-kombination...då jag som tjej inte riktigt stämde överens med killar som får diagnosen..men skitsamma hon skrev iaf ihop en bra beskrivning över mina styrkor och svagheter och vad jag behöver för hjälp och att jag tex behöver flexibilitet i jobbtider osv.
Att adhd inte skulle finnas tror jag inte en sekund på..hur kommer det sig då att så många har så liknande svårigheter..däremot tror jag vissa svårigheter har förändrat sig under åren..förr kunde man tex få ett lärlingsjobb inom något praktiskt och kanske slippa gymnasiet helt...det var inte lika mkt info som ska sorteras, och det var inte lika många val som behövde göras och prylar att hållas rätt på. Skolan var mer tydlig osv..däremot så fanns det kanske mindre förståelse då och kunskap om dessa diagnoser.
Jo987 skrev 2010-02-23 10:33:54 följande:
jag har börjat med concerta i januari och upplever en väldigt konstig form av frustration. Jag tänker väldigt mycket på hur det kunde ha sett ut om jag fått den hjälpen när jag var ung då jag har missat och förlorat så mycket på vägen.
Känner så väl igen den där frustrationen, fick för några år sedan äntligen rätt medicin..en medicin som varit på tal innan men läkarna ville hellre testa
en massa andra grejer..på mitt livs bekostnad..för just då hade jag verkligen inget liv.
Så rätt naturligt att bli frusterad, samtidigt får man så gott det går tänka att, nu kör vi härifrån.
Var på en riktigt bra föreläsning igår, var en tjej som har adhd som hade den.
Jag som annars har svårt att sitta still mer en 5 minuter i en aula, klarar faktiskt just såna föreläsningar då det oftast inte är så stelt och det finns utrymme för att vara som man är.
Jo987 skrev 2010-02-23 10:33:54 följande:
Nu kämpar jag med min glömska och min koncentration och skulle vilja ha hjälp och tips hur jag kan utvecklas i det här. Jag ställer frågorna i detta forum för att se hur folk reagerar och hur dom ser på handikappet som det nu kallas. Många tror ju att man kan få hjälp utan medicin. jag har medicinen och vill aldrig sluta med den tror jag.
Det finns massor med tips och tricks som kan underlätta när man har adhd, gäller dock att tipsen passar just en själv..vet inte hur många som tjatat på mig om att ha ett schema på kylskåpet..men jag ser inte sånt..har nu ist en Handi, som man kan skriva/prata in påminnelser om allt möjligt.
Jag är nog svensk mästare i att slarva bort nycklar, plånbok,papper, mobil, Handin osv..har tragglat med att försöka lägga var sak på sin plats..för då har jag inga problem hitta det...mitt problem är dock att jag är så i farten att jag liksom inte kommer ihåg att lägga sakerna där de ska vara trots lappar å grejer.
Får du någon hjälp annat än medicin?
En arbetsterapeut kan ju hjälpa till med lösningar som fungerar för dej!