• M C

Vilket är värst? Om jackor...

Vilket av dem tycker du är den mest förkastliga handlingen? Vilken av dem skulle du aldrig göra?
    Tänk även att båda föräldrarna inte har det så fett egentligen, jackan är fin och betalad för egna pengar av den ena mamman och den andra mamman har tillräckligt för att köpa en ny jacka. (det framgår inte om det fanns pengar vid tillfället)
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är värst? Om jackor...
  • lenasss

Det är helt klart, att tösen som slet jackan av barnet, gjorde helt fel, men varför starta en ny tråd, bara för att pukkla på henne ännumera? Om tråden är sann, då har hon ju fått vad hon tål, och kommer väl att lugna ner sig. Annars börjar det ju lukta "mobbning", om man nu kan göra så i ett forum.

• Vasen

Slita kläderna av barn är ju aldrig någon höjdare precis. Behöver den slitande mammans barn jackan i just den stunden är det ju inte konstigt om jackans ägare vill ha den tillbaka men annars förstår jag inte vitsen. Och då borde det ju finnas mer civiliserade sätt att gå tillväga. Är den andra mamman någonslags inbrottstjuv som varit olovandes i någons vindsförråd? Inte för att det skulle göra jackslitandet mer acceptabelt.

• M C
    lenasss skrev 2010-02-23 12:09:45 följande:
    Det är helt klart, att tösen som slet jackan av barnet, gjorde helt fel, men varför starta en ny tråd, bara för att pukkla på henne ännumera? Om tråden är sann, då har hon ju fått vad hon tål, och kommer väl att lugna ner sig. Annars börjar det ju lukta "mobbning", om man nu kan göra så i ett forum.
    Ursäkta?
    Det är en etisk fråga som faktiskt behöver ställas. Det blev sånt tjafs och sådana personangrepp i tråden, är inte bättre då att ställa det som en ja-nej-fråga?
    Hur kan det vara mobbing? Hur ska man lära sig moral och etik om man inte frågar de tuffa verkliga frågorna?
    Ingen vet vem TS där är, hon är anonym. Ingen annan kan drabbas, den enda som lider i detta är ungen som fick jackan avsliten.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Vasen skrev 2010-02-23 12:14:08 följande:
    Slita kläderna av barn är ju aldrig någon höjdare precis. Behöver den slitande mammans barn jackan i just den stunden är det ju inte konstigt om jackans ägare vill ha den tillbaka men annars förstår jag inte vitsen. Och då borde det ju finnas mer civiliserade sätt att gå tillväga. Är den andra mamman någonslags inbrottstjuv som varit olovandes i någons vindsförråd? Inte för att det skulle göra jackslitandet mer acceptabelt.
    Nej, just det.
    Men eftersom det är en diskussion så tänkte jag mig att em omröstning kunde ge en fingervisning om vad man gör som en moralisk person.
  • viseversa

Slita av ungen jackan är värre. Då det lilla oskyldiga barnet blir lidande. Barnet har inte gjort något ont i huvud taget men ändå är det barnet som får lida!

• lenasss
    M C skrev 2010-02-23 12:22:22 följande:
    Ursäkta? Det är en etisk fråga som faktiskt behöver ställas. Det blev sånt tjafs och sådana personangrepp i tråden, är inte bättre då att ställa det som en ja-nej-fråga? Hur kan det vara mobbing? Hur ska man lära sig moral och etik om man inte frågar de tuffa verkliga frågorna? Ingen vet vem TS där är, hon är anonym. Ingen annan kan drabbas, den enda som lider i detta är ungen som fick jackan avsliten.
    Tycker bara att svaret redan är givet. Det finns ju inga normalt funtade människor som skulle te' sig så på öppen gata... Tror inte det händer så ofta faktisk, vad tror du?
  • Moonis
    hadeel skrev 2010-02-23 11:51:53 följande:
    ojj råkade klicka på sno jackan från vinden :/ menar såklart slita av jackan på barnet!!
    Råkade också trycka fel.
  • Vasen
    M C skrev 2010-02-23 12:23:11 följande:
    Nej, just det. Men eftersom det är en diskussion så tänkte jag mig att em omröstning kunde ge en fingervisning om vad man gör som en moralisk person.
    Hittade tråden och oj då, det var ju ännu värre än jag kunde föreställa mig av den här frågan. Man bara häpnar.
  • M C
    Vasen skrev 2010-02-23 12:31:06 följande:
    Hittade tråden och oj då, det var ju ännu värre än jag kunde föreställa mig av den här frågan. Man bara häpnar.
    Jag har varit noga med att skriva dit alla förmildrande omständigheter jag ens hört ett rykte om i tråden.
  • M C
    lenasss skrev 2010-02-23 12:29:20 följande:
    Tycker bara att svaret redan är givet. Det finns ju inga normalt funtade människor som skulle te' sig så på öppen gata... Tror inte det händer så ofta faktisk, vad tror du?
    Nej, det händer inte ofta. Men det händer oftare än jag tycker är rimligt, har varit med om sånt här själv som barn.
    Finns inget värre än bittra ex som låter det gå ut över barnen. Skulle vara bittra ex som låter det gå ut över barnen och sen inte tar sitt ansvar utan skyller på andra.
  • Pallas

Shit 87,5% har ju helt fel! Finns det inga vettiga människor på det här forumet?

• lenasss

Hörru! Fy på dig...(du glömmde nog att läsa ordet aldrig.)

• Mimmi P
    viseversa skrev 2010-02-23 12:25:47 följande:
    Slita av ungen jackan är värre. Då det lilla oskyldiga barnet blir lidande. Barnet har inte gjort något ont i huvud taget men ändå är det barnet som får lida!
    Håller verkligen med! Varför straffa barnet för mammans felaktiga beteende. Tycker det är lite som att repa någons bil bara för att den har parkerat fel. Man kan inte rättfärdiga sitt egna felaktiga beteende med att den andre redan gjort fel (ok, det kanske finns tillfällen men generellt), jag tycker det är sandlådenivå, typ Oskar 3 år kastar sand på Lisa 4 år för att hon snodde hans spade. Är förvånad över att vuxna människor beter sig så.
  • M C
    Pallas skrev 2010-02-23 13:00:06 följande:
    Shit 87,5% har ju helt fel! Finns det inga vettiga människor på det här forumet?
    2 st har tryckt på snatta isf slita av jackan. Ska vara fler på "rätt" sida.
  • Pallas
    M C skrev 2010-02-23 13:21:39 följande:
    2 st har tryckt på snatta isf slita av jackan. Ska vara fler på "rätt" sida.
    Jag var sarkastisk.
  • glasbubblan

Aha. Nu har jag hittat originaltråden och fattar vad det handlar om (fick inget sammanhang i frågan först...)

Att slita jackan av barnet är förstås värst. Tror man har en del obearbetade känslor att ta hand om när man väljer att göra så. 
  • Tessan S

Alltid fel att straffa ett litet barn för den vuxnas handling.

Har läst orginaltråden och med tanke på att hon vid tillfället i fråga inte kunde ha en susning om hur mamman fått jackan så går det inte ens att ursäkta med att mamman tagit jackan utan lov. Det kunde lika gärna varit pappan som gett den till dem även om det senare kom fram att hon tagit den utan lov.
    (om det nu finns någon sanning i något av det som skrivits)

♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Knyttet BF 29/3 2010 ♥
  • M C
    Pallas skrev 2010-02-23 13:26:00 följande:
    Jag var sarkastisk.
    Jag vet, men jag ville ändå berätta att det var flera som tryckt fel.
  • Mithra

Jag skulle också blivit arg om någon tagit en jacka som jag betalat till mitt barn. Eftersom att jag är så korkad så hade jag nog sagt "Få hit jackan" och tycker därmed att det är värst att sno den från vinden utan att fråga, enligt mig är det bäddat för bråk mellan dom båda mammorna.

• M C
    Mithra skrev 2010-02-23 15:14:25 följande:
    Jag skulle också blivit arg om någon tagit en jacka som jag betalat till mitt barn. Eftersom att jag är så korkad så hade jag nog sagt "Få hit jackan" och tycker därmed att det är värst att sno den från vinden utan att fråga, enligt mig är det bäddat för bråk mellan dom båda mammorna.
    Det är ingen som säger att de inte skulle bli lite småarga men det är väldigt få som säger att det öht är OK att slita jackan av barnet.

Nu är den tråden stängd, den kryllade av troll. Det var på tiden. Det är helt enkelt inte rimligt att ta av en litet barn (stlk 74) en jacka när det är snorkallt ute.
Svar på tråden Vilket är värst? Om jackor...