"skiftliknande" arbetstider, vad är bäst för barnet och hur får man göra?
Hej!
Vi har en liten kille som ska börja på förskola i augusti, då kommer han att vara 1 år och 8 mån gammal. Vi funderar lite på hur det är bäst att förlägga schemat för sonen, så att det funkar så bra som möjligt för honom.
Jag jobbar ca 8-17 varje dag. Pappan är fn föräldraledig, men om han efter ledigheten ska jobba som förut så går hans tider i 3-veckorscykler: v1 - 05-16.30 (hemma ca 17), v2 - 16-02 (åker hemifrån ca 15.30), v3 - ledig. Tiderna är ca-tider då han är lastbilschaufför och oförutsedda saker kan inträffa så att han blir försenad eller måste börja tidigare. Den tredje "lediga" veckan har de egentligen lite halvdan jour, dvs om en chaufför tex blir sjuk så ska de egentligen vara tillgängliga för att hoppa in. Men i praktiken blir det sällan så utan åkeriet tar oftast in extrachaufförer så att de får sin lediga tid (har också med arbetstidslagar och sådant att göra)
Som jag ser det måste sonen i alla fall gå efter mina tider v1.
v2 behöver ju pappan sova på morgonen så då borde det bli mina tider som gäller även där. Eller måste han gå upp på morgonen och ha sonen ett par timmar för att lämna honom lite senare och sen åka hem och sova igen? Finns det några generella regler för det?
v3 däremot kan ju sonen vara hemma med pappa, men för hans och rutinernas skull undrar jag om det inte är bra om han går åtminstone 15 timmar den veckan? Får man göra så eller är det upp till varje enskild förskola att bestämma?
Det vore skönt att ha ordentligt på fötterna och "veta hur det borde vara" innan man kommer dit för att veta hur man ska ta en eventuell diskussion.