• vampyria2

Ska Tommy Zethraeus bli fri släppt, tycker du?

Tommy Zethraeus som sköt och dödade 4 personer för 15 år sedan vill nu få sitt straff tidsbestämt så han inom en snar framtid kan släppas ut. Han ahr nu en fru och fyra små barn som han vill finnas där för.
    Vad tycker du bör han släppas fri? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 15:59
    länk till aftonbladet som skriver om det i dag www.aftonbladet.se/nyheter/article6660289.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Tommy Zethraeus bli fri släppt, tycker du?
  • bustjejen
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 18:16:20 följande:
    Fängelse är inte lösningen på samhällets problem, familjelivet kan vara det bästa sättet att bli en bättre människa
    Så alla kriminella ska skaffa fru och barn istället för fängelse då menar du?
    Du tror inte att misshandelsstatistiken inom familjer skulle öka rätt så markant istället?
  • Rataxes

Hur fan har mongot lyckats skaffa 4 små barn under tiden han suttit inne?

I suffer, therefore I am...
  • La Lola
    Rataxes skrev 2010-02-24 10:34:33 följande:
    Hur fan har mongot lyckats skaffa 4 små barn under tiden han suttit inne?
    Hur? Skulle det vara svårt menar du?
    Förövrigt var ditt ordval kanske inte så där jättebra.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Cornellia

Jag har ingen aning om vad lagen säger, vilket straff han blivit dömt till osv, så jag vet inte alls när det räknas som att han sonat sitt brott. Men 15 år känns lite lite för 4 mord (om det nu var mord?)

• Rataxes
    La Lola skrev 2010-02-24 10:36:56 följande:
    Hur? Skulle det vara svårt menar du? Förövrigt var ditt ordval kanske inte så där jättebra.....
    Har man mördat 4 personer är det ordvalet alldeles förträffligt.
    I suffer, therefore I am...
  • SunnyBunny

Alltså det är sant att man får både gifta sig i svenskt fängelse och föröka sig? Hur lär man känna nån som sitter inlåst så pass bra att man skaffar 4 barn med personen? Och vilken normal människa vill ha nån som sitter inlåst? Äh..för mycket för min skalle! Om han ska släppas fri eller inte har jag ingen aning om. Absolut inte pga att han skaffat en familj! Det måste vara grundat på rehab. inne på fängelset. Men min egna åsikt är släng nyckeln!

• SunnyBunny
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 18:16:20 följande:
    Fängelse är inte lösningen på samhällets problem, familjelivet kan vara det bästa sättet att bli en bättre människa
    Ja tänk om verkligheten såg så vacker ut;)
  • Cornellia
    Rataxes skrev 2010-02-24 10:40:34 följande:
    Tycker att det är väldigt nedvärderande mot dem med DS.
  • La Lola
    Ok.
  • Kofttanten
    Jag tror att Lola menar att mongoloida inte nödvändigtvis är massmördare eller vill bli förknippade med dem.
  • La Lola
    Kofttanten skrev 2010-02-24 10:44:26 följande:
    Jag tror att Lola menar att mongoloida inte nödvändigtvis är massmördare eller vill bli förknippade med dem.
    Ordet används inte längre.
  • snillis

Om det "bara" var för de brotten som begicks då och han hade visat på en god utveckling hade jag absolut tyckt att det var tillräckligt, det han har suttit.
    Men eftersom han dömts för nya brott under sin fängelsevistelse (som alltså har begåtts inom anstalten) så tycker jag att han visar på med all önskvärd tydlighet att han ännu inte är tillräckligt mogen för att släppas ut.

• Syrran83

Fårstår inte frågan. Att han ska släppas fri eller få straffet tidsbestämt? Får han straffet tidsbestämt så kan det ju dröja flera år innan han kommer ut.

• liag
    Kan vara ordet mongo som ordvalet avsåg. Är vädligt få personer med Downs syndrom som mördar.
  • WhiskeyRiver

Nej, han har begått ett vidrigt brott och dessutom tydligt visat att han inte har för avsikt att hålla sig i skinnet. Det finns alltså i dagsläget ingen anledning till att tidsbestämma straffet. Först när Zetreus skött sig oklanderligt i många, många år borde en ev strafftidsbestämning börja diskuteras.

• WhiskeyRiver
    WhiskeyRiver skrev 2010-02-24 19:41:11 följande:
    Nej, han har begått ett vidrigt brott och dessutom tydligt visat att han inte har för avsikt att hålla sig i skinnet. Det finns alltså i dagsläget ingen anledning till att tidsbestämma straffet. Först när Zetreus skött sig oklanderligt i många, många år borde en ev strafftidsbestämning börja diskuteras.
    *Zethraeus
  • Velour

Hans brott var riktigt grymma och han fortsatte att begå brott inne i fängelset. Jag tror på att vissa människor aldrig blir "rehabiliterade"  och jag menar på att Tommy är en av dessa. 

Han har suttit i fängelse väldigt länge och det tror jag sätter spår och fördärvar en människa än mer. Han var fördärvad innan och jag tror att han är ännu sämre idag.

Svar på tråden Ska Tommy Zethraeus bli fri släppt, tycker du?