• black sun

Hur får jag min nioåring att sluta slåss?

Har ni något tips på hur man kan få sin nio-årige son att sluta slå sin lillasyster och mig? Jag har sagt tusen ggr att han får bli hur arg som helst men det är inte ok att slåss. Jag har aldrig slagit vare sig honom eller hans lillasyster och han vet att han inte får, men ändå gör han det när han blir arg eller irriterad på henne eller mig. Det är som att det kokar i honom och till slut måste han få ut det och då kan det bli ett slag, en knuff eller liknande. Det är ingen misshandel det handlar om men tillräckligt hårt för att det ska göra ont ibland och det känns verkligen inte ok. Det känns inte som jag når fram till honom när jag säger att han inte får och att det inte är ok.
    Jag har dragit in delar av månadspeng, även mutat med pengar (som är det viktigaste i hans värld..) om han inte slåss.. Jag säger att detta gäller även hans syster och mig, vi får inte heller slåss, men han känner att det är vi två mot honom. Jag sa till honom att jag älskar honom jättemkt och det är inte honom jag är emot utan det han gör. Det är lätt att det blir honom man går på, för det är han som gör såna här saker, hans syster slåss i princip aldrig. Det är jättesvårt.. Goda råd tack :)

• Svar på tråden Hur får jag min nioåring att sluta slåss?
  • MissLillan

Prata med honom när han inte slåss när ni har mysigt och säg att det är härligt att vara med honom när han är glad och inte arg och slåss. Fråga honom INNAN han slår till om han behöver gå och lugna ner sig kanske springa ett varv runt huset eller gå in på sitt rum. 

• Birgitta2

Köp en boxboll till honom. Borra upp den i taket med kraftig moj den kan hänga i. Säg till honom att DENNA är ok att slå så mycket han vill och när han behöver få ur sig frustration.

• MissLillan
    Birgitta2 skrev 2010-02-24 10:32:21 följande:
    Köp en boxboll till honom. Borra upp den i taket med kraftig moj den kan hänga i. Säg till honom att DENNA är ok att slå så mycket han vill och när han behöver få ur sig frustration.
    Vilket bra tips!!
  • Birgitta2

Barn som ofta känner sig frustrerade och bråkar kan ha glädje av att antingen gå karatekurs eller på boxningsträning. Där lär de sig disciplin, får kompisar och rejäl träning, både i kondition och att lära sig teknik.

• black sun

Bra råd, men ibland när han och hans lillasyster är ensamma hinner jag inte vara med och stoppa honom. Jag vill på nåt sätt få honom att kunna behärska sig när han blir så arg och irriterad men det är som att han inte tycker att det är så farligt, fast han VET att han inte får och att jag säger till honom varje gång. Mina ord räcker uppenbarligen inte.. och inte mut eller hot heller.. I stundens hetta händer det bara.. Jag önskar så att jag kunde hjälpa honom med det här..

• Birgitta2
    black sun skrev 2010-02-24 10:36:12 följande:
    Bra råd, men ibland när han och hans lillasyster är ensamma hinner jag inte vara med och stoppa honom. Jag vill på nåt sätt få honom att kunna behärska sig när han blir så arg och irriterad men det är som att han inte tycker att det är så farligt, fast han VET att han inte får och att jag säger till honom varje gång. Mina ord räcker uppenbarligen inte.. och inte mut eller hot heller.. I stundens hetta händer det bara.. Jag önskar så att jag kunde hjälpa honom med det här..
    Och det är SÅNT han lär sig behärska på de här kurserna. OM man använder sina kunskaper för att skada människor privat åker man ut från kursen utan pardon. De här ledarna är fantastiska att hantera unga människor, och ungarna brukar se upp till ledarna och faktiskt LYDA deras råd.
  • Livelovelearn

Finns det någon manlig förebild med i hans liv? Pappa?

Svar på tråden Hur får jag min nioåring att sluta slåss?