• Dalton99

Spontant gravid efter lyckad ivf?

Någon som hört något om chanserna att bli spontant gravid med bebis nr två efter en lyckas ivf med bebis nr 1? Detta vid oförklarlig barnlöshet.

• Svar på tråden Spontant gravid efter lyckad ivf?
  • Puff Mummy

Vet inte vad chanserna är men tycker att man hör om detta rätt ofta.

Själv väntar jag spontant barn nr 4, efter tre IVF-barn. Var också oförklarligt barnlösa. Känner till ett annat IVF-par IRL, där barn nr 3 var spontant tillverkad. Även de saknade känd diagnos.
  • Champagne77

Puffar igen .

Nån som gjort IVF där mensen har dröjt? Sonen blir 1 år 12 maj och mensen har fortfarande inte kommit . Jag ammar fortfarande ca 4 ggr per dag...

• Champagne77

Puffar igen för att höra... Ammar nu tre ggr om dagen, men fortfarande ingen mens .

• lillastrumpan77

Hej lycklig77
    Jag ammade i 7 månader och efter en månad jag hade slutat amma så kom min mens. Har tålamod den kommer, jag kände likadant men dom säger så länge du ammar kan mensen vara borta. Men på vissa kommer den innan, väldigt olika..

• Champagne77
    lillastrumpan77 skrev 2010-05-17 13:04:36 följande:
    Hej lycklig77Jag ammade i 7 månader och efter en månad jag hade slutat amma så kom min mens. Har tålamod den kommer, jag kände likadant men dom säger så länge du ammar kan mensen vara borta. Men på vissa kommer den innan, väldigt olika..
    Tack för ditt svar . Imorgon börjar jag jobba så smått, så får väl inse att en amning till ryker nu, så då blir det "bara" morgon o kväll... Får se om det hjälper annars får väl morgonamningen också plockas bort... Vill ej sluta tvärt, det är ju så mysigt {#lang_emotions_heart}.
  • Snart vår tur
    Champagne77 skrev 2010-05-15 21:48:18 följande:
    Puffar igen för att höra... Ammar nu tre ggr om dagen, men fortfarande ingen mens .
    Min mens kom 1 vecka efter jag slutade nattamma dvs när dottern var 10 ½ månad. Jag ammade då ca 3 ggr/dag (morgon, mellanmål o innan nattning)..ammar fortfarande så o dottern är 12½ månad.

Dalton99: Undrar samma fråga. Eller rättare sagt..jag önskar o hoppas av hela mitt hjärta att jag får uppleva en graviditet, en förlossning och ett litet underbart knyte igen. Vi har nog 'möts' i nån IVF-tråd innan. Jag tyckades på första icsi maj 2009.
  • Pigan

Jag var oförklarigt barnlös, inte ens IVF fungerade. Min fert.läkare sa att jag ALDRIG skulle kunna bli gravid på egna ägg. Efter 5 IVF-försök gick vi över till ÄD och i sep-09 föddes vår son.
    När gossen var 7 månader blev jag spontant gravid. Ingen fattade någonting och vår läkare hade ingen förklaring till detta. Nu har vi inskrivning på torsdag

Jag fick min mens när S var 7 veckor, men min systers mens har aldrig kommit igång förrän hon slutat amma helt.

• isisisis

Jag har blivit gravid 2 ggr direkt nästa ÄL efter IVF(misslyckat).
    Tyvärr fick jag bara MF.
    Men nu har jag tvillingar äntligen.

• Champagne77

Pigan74: åh vilken solskensberättelse . Stort grattis!!

isisisis: Kom tvillingar m h a IVF eller på naturlig väg??

Jag ammar numera endast en gång per dag (kvällen), men fortfarane ingen mens... Har förstått att somliga får det först efter de har slutat amma helt...

• Ilves

Jajjemen, det har hänt min mammas kusin. Efter deras första barn så "släppte allting" medvetna spärrar som omedvetna. I dag har hon tre barn :)

• Puff Mummy
    Ilves skrev 2010-06-19 16:00:26 följande:
    Jajjemen, det har hänt min mammas kusin. Efter deras första barn så "släppte allting" medvetna spärrar som omedvetna. I dag har hon tre barn :)
    Det är en känd myt att det ska finnas medvetna och omedvetna sk. mentala spärrar som hindrar par från att bli gravida. Finns inga som helst vetenskapliga bevis för detta. Däremot finns det vissa medicinska åkommor som kan "botas" genom graviditet (tror att endomietros kan vara en sådan), varför kvinnor som varit gravida genom IVF i fortsättningen kan få barn på naturlig väg. Det berör ett fåtal av alla fertila par. De allra flesta med IVF-barn skyddar sig inte därefter och får ändå inte fler barn, trots att "medvetna och omedvetna spärrar" rimligtvis borde ha släppt vid det laget. Några har tur och får syskon spontant. Vi hade tre IVF-barn (och ville ha fler) och inte fan släppte någon medveten eller omedveten spärr just när vi fick fyran spontant. Vi hade helt enkelt tur.

• Pigan
    Jag som levt i åratal av barnlöshet tror inte på dessa "spärrar". Mina fertilitetsläkare har förklarat för mig att en graviditet och förlossning är det mest traumatisk som en kvinnans kropp kan genomgå och det är där det kan ske en massa.Jag blev helt plötsligt naturligt gravid, trots svår sömnbrist pga bebis, övervikt efter graviditeten, dassig relation med mannen, allmänt nedstämd m.m m.m...
    Efter min förlossning fick jag diabetes, trots att vi ej har det i släkten, min systers epilepsi försvann efter hennes första förlossning, trots att hon haft det hela hennes liv.
    Om spärrarna är sådana som slår ut menscykeln, tex. kraftig övervikt, anorexi etc. är det förståerligt att man har svårt att bli gravid, men mentala spärrar vägrar jag tro på. "tänk inte på det" är det värsta man kan säga åt en ofrivillig barnlös.
  • Pigan

Puff Mummy: Du uttryckte dig bättre än mig! Precis så är det!

• Vrinda

Jag och maken fick vår son mha ivf för ett år sedan. Första gången vi försökte träffa ÄL efter förlossningen blev jag mirakulöst nog gravid. Tyvärr slutade det i ofostrig graviditet i vecka 8. Innan vi gjorde ivf försökte vi själva i drygt 2 år. Blev gravida en gång strax innan vi började med ivf men fick tidigt missfall i vecka 6. Också vi var oförklarligt barnlösa.

Vet ett par IRL som fått sitt andra barn efter spontan graviditet när första kom mha ivf. Har även kontakt på FL med två tjejer som blivit spontant gravida med andra barnet när första kom efter ivf.

I mitt fall tror jag själv att graviditeten hjälpt mig antingen genom att förbättra min eventuella endo eller att mitt immunförsvar nu känner igen ett foster som icke fientligt. Tror inte ett dugg på mentala spärrar.

• Erkki

Jag fick min son 2008. Vi har kört oskyddat sen dess men inte för att få syskon dvs sex när vi vill. I julas blev jag spontant gravid - tyvärr fick jag mf i vecka 6. Insåg då att jag visst ville ha syskon så vi började faktiskt försöka efter 2 månaders tankeverkstad. Det tog 2 försök så var jag gravid igen nu är jag i vecka 13 och har ett fint litet pyre med tickande hjärta i magen.

Vi var väl oförklarligt barnlösa med reservation för dålig ägglossning. Dock fungerade ägglossningen bl a med pergo men vi fick ändå inte till det. Tror min kropp fick en kick av att vara gravid och fattade hur den skulle ägglossa. Dvs att graviditetshormonerna ställde de dåliga ägglossningarna till rätta.

• Decius
    Tror folk fortfarande på sådana saker...? Detta stämmer självklart inte och jag kan inte förstå hur någon bildad människa kan tro det. Vad är det för "spärrar" ni tror finns i kroppen? Och hur kommer det sig att dessa "släpper" när man fått ett barn? Om man har haft biologi i skolan så förstår man att detta inte kan stämma.

Till TS. Näe jag vet ingen som blivit spontant gravid efter att ha gjort IVF men det är givetvis inte omöjligt. Det hela beror ju bl.a. på vad som orsakade barnlösheten och om detta blivit bättre (ett hormonfel kan t.ex. bli det, mitt har för övrigt blivit sämre än någonsin efter graviditeten). Sen är det ju få människor som är 0 procents chans att bli gravid på naturlig väg.
Svar på tråden Spontant gravid efter lyckad ivf?