lokisse skrev 2010-03-05 08:51:07 följande:
jag avrader inte fran att amma (dessutom far man inte skriva om ersätning utan att skriva att b-mjölk är best who grejen som även tyskland skrivigt under vet du) det jag far prickar av att folk häver ur sig saker i still med har du fatt det fran sempers hemsida? eller b-mjölk är altid bäst per automatik.jag är inte alls övertygad om tesen att barn far canser av att amma länge utan det är en aspekt som överhuvudtaget inte tas med i debatten och som är intressant.jag tycker att var och en ska gjöra det som käns bäst för dom själva och sedan sluta traska runt och hävda att bara för att man själv valt en sak är det det bästa. angende fetterna sa är det nagot som även det är relativt även i b-mjölk det har ju med hur mamman äter att gjöra.det finns en ny studie av agnes world angende imunförsvaret för och nakdekdelar och sa vidare och det är inte heller det nagot som gjör bröstmjölk bätre per automatik.
Jag måste säga att du tar väldigt lätt på att det hittades skadliga ämnen i 23 av 23 testade produkter. Hur var det nu det skrev om att kolla "oberoende rapporter"?
"Oberoende rapporter" kanske bara är av intresse när du får din åsikt bekräftad att amning är lika bra som ersättning och vice versa och INTE när man rekommenderar att amma?
Menar du att testet jag refererar till är irrelevant eftersom Tyskland är medlemsstat i WHO, och att både artiklen och WHO hävdar att det är bättre att amma? Som jag ser det förändrar ovanstående inte det FAKTUM att den skadliga fettsyran återfanns i SAMTLIGA testade produkter.
Vilken rapport, menar du, visar att 3-MCPD-Fettsyraester finns även i bröstmjölk?
Jag får inte intrycket av att du har en öppen attityd gentemot bröstmjölk vs. ersättning.
Tvärtom tycker jag att du ganska rabiat hävdar att ersättning är minst lika bra som bröstmjölk med lite lösa källreferenser hit och dit som du dessutom själv uppenbarligen inte är övertygad om, eller kan verifiera när jag frågar efter detaljer.
Vidare har jag intrycket av att du har behov av att försvara ditt eget val av ersättning, genom att hävda att det är lika bra som bröstmjölk. Stämmer det?
Där säger jag bara: gör som du vill!
Ingen har rätt att döma eller bedöma ditt val för ditt barn, eftersom det kan finnas alla möjliga och omöjliga anledningar till att man inte kan amma.
Men att bara därför säga att ersättning är lika bra? Jag tycker det är tur att ersättning finns. Jag har flera kompisar som inte kunde/ville amma, och där har jag ingen åsikt om deras val.
Angående immunförsvar har jag ett färskt exempel: en 3 månaders baby (ammande) var på kalas där ett annat barn hade vattkoppor. ALLA barn UTOM den ammande babyn blev smittade av vattkoppor. Alla. Trots att det var närkontakt mellan baby och de andra barnen. Babyn stod fortfarande under mammans immunskydd via bröstmjölken. Ge gärna referens på källa till att mammans immunsystem inte skulle överföras genom bröstmjölken. Vore intressant särskilt i den här kontexten.
Du verkar ifråga sätta allt som säger att bröstmjölk skulle ha fördelar som ersättning inte har. Varför gör du det?
Min högst personliga åsikt, utan källreferens, är att det är så typiskt SVENSKT att hellre förlita sig på vita piller och artificiella produkter än något som evolutionen jobbat på sen däggdjur började traska runt på jorden, både i den här diskussionen men även vad gäller läkemedel.
Just exemplet med att 80% av svenska befolkningen (eller var det mer?) vaccinerar sig mot svininfluensa. I Tyskland var motsvarnade siffra 5%, i Frankrike 4%....
Naturligtvis ändras bröstmjölkinnehållet över dagen. Dock är vi programmerade att generera avkomma. Jag tror dig inte när du skriver att bröstmjölen har sämre sammansättning och näringsvärde än artificiella preparat bara för att innehållet varierar över dagen. Återigen - referens?
Tycker du på samma sätt att det är bättre att barn föds för tidigt och vårdas artifiiciellt i kuvös mer bröstmjölksersättning bara för att då har man ju verkligen koll på exakt vilka förhållanden barnet utvecklas under, jämfört med i kvinnans kropp? Motivera gärna ditt svar och understryk skillnaden/likheten med bröstmjölk.
Min kommentar om Semper är analog med att oljelobbyn hävdar och aktivt stödjer forskning som visar att extremt höjda koldioxidmängder i atmosfären inte har ett dugg med global warming att göra, utan det är solfläckar och vad vet jag som ger "naturliga" variationer. De använder sig av likanade pseudo-argument som jag tycker du gör, och lägger en slags omvänd bevisbörda på motparten.
Übrigends, du har fortfarande inte svarat på VAR på Stiftung Warentest du hittade testet du refererade till.
I och för sig, jag har en känlsa att det inte spelar någon roll vad jag eller någon annan skriver här, du vill ha en för dig legitim anledning att inte amma.
Gör som du vill, men snälla, när du hävdar något, gör det gärna med referenser och inte med tyckande.
Slutligen: det där du skriver med WHO - que?????
Vad menar du skulle hända om man skrev något som gick emot WHO:s riktlinjer?
Du menar att WHO:s RIKTLINJER är så ristade i sten att de aldrig kan ändras, även om forskning visar motsatsen, och att länder som är medlemsstater inte kan publicera material som visar på motsatsen?