• skogstjejen19

Nyhetsbrev från AC

Ni som är sökande hos AC bör ha fått det på mail idag.
    vilken tråkig läsning, överallt ökar köerna, visst det är ju jätte bra om länderna kan ta hand om sina barn själva om det nu är så, men många gånger får man för sig att det beror på annat som det går segt.

Vi som står i Etiopien kön kunde nu läsa att kötiden ökar från 3.5 år till 4 år suck.

Hoppas på ett släpp snart.

• Svar på tråden Nyhetsbrev från AC
  • camillos

Hej
    Jag läste just på AC:s hemsida att nyhetsbrevet inte nått alla så därför har de lagt ut det på deras hemsida också. Logga in där och läs om ni inte fått det på email:)

• Nimbus

Hmmm... Vet inte vad jag gör för fel, men jag kan inte hitta brevet ens när jag är inloggad. På nyhetsidan står det att det finns under fliken "adoption" men jag kan då inte hitta det. Någon annan som vet?

• Linnis

@Nimbus. logga in på ac.s hemsida, välj fliken adoption, på denna sida ligger det en pdf-fil i nedre högra hörnet.

• Nimbus
    Linnis skrev 2010-02-26 09:45:16 följande:
    @Nimbus. logga in på ac.s hemsida, välj fliken adoption, på denna sida ligger det en pdf-fil i nedre högra hörnet.
    Tack snälla, nu har jag hittat det!
  • strandsnäcka

Tack för tipset! Jag hade inte heller fått mejlet.

Det ser ändå inte så mörkt ut med väntetiderna som jag befarade. Man får väl byta världsdel bara, barn är barn
  • Tulipanen

Hej

Det ser ju inte bra ut, man får sig en tankeställare.
    Men där står att det kan ta 3- 4 år är det kön i sverige inräknat då?
    Fick reda på att det är 3,5 års väntetid i Sverige innan man kan skicka till tex Etiopien.  jag har väntat sedan 2006 så jag kan ju skicka så fort det går, är trött på dessa väntetider. 

• strandsnäcka

Tulipanen: Men om ni har kötid sedan 2006 så ligger ni väl riktigt bra till? Förutom Kina och Thailand så kan man väl hämta barn ganska snart efter att man fått skicka sina papper?

• Ethi

Tulipanen, 3,5-4 år till Etiopien är (tyvärr) enbart sverigekön, som jag förstår det. Från att papperen gått iväg tar det ca 1 år till barnbesked, och sen ca 3 mån på det till hämtresa... Det ser faktiskt inte särskilt kul ut i Etiopien för tillfället Jag brukar vara positiv men det börjar kännas lite svettigt vid det här laget att försöka vara det. Jag hade inte räknat med att man redan skulle flagga för i 3,5-4 års kötid... Jag har hela tiden räknat med att vi skulle hamna på det innan det var färdigt eftersom köerna hela tiden ökat, men vi har ändå bara könummer från aug -08...

Men med könummer från 2006 så är det ju inte helt fel ändå! Framför allt inte om man är öppen för lite äldre barn, det är väl främst till de mindre barnen som väntan är som allra, allra längst. Inte minst nu när adoptionsprocessen blir så mycket raskare för de äldre barnen, som i allmänhet har känd bakgrund och då slipper genomgångsbarnhemmet som barnen med okänd bakgrund fastnar i just nu... Usch, jag vill inte tänka på hur många som inte klarar sig...

• Tulipanen

Det kan tänkas att man har bra kö nummer, men man ska passa in på alla länders krav.

Sedan så börjar ålder hinna fatt en också jag är nu 41 och min man 43 år. 

Men ac sa 3,5 år för Etiopien kö i Sverige.  Så jag hoppas verkligen. Men tiden känns lång för en.  Ethi var det ändrade saker som hade hänt i Etiopien.?

• strandsnäcka

Tulipanen: Förlåt, jag visste inte att det var just Etiopien som ni siktade på. Där är det verkligen lång kö nu. Hoppas att ni kommer på någon bra lösning för er som gör att ni inte behöver vänta alltför länge.

• skogstjejen19

Jag måste säga att ofta kommer folk med "tips" om olika länder hit och dit,
    vi som bara står i ett land passar oftast bara i det landet, pga olika anledningar.
    Jag tror i allafall att det är så för fler än mig och min man.

Känns som alla tips man fick när man försökte få barn via magen, gör så eller så, ska du se att det kommer funka, men jag vet att det inte kommer funka på oss.
    Och så är det nu också jag vet vilka länder vi passar in på.
    Vet också att det skulle gå fortare om vi hade passat in på något annat land.

Jag vill inte vara taskig och klaga på er som bara vill hjälpa, men ibland kanske man bör tänka steget längre.

Tulipanen: Etiopien har nu ett genomgångsbarnhem där många barn fastnar.
    Dom placeras på hemmet för att senare slussas vidare ut till barnhemmen.

• Cerdrica

Fast Våran längtan, det finns ju också personer som inte kollar alla organisationerna regelbundet och som här fått tips som lett till att de kunnat skicka som pilotfamilj, kommit med Thailands kvot hos en annan organisation eller fått chansen att skicka till Taiwan för att det inte var kö osv.

Ingen kan säkert veta vem nån annan passar in på men länderna finns ju och det kommer barn från dem så jag tycker det är lite oschysst att jämföra det med att äta ostron eller ligga högt med korsade ben efter samlag för att bli gravid (japp, har fått båda råden en gång i tiden).

Den som lever får se
  • skogstjejen19
    Cerdrica skrev 2010-03-03 14:03:27 följande:
    Fast Våran längtan, det finns ju också personer som inte kollar alla organisationerna regelbundet och som här fått tips som lett till att de kunnat skicka som pilotfamilj, kommit med Thailands kvot hos en annan organisation eller fått chansen att skicka till Taiwan för att det inte var kö osv. Ingen kan säkert veta vem nån annan passar in på men länderna finns ju och det kommer barn från dem så jag tycker det är lite oschysst att jämföra det med att äta ostron eller ligga högt med korsade ben efter samlag för att bli gravid (japp, har fått båda råden en gång i tiden).
    Självklart menar jag inte att alla vet, men ofta väldigt ofta får jag höra, typ äta ostron grejen, och känner att det är fler än jag som vet, klart alla inte vet.
    Och dom blir säkert, jätta glada över att få tips, lika så den som lyckats med ostron hjälpen.

Jag menar inte att man ska sluta ge tips.
    Tänk bara till, någon extra gång kanske.
  • strandsnäcka

Hm... det där känner jag var ett orättvist påhopp Våran längtan. Om du visste min historia skulle du förstå hur det känns när du säger så. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra min kommentar om att fyra års kötid hos AC är värdefullt, med alla hemska okänsliga kommentarer pom "slappna av" osv. Det ligger på en HELT annan nivå. Jag tycker att min ursäkt till Tulipanen räckte mer än väl utan att någon skulle behöva komma med beska kommentarer. Jeezz!

• skogstjejen19

strandsnäcka skrev 2010-03-03 22:26:56 följande:
    Hm... det där känner jag var ett orättvist påhopp Våran längtan. Om du visste min historia skulle du förstå hur det känns när du säger så. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra min kommentar om att fyra års kötid hos AC är värdefullt, med alla hemska okänsliga kommentarer pom "slappna av" osv. Det ligger på en HELT annan nivå. Jag tycker att min ursäkt till Tulipanen räckte mer än väl utan att någon skulle behöva komma med beska kommentarer. Jeezz!
    detta var inte riktat mot dig.

Shit visste att det inte skulle tas "bra" jag vet inget om din historia, lika lite som alla vet hela min historia med allt som ligger bakom,
    som gör att vi inte passar in på alla länder vi skulle vilja,
    Vi har saker vi inte vill berätta om för någon utanför vårat förhållande och våran familj, inte ens mina närmaste vänner vet det, men jag har inte hållit det undan hemutredarna, dom vet, jag vet att många kommer med tips om att inte berätta allt, tyvärr gjorde vi det, eller "tyvärr" för min egen skull gjorde vi det, jag vill inte få frågor från vårat barn, 
    - jag har hört att bla bla men hur funkar det, ni har ju Bla bla.......
    Vad svarar man då -jo men vi mörkade för att få dig......

Visst  4år är värdefullt det vet dom flesta, ska inte dra alla över en kam.
    Men när man står som idag och bara ser mörker, allt står still och länder stänger, mår iallafall jag dåligt  av alla "tips".

Men förlåt för att jag ville få endel att kanske tänka till ett par gånger innan dom ger tips.
  • strandsnäcka

Aha, jag misstförstod helt och tolkade det som ett svar på mitt inlägg. Nu är det bäst att jag hoppar av den här tråden innan jag gör någon mer fadäs! Ses i en annan tråd.

• skogstjejen19
    strandsnäcka skrev 2010-03-04 14:51:55 följande:
    Aha, jag misstförstod helt och tolkade det som ett svar på mitt inlägg. Nu är det bäst att jag hoppar av den här tråden innan jag gör någon mer fadäs! Ses i en annan tråd.
    Jag säger också förlåt, jag hade en pissdag och hade av x antal "Experter" på mitt jobb, fått tips om både Vietnam och Thailand och Kina för dom kände någon som kände någon som det hade gått jätte fort för och dom fick små bebisar=toppen land enligt dom
    jaha när adopterade dom då??????
    Nja barnen går ju i låg-mellanstadiet nu, så det är ett par år sedan.
    Mm det hinner ju antagligen inte hända något på dom åren.......

Jag har inget emot när nära vänner försöker ge tips, och verkligen ser till att vi kanske inte passar in på alla länder.
Svar på tråden Nyhetsbrev från AC