• Anonym (Vad göra?)

Snart 5 och kissar på sig ofta.

Hej,

Har ett problem med min son som snart fyller 5 år. Han kissar på sig ganska ofta.

Efter att han slutat med blöja som han gjorde när han var i 3 års åldern, har det alltid funkat bra med att gå på toaletten.

Det är den sensate tiden han börjat slarva. 8 gånger av 10 kommer det bara ett par droppar i kalsongen, men man måste ändå byta. Men det händer som sagt minst 1-2 gånger i veckan att han kissar på sig så vi får byta allt.

Han har aldrig kissat på sig på natten. Grejen är att han inte "hinner" gå på toaletten. Han vill inte missa något. Han känner inte att han är kissnödig förrän det är dax att kissa, å då är det brådis.

Jag tjatar och säger åt honom att gå på toaletten ofta. Efter ganska mycket gnäll om att han inte är kissnödig går han. Men som sagt ofta händer det någon olycka ändå. Han har även bajsat på sig ett par gånger, vilket aldrig hänt förut, väntar med att gå på toa tills "den är på väg ut".

Jag har provat massor av olika saker, att prata om det, belöningssystem om han inte kissar på sig, jag har blivit jätte arg och även säkert givit honom dåligt samvete (detta förstår jag också att det inte är rätt, men ibland tar känslorna över).

Vad har du för tips, denna vecka kissade han på sig två gånger på dagis. Jag har även bett fröknarna att påminna honom om att gå på toaletten, men jag förstår att det inte är så lätt att hinna ha koll på alla barn. Speciellt inte när dom är så stora och borde fixa detta själva.

Tacksam för några bra förslag om vad jag skall göra.

• Svar på tråden Snart 5 och kissar på sig ofta.
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Mitt bästa tips är rutiner. Ex direkt på morgonen, när ni kommer till förskolan, före maten, eftermaten osv beroende på hur just er dagsrutin ser ut.
    Belöningssystem brukar ju också fungera. Tex ett schema där han får sätta stjärnor varje gång han lyckats! Inte bestraffning utan belöning.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Snart 5 och kissar på sig ofta.