• Anonym

Min dotter följer inte riktigt förskolegruppen

Hej

Min dotter på 3,5 år har egentligen börjat på förskola med "någon ordning" först i höstas. Jag fick barnen tätt och hon har varit hemma länge med mig. Sedan i höstas går hon 15 h verksamhet. På utvecklingssamtalet sa personalen att hon inte följer gruppen riktigt, utan är de ex i skogen på utflykt vill hon gå sin egen väg, lyssnar inte riktigt när personalen säger de ska gå in osv.

Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker att hon visar en egen stark vilja och karaktär, personalen ser det lite mer som ett problem. Varför vet jag inte, om det är beror mest på att det blir osmidigt för dem.

Beter sig dottern onormalt, med min korta beskrivning, bara för hon inte följer gruppen som ett flockdjur?

Man kan väl inte förvänta sig att hon ska förstå förskolereglerna på en gång. Det är ju en helt ny värld för henne, från att vara hemma med sin familj och närmaste till att förstå hur en grupp ska samverka.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Min dotter följer inte riktigt förskolegruppen
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Jag tycker du ska fråga pedagogerna om det är ett problem och om de anser det, be dem beskriva problemet och sätt upp en handlingplan på hur ni ska gå tillväga för att hon ska förstå. Hon är ju en liten tjej som just nu håller på att prova på vad hon får bestämma och vad hon inte får bestämma. Det som många kallar "trotsåldern" Men vad det handlar om är ju att barnet ska prova sin självständighet. Sen gäller det att inte bli "för självständig" utan känna samhörighet med gruppen och att VILJA vara med. Det brukar vara lätt att fixa om man är riktigt rolig och inressant som pedagog eller göra något tillsammans som är så lockande att hon inte kan motstå utan själv väljer att vara med. Boka ett samtal ochge henne tid att anpassa sig. Sätt upp mål efter hennes behov.
    Mvh Inger

Svar på tråden Min dotter följer inte riktigt förskolegruppen