• Molly K

Ny med massor av frågor!

Hej!
    Jag och min man har beslutat oss för att adoptera, efter några års försök att bli gravid.
    Just nu står vi inför vårt mest spännande äventyr och har massor av frågor! Många går säkert att hitta svaren på med lite letande i gamla trådar, men samtidigt vore det kul att få lite kontakt med andra som gått igenom detta redan, eller är på väg!

Vi har varit hos kommunen på en första träff och ska börja kurs snart. Vi har precis anmält oss till adoptionscentrum.

Det jag undrar är vad som kommer hända nu? Hur lång tid det tar, vilka länder ni valt och varför, vilken organisation ni valt och varför? Hur går hemutredningen till, vad ska man tänka på?

Mycket info finns ju på hemsidorna för organisationerna, men jag vill gärna höra från er som varit med om detta! Så snälla, skriv till mig!

Är så förväntansfull men inser att vi har många år tills vi har vår nya familjemedlem här... så länge får jag försöka förbereda mig så gott det går!

• Svar på tråden Ny med massor av frågor!
  • Tufselina

Hejsan och välkommen tilladoptionsvärlden:)
    Jag har en flicka som precis fyllt 5 år och är född i Kina. Ska försöka besvara dina frågor.

Vad som kommer hända nu?
    Innan ni gått föräldrautbildningen händer det ingenting...man måste ha gått den innan en medgivandeutredning kan starta (vet att det finns en del kommuner som gör undantag) Men i väntan på att kursen startar, varför inte läsa en massa litteratur om adoption, finns massor med böcker.

Hur går hemutredningen till, vad ska man tänka på?
    På föräldrautbildningen går de genom vad som händer på en medgivandeutredning och mycket av det som ni diskuterar på utbildningen brukar tas upp i utredningen.
    Ni kan gå in på www.socialtjansten.se och där läsa mer i Handboken för socialtjänsten. Sen är det inte alla kommuner som följer den men titta kan man ju alltid:)

Hur lång tid det tar?
    Omöjligt att svara på. Kursen tar allt från en helgintensiv utbildning till ca 2 månader och sen är det ibland kö till medgivandeutredningen, ibland ingen kö alls. Utredningen kan ta allt från ca 2-6 månader...väntetiden på barnet är olika, vissa länder skikcar man sin ansökan till direkt och väntar sedan i landet ex Kina som för närvarande tar ca 4 år i Kina, andra länder köar man först i Sverige ex Sydkorea, Etiopien och sen väntar i landet innan beske om barn, BB, kommer.  Väljer man att adoptera barn med SN (speciell needs) kan det gå snabbare.

Vilka länder ni valt och varför?
    Vi valde Kina eftersom det då, för 5 år sen, gick fort och var väldigt förutsägbart + att Kina hade regler där vi passade in:)

vilken organisation ni valt och varför?
    Vi valde AC, mest för att de var stora och hade många länder att välja på men även för att vi fick ett trevligt bemötande och att de fixade det mesta med översättningar mm.

Lycka till!!!!

Svar på tråden Ny med massor av frågor!