• Novemberstjärnan

Hur lång tid från början av potträning till helt torr?

Ni som pottränat och nu har blöjfria barn. Hur lång tid tog det från att ni introducerade till helt blöjfri? Några små knep ni vill dela med er?

Tack för svar!
  • Svar på tråden Hur lång tid från början av potträning till helt torr?
  • Marma

hur gammal e barnet? Mina typ ett år men sen började jag när devar typ 6mån oxå så :-P nu antar jag du menar natt som dag...

• Novemberstjärnan

Ja helt torr Sonen är 16månader. Har precis köpt en ny potta till honom som han gör båda behoven i men han går inte till pottan självmant än. 

• Marma
    Novemberstjärnan skrev 2010-02-28 09:13:38 följande:
    Ja helt torr Sonen är 16månader. Har precis köpt en ny potta till honom som han gör båda behoven i men han går inte till pottan självmant än. 
    ja men då låter det som en bra början bara fortsätt apå det liksom...har han blöja på dagen hemma? kanske börja med kalsonger? bara just för att han ska känna om han nu kissar på sig.
  • mammamutilltre

Jag tog fram pottan då mina killar var runt två år en av dem visade ett svalt intresse den andra inget alls....i somras när de var 2 år och 8 månader bestämmde jag mig för att de skulle bli blöjfria innan de skulle börja på fsk gen, en av dem hade tränat lite under hela sommarn men jag hade inte tagit tag i det helhjärtat men från det att jag bestämmde mig tills de klarade sig hela dagen tog knappt en vecka och efter två veckor var de även torra om natten.

Sommarn är ju en bra tid att bli blöjfri eftersom man inte har så mkt kläder ,men ett tips är att sätta barnet på pottan titt som tätt...en av mina killar ville först inte så jag köpte klistermärken som de skulle få när de kissat/bajsat på pottan...eller ja pottan använde vi inte iof jag köpte en toaring vilket funkade mkt bättre.

• Novemberstjärnan

Har köpt en sån där high tech potta Som spelar medlodi för honom, fast när melodin sätter igång så klappar jag händerna febrilt så han hör inte melodin ändå.

Igår sprang han runt naken här hemma och satte honom på pottan då kissade han en lång lång stund. Verkar nästan som han hållt sig till jag skulle sätta honom där...
  • Sarah84

Vi tog av blöjan då dottern va 2 år & nån mån. & då tog de väl kanske nån vecka innan hon va helt torr på dagen, nån olycka kan ju fortfarande hända, men mkt mkt sällan. Natten har hon fortfarande blöja än. Hon blir nu snart 3

• Kajak

Äldsta var 2,5 år då hon var torrt på dagtid men hade blöjor på nätterna.
    Sen fick vi en liten "återfall" så hon kissar på sig... vi gav henne blöjor igen några månader sen tog vi bort den.. visp så är hon torra på dagtid igen.

Har varit det 1 år ungefär.
    På nätter fortfarande har hon nattblöjor på sig.

Tänker prova ta bort den på nätter, men det får vi se vad hon säger om vi frågar henne.
    Hon ska bli 4 år nu till april.

Sonen som är 2,5år ÄLSKAR blöjor, ville inte vara utan blöjor!
    Han är ganska duktigt på att kissa på pottan men vill alltid ha blöjor på sig.
    Har köpte några kalsoner och boxershports i hopp han skulle känna sig "stor" och kanske vill vara utan men vi får se.

Det är inte bråttom att få honom vara utan blöjor. Han får ha dom på sig en år till tycker jag.

Yngsta som är 1 år (januari).
    Med henne har vi inte börjat, så kanske till hösten kan vi prova ta bort blöjor men vi får se.
    Det är lugn...

• Shmone

Sonen var 2 år o 9mån. Vi tog av blöjan o satte på kalsonger fast besluten om att torka pölar tills det tog sig. Det tog 2 dagar.

Dottern var 2,5 år. Samma teknik som storebror.. torr på 2 dagar.

Båda var torra även på natten snabbt. Sonen på 4 dagar - dottern på ca 3 veckor.

Med båda hade vi ett bakslag när dom började förskolan vid 3 års ålder. Dom tyckte inte om dagistoaletten utan drog sig i det längsta för att gå dit. Det löstes genom att fröknarna började säga till dem att gå på toaletten ett par gånger under förmiddan.

• tusseblomma

Dotter 2 år och två månader. Började potträning strax innan tvåårsdagen, och idag är hon torr även på nätterna. Hon visade tydligt att hon själv ville vara utan blöja.

Svar på tråden Hur lång tid från början av potträning till helt torr?