• Anonym

Mer ångest el. depression vid doshöjning av sertralin el andra tabletter?

Jag började äta sertralin 25mg för tre veckor sedan. har ångest och känner mig jättedeppig. jag tyckte jag blev sämre i början men hade några bättre dagar. Så kom en helvetsnatt och jag bestämde mig för att höja upp dosen till 50mg(en tablett). Har ätit högre dos nu i tre dagar och känner mycket ångest och mår jättedåligt. Är det för jag höjde dosen? Brukar ni bli sämre vid doshöjning eller bara vid insättning?

• Svar på tråden Mer ångest el. depression vid doshöjning av sertralin el andra tabletter?
  • MariaKsk88

Depression, självmordstankar osv är faktiskt en möjlig biverkning. Ring din läkare fort innan det blir värre!! Det behöver ju inte vara det men man vet aldrig. Har det hänt någonting annat nyligen som kan ha påverkat ditt mående?

• Anonym (tjej86)

Har du haft sertralin tidigare? Vad är det för symtom du får? Många blir sämre i början och det är mycket vanligt.

Jag ska också börja med sertralin efter förlossningen men är rädd. Jag menar, Hur ska jag klara av att ta hand om ett spädbarn med massa biverkningar eller det kanske är något man kan hantera eller?

• MariaKsk88

Tjej86, det är troligen lättare att ta hand om ett barn med biverkningar från SSRI (som brukar gå över) än med depression/ångest eller vad det nu är du har. Jag har levt länge med biverkningar från en massa jättetunga mediciner.. OCH tagit hand om min son. Det går, man vänjer sig, om biverkningarna är alltid jobbigast i början. Om biverkningarna är olidliga kan du kontakta din läkare så ni kan prova en annan medicin.

• Anonym (tjej86)
    MariaKsk88 skrev 2010-03-01 09:50:15 följande:
    Tjej86, det är troligen lättare att ta hand om ett barn med biverkningar från SSRI (som brukar gå över) än med depression/ångest eller vad det nu är du har. Jag har levt länge med biverkningar från en massa jättetunga mediciner.. OCH tagit hand om min son. Det går, man vänjer sig, om biverkningarna är alltid jobbigast i början. Om biverkningarna är olidliga kan du kontakta din läkare så ni kan prova en annan medicin.
    Tack för ditt svar! Jo det är iförsig sant men är bara så orolig hur allt ska fungera.. detta är mitt första barn.. men hur funkar det att ta hand om barnet? hur gick det för dej? När började du medicinera isåfall?
  • Anonym (tjej86)

glömde tillägga att jag har problem med panikångest/ångest/depression..

• MariaKsk88

Jag kommer inte ihåg när exakt jag fick medicin.. jag fick antidepressiva när min son (första o enda barnet hittills) var några månader, sen fick jag en massa mer, stämningsstabiliserande o neuroleptika, plus sömntabletter o lugnande.. Jag mådde extremt dåligt, men jag var hemma ensam varje dag med min son och det funkade, trots en massa som var emot oss.. Men du kanske skulle gå i terapi också och inte bara medicinera? Har du någon som kan hjälpa dig? Tiden efter förlossningen är ju svår även utan depression, ångest och psykofarmaka. Men biverkningarna försvinner för det mesta så det tycker jag inte du ska oroa dig för. Däremot kan du behöva hjälp om depressionen och ångesten inte blir bättre.. bara att kunna få en natts sömn hjälper mycket! Och se till att träffa andra, att ni inte isolerar er, t ex kanske du kan gå i någon mammagrupp på BVC, eller öppna förskolan? Jag tror i alla fall att depression och ångest är mycket svårare att hantera än biverkningar av medicinen, och det påverkar ju barnet också, så se till att du får ordentligt med hjälp, både från familj/vänner och psykvården. Du får gärna skriva till mig om du behöver stöd!

• Anonym (tjej86)
    MariaKsk88 skrev 2010-03-01 11:14:14 följande:
    Jag kommer inte ihåg när exakt jag fick medicin.. jag fick antidepressiva när min son (första o enda barnet hittills) var några månader, sen fick jag en massa mer, stämningsstabiliserande o neuroleptika, plus sömntabletter o lugnande.. Jag mådde extremt dåligt, men jag var hemma ensam varje dag med min son och det funkade, trots en massa som var emot oss.. Men du kanske skulle gå i terapi också och inte bara medicinera? Har du någon som kan hjälpa dig? Tiden efter förlossningen är ju svår även utan depression, ångest och psykofarmaka. Men biverkningarna försvinner för det mesta så det tycker jag inte du ska oroa dig för. Däremot kan du behöva hjälp om depressionen och ångesten inte blir bättre.. bara att kunna få en natts sömn hjälper mycket! Och se till att träffa andra, att ni inte isolerar er, t ex kanske du kan gå i någon mammagrupp på BVC, eller öppna förskolan? Jag tror i alla fall att depression och ångest är mycket svårare att hantera än biverkningar av medicinen, och det påverkar ju barnet också, så se till att du får ordentligt med hjälp, både från familj/vänner och psykvården. Du får gärna skriva till mig om du behöver stöd!
    Jag pratar gärna mer med dig och vad snällt av dej att du vill svara o hjälpa till! Känns som att du gått igenom det jag gör just nu och verkligen förstår! Vart kan jag nå dig? här, mail, msn?
  • MariaKsk88

Kan du skicka ett meddelande till mig? Då kan du få min MSN o mitt namn o allt.. men jag vill helst inte skriva upp det här.

• Anonym (tjej86)

Absolut! det förstår jag! skriver med en gång!

Svar på tråden Mer ångest el. depression vid doshöjning av sertralin el andra tabletter?