• Probably the best    in the

Aktiv dödshjälp för eller emot...

Och så vill jag veta om du jobbar inom sjukvården!

Ämnet är komplext, men med aktiv dödshjälp menar jag en i lag noga reglerad rätt att få hjälp att avsluta sitt liv under värdiga former, då man själv inte längre har den fysiska möjligheten att genomföra ett självmord, samt att vården inte längre kan erbjuda lindring och ett för den sjuke värdigt liv.

Ovanstående kan säkert utformas på annat sätt och hur lagen ska se ut vet jag inte, men det är endast personen själv som kan begära hjälp, aldrig anhöriga osv.
    Det lär ju handla om ett fåtal av de som avlider varje år, så jag utgår mer ifrån om rätten ska finnas eller inte.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aktiv dödshjälp för eller emot...
  • Amazina
    villofantasi skrev 2010-03-01 21:37:46 följande:
    Det är väl ändå en skillnad på att jobba med palliativ vård och att jobba med dödshjälp isåfall. Exempelvis bedriver man inte palliativ vård vid dödshjälp.
    Men nu pratar vi ju just om LillTussas inlägg ovanför, och inte palliativ vård i allmänhet...
    ("då är det speciella enheter som ska syssla med sånt där personalen själva valt att arbeta med palliativ vård och i slutändan aktiv dödshjälp.")
  • Omorfia
    Amazina skrev 2010-03-01 21:29:40 följande:
    Varför skulle man inte vilja jobba där? Om vi ska prata etik är det väl långt mycket värre att utföra kirurgiska aborter, avliva/slakta/jaga djur mm mm? Att jobba med palliativ vård är något av det finaste man kan göra!
    Om vi ska prata etik så är det många som tycker att aktiv dödshjälp är bra, men få som skulle vara villiga att ge sprutan själva. Som jag skrev tidigare så är det skillnad på att göra aktiv dödshjälp tillåten och att reglera det som en rättighet i lagen. Rättigheter equals skyldigheter...

Palliation är inte samma sak som aktiv dödshjälp. Hur kan du ha fått för dig det?

Det står ingenstans i lagen att vi har rätt att äta kött. Om ingen ville slakta djuren så skulle vi sluta äta kött.
  • LillTussa
    Omorfia skrev 2010-03-01 22:37:04 följande:
    Om vi ska prata etik så är det många som tycker att aktiv dödshjälp är bra, men få som skulle vara villiga att ge sprutan själva. Som jag skrev tidigare så är det skillnad på att göra aktiv dödshjälp tillåten och att reglera det som en rättighet i lagen. Rättigheter equals skyldigheter... Palliation är inte samma sak som aktiv dödshjälp. Hur kan du ha fått för dig det? Det står ingenstans i lagen att vi har rätt att äta kött. Om ingen ville slakta djuren så skulle vi sluta äta kött.
    Det är faktiskt en enorm skillnad i definitionerna. det håller jag med om.
  • tvåtjejstomp

Jag är emot men med tvekan. tycker att avliva människor inte är nåt samhället skall ägna sig åt. Förr eller senare kommer nåt att gå väldigt fel precis som om vi inför dödstraff.

• Mithrill

Jag är för aktiv dödshjälp.

• lennartsdotter
    Nuttans Mamma skrev 2010-03-18 19:15:29 följande:
    Dom som är emot kanske borde sett nyheterna idag.. blir så ledsen...
    Jag anser att människor ska få hjälp att dö så smärtfritt som möjligt och med så lite ångest som möjligt. Det ska sjukvården hjälpa till med. Det är dock en helt annan sak än att aktivt ta livet av människor. Som redan har nämnts i tråden så blir någon helt plötsligt skyldig att döda människor om vi ger människor rätten att välja att bli dödade.

Kvinnan vars fall är uppe hos Socialstyrelsen nu ber inte om hjälp att bli dödad, iaf inte utöver det normala. Respiratorn stängs av till människor med jämna mellanrum vilket leder till en naturlig död hos dem. Det som är speciellt med fallet är att hon vill sövas innan så att hon slipper vara medveten när hon kvävs till döds. Att tillmötesgå hennes önskan kan inte jag se som aktiv dödshjälp.
  • Bradbury

Eutanasi eller inte? En mycket komplex fråga... Jag svarar NEJ och jobbar inom sjukvården, inom palliativ vård. Ser mycket lidande i mitt jobb, mycket ångest och svåra somatiska symtom. Vi gör allt för att lindra detta lidande och göra den sista tiden så behaglig som möjligt. 

Anledningen att jag svarar nej, trots allt lidande jag sett, är att dödshjälp tar klivet över en helt solklar etisk gräns. Det skulle medföra en rad problem; vissa döende skulle kunna känna sig pressade att dö snabbare för att skona familjen, läkare kan känna sig pressade att "övertala" sina patienter, politiskt skulle det bli en enda härva; En människa som dör idag istället för att vårdas bra palliativt i ett år innebär en STOR besparing. Ett sådant samhälle vill jag INTE ha. 
    Istället tror jag att vi får försöka bli bättre på att samtala om döden och om dödsprocessen, med våra nära och kära, med varandra och med oss själva. Vi är alldeles för rädda för att samtala om döden, möta döden. Vi vill hellre bara fly och då är det nog lätt att rösta JA på TS fråga. Öppna upp samtalet och förbereda oss när dagen närmar sig. För då blir det verkligen möjligt med en god död. Och det är sannerligen eftersträvansvärt. 
    lennartsdotter skrev 2010-03-18 19:24:41 följande:
    Jag anser att människor ska få hjälp att dö så smärtfritt som möjligt och med så lite ångest som möjligt. Det ska sjukvården hjälpa till med. Det är dock en helt annan sak än att aktivt ta livet av människor. Som redan har nämnts i tråden så blir någon helt plötsligt skyldig att döda människor om vi ger människor rätten att välja att bli dödade.Kvinnan vars fall är uppe hos Socialstyrelsen nu ber inte om hjälp att bli dödad, iaf inte utöver det normala. Respiratorn stängs av till människor med jämna mellanrum vilket leder till en naturlig död hos dem. Det som är speciellt med fallet är att hon vill sövas innan så att hon slipper vara medveten när hon kvävs till döds. Att tillmötesgå hennes önskan kan inte jag se som aktiv dödshjälp.
    Respiratorer stängs av hos människor som är hjärndöda eller ivarjefall inte skulle vakna upp. Det är inte den här kvinnan.
  • Omorfia
    Probably the best in the skrev 2010-03-18 19:56:35 följande:
    Respiratorer stängs av hos människor som är hjärndöda eller ivarjefall inte skulle vakna upp. Det är inte den här kvinnan.
    Man har rätt att välja att INTE sättas i respiratorbehandling också. Som jag förstått det fick kvinnan själv inte välja eftersom hon var ett barn då. Det finns inget "aktiv dödshjälp" över det här fallet öht. Tragiskt att sjukvården håller henne vid liv mot hennes vilja.
  • lennartsdotter
    Probably the best in the skrev 2010-03-18 19:56:35 följande:
    Men myndiga människor har rätt att avbryta samt neka medicinsk behandling. Den här kvinnan har aldrig valt att bli lagd i respirator så att neka henne rätten att avbryta den livsuppehållande behandlingen anser inte jag vara förenligt med god etik.
    lennartsdotter skrev 2010-03-18 21:27:40 följande:
    Men myndiga människor har rätt att avbryta samt neka medicinsk behandling. Den här kvinnan har aldrig valt att bli lagd i respirator så att neka henne rätten att avbryta den livsuppehållande behandlingen anser inte jag vara förenligt med god etik.
    Ehh, men dom som ligger i respirator är medvetlösa och kan inte tacka nej.
    Det kan den här kvinnan så självkart ska hon få in vilja igenom, jag har aldrig påstått något annat.

För mig är det aktiv dödshjälp, annars hade hon väl aldrig behövt höra av sig till socialstyrelsen?
    Visst är det en livsupphållande behandling, som pågått i ung 25 år. Hon kommer att på sikt dö även om hon har sin respirator, jag antar att henne muskler förtvinar så att respiratorn till slut inte kommer att kunna utvidga henne lungor. Nu vill hon dö före detta sker och därför stänga av sin respirator. Hon vill ha hjälp att få sova under tiden så hon inte får ångest/panik.
    Att jag anser att det är aktiv dödshjälp är ju att hon levt så här så länge, och kan leva länge till i sin respirator!
    När jag tänker mig livsupphållande åtgärder som sätts ut så handlar det om männsikor som kanske har dagar och veckor kvar att leva, möjligen några månader vid ex cancer. Då sätter man ut behandlingen och naturen tar ut sin rätt.

Jag minns ett tv program för några år sedan om handlade om en svensk kille, skadad i olycka, hade respirator och var helt förlamad. Han fick åka till Holland (?) och få hjälp att dö.....vad är skillanden här eg?

Jag är för rätten att själv få bestämma när man ska dö, kan man av fysiska orsaker inte ordna det själv ska det finnas möjlighet att få hjälp som ej är olaglig.

Självklart ska kvinnan få hjälp!

• Singelpappa77

Jag skulle ha röstat nej, om omröstningen fortfarande hade varit öppen. Jag tror dels att det finns en risk att man förringar människovärdet om man tillåter aktiv dödshjälp och dels att det ger en utväg för skadade människor att ge upp av fel anledningar.

Principen att allt liv ska räddas kan i vissa enskilda fall ses som orättvis, men den har en viktig funktion i att hålla tillbaka människors moraluppfattning från att glida utför. Om vi accepterar att det är rätt att döda en människa - och det spelar ingen roll hur väl man än motiverar det - kommer man sakta men säkert börja se fler situationer där det kan tyckas befogat att döda en människa. Känns det okej att döda en totalförlamad människa idag, kanske det känns rätt att döda en obotligt sjuk patient om tio år, en handikappad patient om tjugo år och en psykiskt sjuk person om trettio år.

Den här glidningen i moraluppfattning som skulle uppstå med tiden skulle också gå på tvärs med de allt snabbare genombrotten inom medicinsk forskning. Bara den här månaden kunde man läsa i en vetenskaplig tidning om ett robotskelett utvecklat i Japan, som fästs utanpå kroppen och kan känna av vilka muskler en förlamad människa vill aktivera genom strömningar i huden. Visst, det skulle inte hjälpa en människa som är så förlamad att hon inte kan andas -- men om sådan teknik börjar komma nu, vem kan sia om vad som kommer om tio år?

Dessutom, om valmöjligheten att bli dödad finns där, vad är det som säger att en patient måste ta det beslutet på enbart självmotiverad grund? Vad händer om en patient blir påverkad av sin familj, om än omedvetet? Vad händer om de ändå helt enkelt känner sig ligga till last för samhället? Det här skulle samverka med den glidande moraluppfattningen, då det skulle komma fler och fler röster i debatten som propagerar för ökade ramar av aktiv dödshjälp. Självklart skulle de rösterna provocera, men de skulle provocera mindre och mindre ju längre tiden gick.

Och förr eller senare är vi tillbaka vid ättestupan och tar livet av alla oproduktiva människor.

Välkommen hem till mig på middag och massage *blink*
  • lennartsdotter
    Singelpappa77 skrev 2010-03-18 22:14:23 följande:
    Jag skulle ha röstat nej, om omröstningen fortfarande hade varit öppen. Jag tror dels att det finns en risk att man förringar människovärdet om man tillåter aktiv dödshjälp och dels att det ger en utväg för skadade människor att ge upp av fel anledningar.Principen att allt liv ska räddas kan i vissa enskilda fall ses som orättvis, men den har en viktig funktion i att hålla tillbaka människors moraluppfattning från att glida utför. Om vi accepterar att det är rätt att döda en människa - och det spelar ingen roll hur väl man än motiverar det - kommer man sakta men säkert börja se fler situationer där det kan tyckas befogat att döda en människa. Känns det okej att döda en totalförlamad människa idag, kanske det känns rätt att döda en obotligt sjuk patient om tio år, en handikappad patient om tjugo år och en psykiskt sjuk person om trettio år.Den här glidningen i moraluppfattning som skulle uppstå med tiden skulle också gå på tvärs med de allt snabbare genombrotten inom medicinsk forskning. Bara den här månaden kunde man läsa i en vetenskaplig tidning om ett robotskelett utvecklat i Japan, som fästs utanpå kroppen och kan känna av vilka muskler en förlamad människa vill aktivera genom strömningar i huden. Visst, det skulle inte hjälpa en människa som är så förlamad att hon inte kan andas -- men om sådan teknik börjar komma nu, vem kan sia om vad som kommer om tio år?Dessutom, om valmöjligheten att bli dödad finns där, vad är det som säger att en patient måste ta det beslutet på enbart självmotiverad grund? Vad händer om en patient blir påverkad av sin familj, om än omedvetet? Vad händer om de ändå helt enkelt känner sig ligga till last för samhället? Det här skulle samverka med den glidande moraluppfattningen, då det skulle komma fler och fler röster i debatten som propagerar för ökade ramar av aktiv dödshjälp. Självklart skulle de rösterna provocera, men de skulle provocera mindre och mindre ju längre tiden gick.Och förr eller senare är vi tillbaka vid ättestupan och tar livet av alla oproduktiva människor.
    Fast med tänket "i framtiden kanske man kan göra något" är det mycket som blir svårt. Då får i princip förbjuda abort för i framtiden kanske vi kan plocka ut foster och låta dem fortsätta växa i artificiella livmödrar för att utvecklas till normalt fungerande barn.

Jag köper inte det argumentet. Dock är jag emot aktiv dödshjälp.
  • Fru U

Jag hoppas kvinnan får hjälp och slipper åka utomlands för att få sin önskan uppfylld.

Svaren bor i hjärtat
  • mamman i skogen

Nu har jag inte läst tråden men jag är emot aktiv dödshjälp men för att man under ett slutskede då man får palliativ vård har rätten att få hjälp att dö värdigt.

Ser en fara med att staten beslutar vem som har ett värdigt liv. Jag tycker personligen att det är stor skillnad på aktiv dödshjälp och vård i livets slutskede och det är två skilda saker.  

Det är en svår fråga som man kanske "lättvindigt" kan tycka en hel del om innan man hamnat i en situation då den frågan är verklig. Det finns gånger då en människa är så pass på det klara med att den inte vill leva längre att jag skulle kunna tycka det vore helt ok att de fick avsluta men det är många lager att skrapa på och då kommer frågan för mig är det bara svårt funktionshindrade och sjuka som ska ha rätten att avsluta sitt liv eller ska vem som helst kunna gå till läkaren och be om en remiss för att få hjälp att begå självmord. Tror knappast att det senaste alternativet ens skulle vara en möjlighet utan att det måste innebära att man är så pass funktionsnedsatt eller sjuk att man i statens ögon får en stämpel som andra klassens medborgare. Om staten stämplar människor på detta sätt är steget inte långt till dödsstraff och för mig vore det otänkbart att ens leva i ett land där staten värderar människors liv och "spelar gud" 

Som sagt en svår fråga men nu när debatten kommit upp så tycker jag att det är två debatter som buntas ihop. Man måste enl mig skilja på aktiv dödshjälp som är ngt helt annat än att få hjälp i livets slutskede att dö värdigt, utan ångest och smärta och befinna sig under god vård.  

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • SofiaD
    Hannasan skrev 2010-03-18 19:24:59 följande:
    Eutanasi eller inte? En mycket komplex fråga... Jag svarar NEJ och jobbar inom sjukvården, inom palliativ vård. Ser mycket lidande i mitt jobb, mycket ångest och svåra somatiska symtom. Vi gör allt för att lindra detta lidande och göra den sista tiden så behaglig som möjligt.  Anledningen att jag svarar nej, trots allt lidande jag sett, är att dödshjälp tar klivet över en helt solklar etisk gräns. Det skulle medföra en rad problem; vissa döende skulle kunna känna sig pressade att dö snabbare för att skona familjen, läkare kan känna sig pressade att "övertala" sina patienter, politiskt skulle det bli en enda härva; En människa som dör idag istället för att vårdas bra palliativt i ett år innebär en STOR besparing. Ett sådant samhälle vill jag INTE ha.  Istället tror jag att vi får försöka bli bättre på att samtala om döden och om dödsprocessen, med våra nära och kära, med varandra och med oss själva. Vi är alldeles för rädda för att samtala om döden, möta döden. Vi vill hellre bara fly och då är det nog lätt att rösta JA på TS fråga. Öppna upp samtalet och förbereda oss när dagen närmar sig. För då blir det verkligen möjligt med en god död. Och det är sannerligen eftersträvansvärt. 
    Skriver under på det!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Aktiv dödshjälp för eller emot...