• MariaKsk88

Hur mycket är ni med era barn varje dag?

Jag undrar hur mycket andra föräldrar brukar vara med sina barn per dag? Hur mycket sitter ni ner och leker med dem? Vad gör barnen när ni lagar mat, städar, osv.? Hur ofta leker de själva?

Jag försöker vara med min son (4 år) så mycket som möjligt.. när jag lagar mat hjälper han mig, eller leker själv, men så fort jag har tid försöker jag leka med honom, spela spel osv. Han får titta på TV lite varje dag om han ber om det men jag brukar inte sätta honom framför TV:n själv. Han leker fint själv men vi har problem med bl a separationsångest. Jag tycker det är jätteviktigt att spendera tid med sina barn, vi har märkt att vår son mår bättre och är "snällare" när man tar sig tid att vara med honom, men jag vill inte heller att han ska vara en sån som behöver uppmärksamhet HELA tiden och som inte kan hitta på nåt själv.. än så länge funkar det bra :D

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket är ni med era barn varje dag?
  • garib

Heder at dig som spenderar tid med sonen,istallet for att satta honom framfor tvspel och filmer.

• Marie1978

Våra killar, drygt 2 år och snart 4 år, leker just nu jättemycket tillsammans själva på något av deras rum. Självklart går jag upp dit så snart jag har lite tid över, efter disk, tvätt mm. De tycker det är kul när vi är med men oftast inget de efterfrågar, de har varandra. På helgerna tittar de på TV några gånger om dagen, när de själva frågar, men på veckorna blir det bara ca 30 minuter på kvällarna. Nu är det Dora som är favoriten!

Vi försöker också göra något extra varje dag, typ idag har vi gjort pärlhalsband, och sen är vi ute. Idag blev det först en picknick i skogen, sedan en promenad, sedan en lekplats, klättrande i snöhögar längs vägen och sen snölykta. Så sammantaget blir det nog ganska mycket lek tillsammans!
  • MariaKsk88
    Marie1978 skrev 2010-02-27 19:46:02 följande:
     Vi försöker också göra något extra varje dag, typ idag har vi gjort pärlhalsband, och sen är vi ute. Idag blev det först en picknick i skogen, sedan en promenad, sedan en lekplats, klättrande i snöhögar längs vägen och sen snölykta. Så sammantaget blir det nog ganska mycket lek tillsammans!
    Det är så mysigt, även om det inte är så mycket man gör, t ex på vardagskvällarna, så känns det som om de uppskattar att man hittar på nåt. :) Min son är väldigt mammig, men de dagarna som min sambo leker med honom lite på kvällen, bara de två, odelad uppmärksamhet, då vill sonen att pappa ska borsta tänderna o läsa godnattsaga :)
  • anyXX

Ganska mycket båda två just nu. Jag är f-ledig och väntar på bebis och min man är sjukskriven. Vår dotter går på dagis 3 h om dagen och resten av tiden umgås vi ju. Inte så att vi underhåller henne hela tiden men vi bor i en trea så man har ju koll på varandra.

Den senaste tiden har det blivit en del TV, men vi gör annat också. Hon hjälper oftast till med sånt som ska göras som tvätt, disk, matlagning osv. Min man leker en del med henne, typ bygger torn och kojor och hon och jag bakar, badar i badkar eller är ute tillsammans. Är supermysigt att få mer tid tillsammans nu, men det är också skönt med de där tre timmarna hon är på förskolan nu när man är höggravid. Känns som om jag kan uppskatta tiden med henne mer när jag får vila lite.

Kan tillägga att hon är 2 år.

• anyXX

Tar gärna emot tips på aktiviteter ni gör med era barn.... :)

• BlommyNess12

Jag leker sällan med min son, han leker mest själv, men vi gör saker tillsammans väldigt mycket. Han är 1,5 år. Vi brukar slå på musik och dansa, sjunga, läsa någon bok om han har lust med det, vi målar, ritar, bygger med trolldeg osv.. Men just att sitta och leka, näää, det är inte riktigt min grej.

• Marie1978
    MariaKsk88 skrev 2010-02-27 19:51:14 följande:
    Det är så mysigt, även om det inte är så mycket man gör, t ex på vardagskvällarna, så känns det som om de uppskattar att man hittar på nåt. :) Min son är väldigt mammig, men de dagarna som min sambo leker med honom lite på kvällen, bara de två, odelad uppmärksamhet, då vill sonen att pappa ska borsta tänderna o läsa godnattsaga :)
    Samma hos oss. 2 åringen är också vääääldigt mammig, men om pappa varit och hämtat på dagis, lagat mat och jag kommer hem till nattning, då är det bara pappa som gäller! 
    Det behöver absolut inte vara något speciellt man gör, utan mer att ge dem lite uppmärksamhet, fråga vad de gjort på dagis, vad de ätit osv. Man märker hur de blir lite stolta över att de kan berätta saker. 
  • anyXX
    BlommyNess12 skrev 2010-02-27 19:57:47 följande:
    Jag leker sällan med min son, han leker mest själv, men vi gör saker tillsammans väldigt mycket. Han är 1,5 år. Vi brukar slå på musik och dansa, sjunga, läsa någon bok om han har lust med det, vi målar, ritar, bygger med trolldeg osv.. Men just att sitta och leka, näää, det är inte riktigt min grej.
    Håller med. Just det läser böcker gör vi mycket också och ritar och sjunger.... trolldeg skulle man kanske testa någon gång. Hon har "önskat" sig modellera till sin 2-årsdag.... tänkte det skulle bli kul.
  • MariaKsk88

Jag tror inte heller man behöver göra stora saker, utan prata, fråga saker, bekräfta allt de säger (t ex "mamma mamma titta på min dinosaurie!" "Wooooow vilken fin dinosaurie du har!" :P).. vi brukar sjunga, spela gitarr, rita och hitta på historier till teckningarna, träna på att skriva och räkna, läsa, baka, laga mat, bada i badkaret, spela dataspel ibland (vi har "Kalle Kunskap" och det älskar han, och han gillar när jag tittar på).. jag gillar inte direkt att sitta på golvet och leka med hans dinosaurier (de ska bara bråka hela tiden.. ugh) men gör det i små stunder ändå. Vi leker med lego också, och flexitrax, klipper och klistrar, och en massa sånt.. :)

• MariaKsk88

Vi brukar gå ut också, jag hatar kylan så vi brukar inte vara ute länge i snön, men vi går på stan, tittar i affärer, går promenader, cyklar (inte nu då :P), spelar fotboll (inte nu heller..), fikar eller sånt.. :) Det blir alltid en liten utflykt, även om man bara köper en banan och sätter sig på en bänk i någon galleria.

• BlommyNess12
    anyXX skrev 2010-02-27 19:59:09 följande:
    Håller med. Just det läser böcker gör vi mycket också och ritar och sjunger.... trolldeg skulle man kanske testa någon gång. Hon har "önskat" sig modellera till sin 2-årsdag.... tänkte det skulle bli kul.
    Ja trolldeg är jättekul, och lätt att göra. Man kan tillsätta karamellfärg också om man vill så blir det ju färger på det!
  • Marie1978

Beställde just Kalle Kunskap! Verkar kul för båda våra barn. Tack för tipset! 49 kr var ju ett utmärkt pris också

• MariaKsk88

Jag köpte också för 49 kr! Men sen glömde jag betala så jag fick påminnelseavgift haha.. dumt :P Men han har två, förskolan och skolstart, och tycker jättemycket om dem :) Jag satt väldigt mycket med honom i början så förra veckan lät jag honom sitta helt själv, jag förklarade ingenting utan han fick bara höra instruktionerna i dataspelet.. och han klarade allt, så jag blev jättestolt :D

Svar på tråden Hur mycket är ni med era barn varje dag?