• smio

Ställa krav på blivande pappa

Hej!
    Efter 2 år av försök och utredning ska jag och min sambo nu få barn vilket känns jättebra. Men jag har problem......
    Det jag undrar är vilka krav jag kan ställa på min sambo?
    Han och hans kompisar spelar nämligen ett spel över internet som jag håller på att bli tokig på!
    Jag upplever det som så att det dom mest pratar om är spelet vare sig det är per telefon, skype och chatt eller om dom träffas hos varandra. Pratande på telefon etc. kan ske med olika vänner flera, flera gånger per dag. Till och med när vi är hos släkt kan han leta upp en dator för att kolla spelsidan.
    Han är snart 30 år. Väx upp säger jag men han tycker att jag överdriver och försöker ändra på honom.
    HJÄLP!
    Kan jag kräva att han slutar innan barnet kommer och i så fall, hur ska jag säga det??
    Vad kan man ställa för krav på en blivande pappa??

• Svar på tråden Ställa krav på blivande pappa
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är självklart mycket viktigt att du och din sambo delar ansvaret för ert kommande barn. Det handlar om att vara delaktig både under graviditeten och sedan när barnet är fött. Jag funderar lite över hur er relation ser ut, om ni kunnat samarbeta bättre när ni försökte få barn och gick på utredning. Om din sambos beteende förändrats sedan du blev gravid kan det delvis handla om att han är lite orolig över den stora omställning och det ansvar som kommer med barnet. Det blir inte så bra om du blir krävande och han hamnar i försvarsställning. Försök istället förmedla till honom att det är viktigt att ni kan prata med varandra om vad det kommer att innebära för er att få barn så att ni förhoppningsvis kan få en bra dialog. Jag tror att du är orolig att han inte skall vara vuxen och ta sitt ansvar och du behöver kunna prata med honom om det.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Ställa krav på blivande pappa