Vad är det de inte fattar?
I december flyttade det in en tjej på våran gata som är ungefär samma ålder som min dotter.
De har blivit bästisar och leker tilsammans hela tiden när de är ledig, men veldigt sällan hemma hos oss. Granntjejen vill bara leka hemma hos sig, och när de leker hemma hos oss är det max i 30 min.
Det första problemet var att de gav våran dotter middagsmat och mellis utan att fråga oss först. Ibland åt våran dotter middag två gånger per dag, först hemma hos oss och sen hos granntjejen. Ibland hade hon ätit mellis hos de bare 30 min innan vi skulle äta middag.
Efter en vecka sa jag till de att de måste ringa oss innan hon äter där så att det inte krockar med våra måltider,jag vill ju helst att hon äter hemma. En gång ibland är det okej, men inte varje dag!
Detta har fungerat bra, de har ringt oss varje gång och frågat (trodde jag)
Har ändå tyckt att min dotter har gått upp i vikt de sista par månederna. Hon har börjat få lite mage.
Idag har min sambo frågat min dotter om hon fortfarande äter hos grannerna, och hon svara att de får bullar och godis.
När granntjejen kom idag frågade min sambo henne också, och då sa hon också att vår dotter brukar få godis och fika där varje dag! Min sambo blev chockad så idag har inte våran dotter fått gå bort dit, och granntjejen vill inte leka hemma hos oss.
Granntjejen har ringt 3-4 gånger och frågat om våran dotter vill komma bort och leka. Nu sista gången så ringer hon och säger "vi har bakat munkar nu, vill du komma bort och äta med oss?" (min sambo lyssnade på samtalet). Våran dotter sa såklart ja, men min sambo sa sen att hon inte får gå bort dit.
Det går 20 min, sen knackar det på dörren. Granntjejen står där med en munk i handen och räcker den till min dotter! Vi kunde inte be henne om att ta tillbaka den då våran dotter redan hade den i handen.
Hur kan man göra så?
Är det bara jag som tycker att man inte ska servera andras barn massa mat, godis och fika utan att fråga föräldrarna först?
Nu förstår jag ju varför denna tjej inte vill leka hemma hos oss. Vi bjuder på frukt och grönsaker när de leker hemma hos oss efter att jag ringt föräldrarna och frågat, och hon får gå hem de få gånger som hon är hemme hos oss och vi ska äta middag.
Våran dotter får lite godis på lördagar, och vi fikar engång ibland när vi har besök eller om vi firar någon speciell dag.
Blev veldigt långt det här, men är frustrerad och arg över det här.