• Elsans

Tror du att man kan skämma bort en bebis genom att ta upp den direkt varje gång den skriker?

Det verkar vara många här på FL som låter sina bebisar ligga och skrika för att bebisen inte ska bli bortskämd. Jag trore inte att en bebis blir bortskämd av att tas upp. Vad tror DU?

Och med direkt menar jag så fort man kan. Man diskar inte klart men man kan torka sig efter att ha bajsat. Typ.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-28 21:27
    Med att skämma bort menas något negativt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att man kan skämma bort en bebis genom att ta upp den direkt varje gång den skriker?
  • Queenie70
    Stinky skrev 2010-03-03 17:04:24 följande:
    Var det så hon skrev, eller var det så du valde tolka hennes inlägg på det viset?
    det var exakt så hon skrev...jag citerade inlägget..

"om hon skriker för att hon vill sitta i mitt knä, så skiter jag i det och gör klart det jag håller på med"
  • Stinky
    Queenie70 skrev 2010-03-03 17:06:25 följande:
    det var exakt så hon skrev...jag citerade inlägget.. "om hon skriker för att hon vill sitta i mitt knä, så skiter jag i det och gör klart det jag håller på med"
    Jag antar att det var taget ur sin sammanhang?
  • Queenie70
    Stinky skrev 2010-03-03 17:37:27 följande:
    Jag antar att det var taget ur sin sammanhang?
    Ja det kan du ju anta om du har lust men så var inte fallet...men det kan vi ju diskutera i den aktuella tråden i så fall.
  • Stinky
    Queenie70 skrev 2010-03-03 17:50:20 följande:
    Ja det kan du ju anta om du har lust men så var inte fallet...men det kan vi ju diskutera i den aktuella tråden i så fall.
    Vad är det för tråd?
  • Igelkotten

Jag kan ju informera om att jag känner någon som blev lämnad ensam som barn (inte bara som baby utan hela sin barndom) han fick det han behövde, när det gällde mat och ny blöja och så men inte sitta i famnen och gosa.

Mamman hade ju viktigare saker för sig som att stryka och tvätta fönster och så.
    Han satt tyst i ett hörn och lekte med bilar. Alla dagar.

Nu har han oerhört svårt med relationer, han är osäker på att han är älskad och saknar helt empati, en total oförmåga att "känna" med andra.

Ingen har lärt honom att förstå och utveckla sitt känsloliv.

För att vara "FL tydlig" i mitt inlägg: Han var ensam -alltid! Han hade mys och gos med sina föräldrar - aldrig. De gav honom kritor men han fick rita ensam osv.

• Stinky
    Igelkotten skrev 2010-03-03 18:34:56 följande:
    lite OT kanske?
    Det är det väl ändå inte? Jag är verkligen jättenyfiken på vad människan skrev, och det är väl ändå relevant när hon citerats i tråden.
  • Stinky
    Igelkotten skrev 2010-03-03 18:40:52 följande:
    Jag kan ju informera om att jag känner någon som blev lämnad ensam som barn (inte bara som baby utan hela sin barndom) han fick det han behövde, när det gällde mat och ny blöja och så men inte sitta i famnen och gosa. Mamman hade ju viktigare saker för sig som att stryka och tvätta fönster och så. Han satt tyst i ett hörn och lekte med bilar. Alla dagar. Nu har han oerhört svårt med relationer, han är osäker på att han är älskad och saknar helt empati, en total oförmåga att "känna" med andra. Ingen har lärt honom att förstå och utveckla sitt känsloliv. För att vara "FL tydlig" i mitt inlägg: Han var ensam -alltid! Han hade mys och gos med sina föräldrar - aldrig. De gav honom kritor men han fick rita ensam osv.
    Åh, så du menar att ALLA mammor som inte tar upp sina barn vid minsta gnäll, är likadana som hon? {#lang_emotions_dreamer}
  • Queenie70
    Stinky skrev 2010-03-03 18:03:07 följande:
    Vad är det för tråd?
    Jag hade läst fel i upprördheten i den tråden. Vederbörande hade inte sagt det jag trodde och jag har bett om ursäkt. Dock kvarstår den grundläggande olikheten i tänk omkring spädbarns behov.
  • Stinky
    Queenie70 skrev 2010-03-03 19:54:15 följande:
    Jag hade läst fel i upprördheten i den tråden. Vederbörande hade inte sagt det jag trodde och jag har bett om ursäkt. Dock kvarstår den grundläggande olikheten i tänk omkring spädbarns behov.
    Jo, jag såg det.
  • Glitter2
    Queenie70 skrev 2010-03-03 19:54:15 följande:
    Jag läste ditt första inlägg till ts i den tråden och tycker inte alls att du var otrevlig eller sa fel. Du påpekade exakt det jag kände när jag läste ts. Sen att ts tog det som kritik är väldigt tråkigt, eller ja jag kan förstå det för ibland kan sanning göra ont. Nu kände jag att ts inte alls behövde mer som upplevdes som kritik så jag försökte ge lite hjälp och puff i "rätt riktning"

• Pipop

Jag skrev ett tidigare förvirrat inlägg i den här tråden där jag påstod att jag hade röstat ja, för att jag tyckte det var principiellt viktigt att ett spädbarn inte ligger ensam själv och skriker. Jag menade givetvis att jag hade röstat nej. Självklart kan man inte skämma bort en bebis genom att ge den uppmärksamhet och kärlek.

Däremot tycker jag som flera andra att man inte måste ta upp barnet varje gång det skriker, det finns fler sätt att trösta ett barn på. Det viktigaste man kan göra för barnet är att svara på barnet signaler, och då gäller det inte bara skrik. Om barnet gnäller vill det något, det gnäller inte bara för att det tycker det är kul att låta. Visst, man kanske inte måste komma springande så fort barnet gnäller, men jag tycker inte heller att man ska ignorera ett barns gnäll.

Kan bara prata för min egen del iofs, och mitt barn skriker extremt sällan. Om han är hungrig gnäller han, och om jag då ignorerar gnället så blir det såklart skrik så småningom. Så jag ignorerar inte hans gnäll.

• Igelkotten
    Stinky skrev 2010-03-03 19:03:52 följande:
    Åh, så du menar att ALLA mammor som inte tar upp sina barn vid minsta gnäll, är likadana som hon? 
    Nej! Och av din smily antar jag att du insåg det.
    Det jag menar är att fysisk kontakt och föräldrarnas uppmärksamhet är ovärdelig.

Se'n till vilken grad och var gränsen går är en annan fråga.
    Men det påverkar definitivt barnets personlighet.
Svar på tråden Tror du att man kan skämma bort en bebis genom att ta upp den direkt varje gång den skriker?