• Tvillingar11

Pcos och spolning

Hej!

Jag ska göra en spolning någon gång CD 9-13. Jag ska ringa och boka en tid.

Jag har några funderingar. Jag kommer inte att fråga om det gör ont eller inte eftersom jag förstått att det är väldigt individuellt.

Jag som aldrig har egen ägglossning, hur blir det för mig efter spolningen. Kommer jag att få mens, eller måste jag framkalla med tabletter för att börja behandla med hormonstimulerande igen?

Ni som inte har egen ägglossning, har ni blivit gravid efter spolning och i så fall med eller utan hjälp?

Jag är nervös, men samtidigt tycker jag att jag borde göra det för att vara säker på att det är fri passage innan jag fortsätter behandlingen.

• Svar på tråden Pcos och spolning
  • missan

Hej!
    Jag ska ocskå få tabletter efteråt mot infektion. jag tänker att om man får besked att det inte finns ngn passage så har jag iaf ett svar på varför jag inte blir gravid. Hellre det. Då är det "bara" att börja med IVF. Tror man slipper vänta normaltiden som kön är då.

Jag har bara en äggledare då den andra sprack pga ett utomkvedshavandeskap. De sa efter operationen att den jag har kvar såg fin ut men ännu har ingenting fastnat så jag börjar undra. Då ägget den gången fastnade i äggledaren så har jag sedan dess varit jättenojjig att det ska hända igen. Så fort mensen varit sen har jag fått panik då min upplevelse var så oerhört traumatisk och livshotande. Och även när jag får en mens så tror jag att jag kan vara gravid, på fel ställe igen, då jag hade mens när jag var gravid i äggledaren. Så jag är aldrig helt avslappnad längre så att få svar känns för mig oerhört skönt!!

Min spolning är en del av utredningen varför jag är ofrivilligt barnlös. Vi har inga barn och vi har snart försökt bli gravida i två år. (suck)

• Tvillingar11
    missan skrev 2010-03-03 13:16:19 följande:
    Hej! Jag ska ocskå få tabletter efteråt mot infektion. jag tänker att om man får besked att det inte finns ngn passage så har jag iaf ett svar på varför jag inte blir gravid. Hellre det. Då är det "bara" att börja med IVF. Tror man slipper vänta normaltiden som kön är då. Jag har bara en äggledare då den andra sprack pga ett utomkvedshavandeskap. De sa efter operationen att den jag har kvar såg fin ut men ännu har ingenting fastnat så jag börjar undra. Då ägget den gången fastnade i äggledaren så har jag sedan dess varit jättenojjig att det ska hända igen. Så fort mensen varit sen har jag fått panik då min upplevelse var så oerhört traumatisk och livshotande. Och även när jag får en mens så tror jag att jag kan vara gravid, på fel ställe igen, då jag hade mens när jag var gravid i äggledaren. Så jag är aldrig helt avslappnad längre så att få svar känns för mig oerhört skönt!!Min spolning är en del av utredningen varför jag är ofrivilligt barnlös. Vi har inga barn och vi har snart försökt bli gravida i två år. (suck)
    Vad tråkigt att höra:( Jag förstår att du är orolig hela tiden, det skulle jag också ha varit. Men det är bra att du ser på spolningen så positivt. Du har rätt, hellre vet man vad det är än att varje månad bli besviken när mensen kommer. Är det så att man slipper kötiden på 1,5 år om det visar sig vara helt blockerat? Kan man bli gravid med hjälp av IVF då?

Jag har fått diagnosen pco, helt utebliven ägglossning och mens. Så man har hittat "felet" så att säga, men min gyn vill ändå utesluta alltning annat. Jag tycker att det är skönt att veta att det "bara" är pco´n som ställer till det. För den kan jag få hjälp med, jag får sprutor som jag tar för att äggblåsorna ska mogna och det har fungerat i två omgångar nu- tyvärr ledde båda gångerna till mens. Men jag vet att jag kan få ägglossning mha dem iaf. Sen hoppas jag att spolningen ska göra susen och att ägget fäster tredje gången:)
  • missan

Pomperipossa: Jag är inte så insatt i hur det fungerar med IVF. Men jag tror, och hoppas att man slipper köa så länge om våra chanser utan hjälp är noll...
    Då kan man bli insiminerad med en spermie från min man.
    Jobbigt att du har PCO, men ändå skönta tt veta som du skriver. Jag frågade min gyn sist om jag kunde ha det men han sa bara drygt: att förmodligen, men det är inget vi ska sitta och gissa om. Men när jag gjorde undersökningen sa han att det inte såg ut så... Jagh ar egen ägglossning och mens men har ändå fått äta Pergotime. För att den skulle bli mer regelbunden och ägglossningen starkare?!

Nu hoppas vi på våra "spolningar"....

Min är imorgon kl 11. Rätt pirrig och nervös. Ska ringa syster om det gör jätteont så kommer hon och skjutsar hem mig.

Tyvärr måste jag jobba innan, från kl 7, men då har man nåt annat att tänka på iaf..

• Tvillingar11
    missan skrev 2010-03-04 23:15:06 följande:
    Pomperipossa: Jag är inte så insatt i hur det fungerar med IVF. Men jag tror, och hoppas att man slipper köa så länge om våra chanser utan hjälp är noll...Då kan man bli insiminerad med en spermie från min man.Jobbigt att du har PCO, men ändå skönta tt veta som du skriver. Jag frågade min gyn sist om jag kunde ha det men han sa bara drygt: att förmodligen, men det är inget vi ska sitta och gissa om. Men när jag gjorde undersökningen sa han att det inte såg ut så... Jagh ar egen ägglossning och mens men har ändå fått äta Pergotime. För att den skulle bli mer regelbunden och ägglossningen starkare?!Nu hoppas vi på våra "spolningar"....Min är imorgon kl 11. Rätt pirrig och nervös. Ska ringa syster om det gör jätteont så kommer hon och skjutsar hem mig.Tyvärr måste jag jobba innan, från kl 7, men då har man nåt annat att tänka på iaf..
    Lycka till! Berätta gärna hur det gick sen. Gärna i detalj:)
    Min är på måndag nästa vecka, helgen kommer att bli lååååång!!!
  • missan

Hej Pomperipossa!

Ursäkta att det dröjt innan jag skrivit, har tänkt på det flera gånger i helgen men det har varit fullt upp..

Det gick bra!! :) Jag hade en fantastiskt trevlig läkare (är van vid motsatsen) som förklarade hur och vad han skulle göra innan.
    Sedan kom en sköterska in och hjälpte till, de skojjade och fick mig att slappna av lite. Jag var väldigt nervös, mkt pga av min atidigare jobbiga erfarenheter av mina äggledare tror jag.
    De gjorde först en vanlig ultraljudsundersökning där han titade på livmodern och äggledaren. Han såg ett ägg och mätte både det och min slämhinna och beräknade när jag skulle ha ägglossning. Sedan förde de in en tunn slang och de blåste upp en liten liten ballong för att inte vätskan skulle sippra ut igen. Det kändes inte alls mkt och jag blev förvånad när de sa att de var klara! :)
    Det kändes lite grann när ballongen utvidgades och tyckte mig känna kontrastvätskan men det var inte obehagligt.
    Sedan fick jag ta två antibiotikatabletter.
    Var så glad efteråt och ringde syrran och sa att hon inte behövde komma och hämta mig. Efter ca 10 minuter började jag må sjukt illa!! Gick omkring och försökte att inte spy där mitt i stan. Inte roligt. Om det var antibiotikatabletterna eller kontrastvätskan som gjorde det vet jag inte. Men jag hade inte så mkt mat i magen så jag köpte en banan och pinade i mig. Så ett tips är att ta med ngt så du inte är tom i magen med tanke på tabletterna.
    Jag klarade mig utan att kräkas men det var jobbigt. Min snälla syster kom och "räddade" mig. Skönt! Ville inte åka buss eller tunnelbana med tanke på spyrisken.

Så, jag är supernöjd över allt och det bästa var att jag hade passage!

Läkaren sa på min fråga att en spolning KAN ta bort ev. hinder på vägen beroende på vad det är. Han sa också det där med att det KAN öka chanserna att bli gravid efteråt men det är inte vetenskapligt bevisat.

Jag glömde fråga om sex men jag tror det är bara att tuta och köra efteråt! :) Såvida man mår bra förståss...

Lycka till imorgon!!

• missan

Jo, jag fick också följa allt på en skärm och jag såg hur kontrastvätskan rann därinne och att den gick igenom mi äggledare. Det var kul! han berättade hela tiden vad han gjorde och vad han såg..

• Tvillingar11
    missan skrev 2010-03-07 21:09:14 följande:
    Hej Pomperipossa!Ursäkta att det dröjt innan jag skrivit, har tänkt på det flera gånger i helgen men det har varit fullt upp.. Det gick bra!! :) Jag hade en fantastiskt trevlig läkare (är van vid motsatsen) som förklarade hur och vad han skulle göra innan. Sedan kom en sköterska in och hjälpte till, de skojjade och fick mig att slappna av lite. Jag var väldigt nervös, mkt pga av min atidigare jobbiga erfarenheter av mina äggledare tror jag.De gjorde först en vanlig ultraljudsundersökning där han titade på livmodern och äggledaren. Han såg ett ägg och mätte både det och min slämhinna och beräknade när jag skulle ha ägglossning. Sedan förde de in en tunn slang och de blåste upp en liten liten ballong för att inte vätskan skulle sippra ut igen. Det kändes inte alls mkt och jag blev förvånad när de sa att de var klara! :)Det kändes lite grann när ballongen utvidgades och tyckte mig känna kontrastvätskan men det var inte obehagligt.Sedan fick jag ta två antibiotikatabletter.Var så glad efteråt och ringde syrran och sa att hon inte behövde komma och hämta mig. Efter ca 10 minuter började jag må sjukt illa!! Gick omkring och försökte att inte spy där mitt i stan. Inte roligt. Om det var antibiotikatabletterna eller kontrastvätskan som gjorde det vet jag inte. Men jag hade inte så mkt mat i magen så jag köpte en banan och pinade i mig. Så ett tips är att ta med ngt så du inte är tom i magen med tanke på tabletterna.Jag klarade mig utan att kräkas men det var jobbigt. Min snälla syster kom och "räddade" mig. Skönt! Ville inte åka buss eller tunnelbana med tanke på spyrisken.Så, jag är supernöjd över allt och det bästa var att jag hade passage! Läkaren sa på min fråga att en spolning KAN ta bort ev. hinder på vägen beroende på vad det är. Han sa också det där med att det KAN öka chanserna att bli gravid efteråt men det är inte vetenskapligt bevisat. Jag glömde fråga om sex men jag tror det är bara att tuta och köra efteråt! :) Såvida man mår bra förståss... Lycka till imorgon!!
    Tack, tack tack för ditt utförliga svar:) Vad skönt att höra att allt såg okej ut:) Hoppas verkligen att du blir gravid nästkommande ägglossning:) Hoppas jag också får ett positivt besked imorgon, är inte nervös för själva "ingreppet" och värken, utan snarare för vilket besked som jag får.

Jag ska försöka hinna äta lunch innan jag åker och tar med mig frukt.

Om det är så att man har ett ägg som vuxit/eller är moget att släppa, blåser man ut den när vätskan sprutas in eller får den ligga kvar där? Förstår inte det riktigt :S

Jag återkommer imorgon:)

Var gjorde du din spolning? Bor du i Stockholm?
  • missan

Pomperipossa: Hur gick det för dig?? Man ska göra undersökningen innan ägglossningen för att inte ägget ska beröras..

Jag gjorde min vid Läkarhuset Odenplan i Stockholm.

• Tvillingar11
    missan skrev 2010-03-10 12:17:44 följande:
    Pomperipossa: Hur gick det för dig?? Man ska göra undersökningen innan ägglossningen för att inte ägget ska beröras..Jag gjorde min vid Läkarhuset Odenplan i Stockholm.
    Hej på dig:)

Det gick toppenbra:) Vet inte om jag ska säga att det gjorde jätteont, det kanske var mer obehagligt ont. Snäppet värre än mensvärk, man överlever men inget man vill göra om. Han var så trevlig och jag fick också följa allt på skärmen och fick besked på en gång! Jag hade fri passage, inga hinder eller konstigheter alls:) Jätteskönt!

Så nu vet vi att det är min pco som ställer till det och ingenting annat. Det tråkiga nu är bara att jag måste vänta tre veckor och sedan framkalla mens för att börja spruta igen. Jättetråkigt och tiden går så sakta! Men det kanske är bra för kroppen att få vila ändå en månad.

Jag hade brunröda flytningar och blödde lite i efter också. Har fortfarande liiiite bruna flytningar, kanske vanligt.
  • missan

Vad skönt och vad bra! Grattis! Då har vi båda fri passage..
    Jag blödde också lite egfteråt. Konstigt att det är så olika, upplevde inte alls att det gjorde ont, lite som mensverka bara..
    Vet inte vart min ägglossning tod vägen, den enda dagen jag inte kollat med stickor var i måndags. Kanske var den då? Hade sex i lördags, hoppas det inte va för tidigt....

• Tvillingar11
    missan skrev 2010-03-10 19:22:31 följande:
    Vad skönt och vad bra! Grattis! Då har vi båda fri passage..Jag blödde också lite egfteråt. Konstigt att det är så olika, upplevde inte alls att det gjorde ont, lite som mensverka bara..Vet inte vart min ägglossning tod vägen, den enda dagen jag inte kollat med stickor var i måndags. Kanske var den då? Hade sex i lördags, hoppas det inte va för tidigt....
    Ja, jättekonstigt.
    Men om du kollade i söndags med stickor och du ej fick stegring, är det troligt att du haft ägglossning i måndags? du kanske missade stegringen i måndags och haft ägglossning igår-idag? Hoppas det:) Mys till det lite dessa dagar också, så har du skickat både för- och eftertrupper:)

Själv är jag så ledsen för att jag ej kan spruta än! Tiden bara rinner iväg och man förlorar så mycket tid på vägen, mellan alla behandlingar.
  • missan

Jag förstår det! Tänk vad ledsen jag blev när jag för några veckor sedan var hos min puckade gynekolog och han hade missat/glömt! att ställa oss i IVF-kö!!!!!!!
    Dessutom hade han svårt att be om ursäkt, han mumlade bara att det va konstigt för att han brukar skriva bättre anteckningar.. Men vad hjälper det mig? Blev supernedslagen efteråt. Förlorade fyra månaders kötid pga hans slarv!!

Försök att stå ut. {#lang_emotions_undecided}Nu vet du att allt är bra därnere iaf...  Kan du inte göra behandlingen varje månad? Eller gick det inte nu pga spolningen?

• Tvillingar11
    missan skrev 2010-03-10 22:51:53 följande:
    Jag förstår det! Tänk vad ledsen jag blev när jag för några veckor sedan var hos min puckade gynekolog och han hade missat/glömt! att ställa oss i IVF-kö!!!!!!!Dessutom hade han svårt att be om ursäkt, han mumlade bara att det va konstigt för att han brukar skriva bättre anteckningar.. Men vad hjälper det mig? Blev supernedslagen efteråt. Förlorade fyra månaders kötid pga hans slarv!!Försök att stå ut. Nu vet du att allt är bra därnere iaf...  Kan du inte göra behandlingen varje månad? Eller gick det inte nu pga spolningen?
    Ush vad hemskt! Fyra månader är ganska låg tid faktiskt! Hur går ni vidare nu?

Jag kan köra behandlingen varje månad, men nu var det så att jag inte kunde börja mitt i en cykel och min läkare ska resa bort under påsk. Så för mig blir det att framkalla mensen så att jag får den när han kommer hem och då ska jag börja spruta igen. Längtar verkligen!
Svar på tråden Pcos och spolning