missan skrev 2010-03-07 21:09:14 följande:
Hej Pomperipossa!Ursäkta att det dröjt innan jag skrivit, har tänkt på det flera gånger i helgen men det har varit fullt upp.. Det gick bra!! :) Jag hade en fantastiskt trevlig läkare (är van vid motsatsen) som förklarade hur och vad han skulle göra innan. Sedan kom en sköterska in och hjälpte till, de skojjade och fick mig att slappna av lite. Jag var väldigt nervös, mkt pga av min atidigare jobbiga erfarenheter av mina äggledare tror
jag.De gjorde först en vanlig ultraljudsundersökning där han titade på livmodern och äggledaren. Han såg ett ägg och mätte både det och min slämhinna och beräknade när jag skulle ha ägglossning. Sedan förde de in en tunn slang och de blåste upp en liten liten ballong för att inte vätskan skulle sippra ut igen. Det kändes inte alls mkt och jag blev förvånad när de sa att de var klara! :)Det kändes lite grann när ballongen utvidgades och tyckte mig känna kontrastvätskan men det var inte obehagligt.Sedan fick jag ta två antibiotikatabletter.Var så glad efteråt och ringde syrran och sa att hon inte behövde komma och hämta mig. Efter ca 10 minuter började jag må sjukt illa!! Gick omkring och försökte att inte spy där mitt i stan. Inte roligt. Om det var antibiotikatabletterna eller kontrastvätskan som gjorde det vet jag inte. Men jag hade inte så mkt mat i magen så jag köpte en banan och pinade i mig. Så ett tips är att ta med ngt så du inte är tom i magen med tanke på tabletterna.Jag klarade mig utan att kräkas men det var jobbigt. Min snälla syster kom och "räddade" mig. Skönt! Ville inte åka buss eller tunnelbana med tanke på spyrisken.Så, jag är supernöjd över allt och det bästa var att jag hade passage! Läkaren sa på min fråga att en spolning KAN ta bort ev. hinder på vägen beroende på vad det är. Han sa också det där med att det KAN öka chanserna att bli gravid efteråt men det är inte vetenskapligt bevisat. Jag glömde fråga om sex men jag tror det är bara att tuta och köra efteråt! :) Såvida man mår bra förståss... Lycka till imorgon!!
Tack, tack tack för ditt utförliga svar:) Vad skönt att höra att allt såg okej ut:) Hoppas verkligen att du blir gravid nästkommande ägglossning:) Hoppas jag också får ett positivt besked imorgon, är inte nervös för själva "ingreppet" och värken, utan snarare för vilket besked som jag får.
Jag ska försöka hinna äta lunch innan jag åker och tar med mig frukt.
Om det är så att man har ett ägg som vuxit/eller är moget att släppa, blåser man ut den när vätskan sprutas in eller får den ligga kvar där? Förstår inte det riktigt :S
Jag återkommer imorgon:)
Var gjorde du din spolning? Bor du i Stockholm?