• SofiaO

Supernanny.... Hur tänkte hon nu?

Ligger i soffan och är sjuk idag... *urk*

Tittade på ett avsnitt av "Supernanny".... Hon använder ju sig ganska frenetiskt av metoden "naughty step", dvs skämstrappan.
    Jag tycker väl varken det ena eller det andra; folk får använda sig av de metoder de vill.
    Men idag reagerade jag ganska starkt, då en flicka (kan hon ha varit runt 7 år..?) fick sätta sig i trappan och skämmas för att hon inte åt upp sin mat!?! Hur tänker man då? Man ska väl aldrig TVINGA någon att äta; varken barn eller vuxna. Är man inte hungrig, så är man inte. Oavsett hur många minuter man får sitta i en trappa och "skämmas". Hon pratade om att "binda ris åt sin egen rygg"i ett annat sammanhang; att sammanfoga mat med tvång är väl om något att binda ris åt sin egen rygg...?? Barnen lär ju knappast få upplevelsen av att mat är något trevligt man gör tillsammans i lugn och ro om de blir straffade ifall tallriken inte är sopren..?

Någon mer som är inne på samma spår eller är jag helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Supernanny.... Hur tänkte hon nu?
  • VulgusProfanum

Jag håller med dig!

Visst kan det vara bra med konsekvenser ala timeout, naughty step or whatever men jag tror att det är oerhört viktigt att välja sina strider.
    Jag skulle aldrig ha gett mina barn straff för att de inte vill/kan äta upp maten.

• Maria222

Jag mår dåligt i stort sett varje gång jag råkat titta på programmet.
    om man vill uppfostra sina barn till små lydiga soldater kan man använda skamvrå som metod.
    Att straffa någon som inte vill äta upp sin mat är vidrigt.

Mamma till Kevin född 0706. BF 2010-08-05
  • SofiaO
    VulgusProfanum skrev 2010-03-01 09:25:23 följande:
    Jag håller med dig!Visst kan det vara bra med konsekvenser ala timeout, naughty step or whatever men jag tror att det är oerhört viktigt att välja sina strider.Jag skulle aldrig ha gett mina barn straff för att de inte vill/kan äta upp maten.
    Precis. Det är just maten som ju blir fel i detta sammanhang!
  • VulgusProfanum
    SofiaO skrev 2010-03-01 10:29:08 följande:
    Precis. Det är just maten som ju blir fel i detta sammanhang!
    Håller med dig.
    Mat ska vara något lustfyllt. Då man sitter och äter tillsammans som familj, pratar och har det trevligt.
    Vi har aldrig någonsin använt oss av straff kring matsituationen annat än när det en gång blev matkrig hehe.
    Då fick barnen gå från bordet och dessutom hjälpa till att städa upp efter sig.
Svar på tråden Supernanny.... Hur tänkte hon nu?