• confusedgirl

Kan PCO försvinna???

När jag va i tonåren fick jag reda på att jag hade PCO-äggstockar. Har oroat mig i många år över att inte kunna få barn på grund av de. Men idag var jag på en gynundersökning och äggstockarna såg helt normala ut! Det är jätte bra att dom såg normala ut men känner mig lite förvirrad? trodde inte de kunde försvinna. Nu har jag gått runt och oroat mig i flera år helt i onödan tydligen... kan dock inte släppa det helt, behöver jag vara orolig att de kommer tillbaka??

• Svar på tråden Kan PCO försvinna???
  • Jenna88

va hur kan det bli så? Skulle me vilja veta detta om det kan försvinna. Men var du överviktig när du fick veta att du hade pco? För jag har ju gått upp snabbt i vikt och har som pco stockar och har inte haft mens sen den oktober. Så då kanske det kan bli bra för mig me?

• Tussilagan

Jag fick veta det här när jag fick min diagnos fastställd;

PCO ställer oftast till det som mest när man är överviktig, då rubbas det helt och gör det mycket svårare att bli gravid.
    Men när man är smal så har man oftast inga som helst besvär och dessutom är det ganska lätt att bli gravid, man är oftast väldigt väldigt fertil då.

Därför är det väldigt viktigt att se till att man håller sig smal och i bra form för att slippa besvär/symptomer.

Det är i alla fall vad min läkare berättade och på mig stämmer det jätte bra. Jag hade inga som helst problem förrän jag ökade i vikt.

• Myelin

Det Tussilagan skriver fick jag med reda på plus att om man har PCO så blir det bättre med åldern, ju äldre du blir desto "lättare" att bli gravid.

• Babe

Jag har också hört (av gyn.dr.) att det brukar jämna ut sig när man blir äldre för de som har PCO, att äl och mensen kommer igång, när hormonerna jämnar sig med åldern, som om kroppen spelar ett spratt och man blir fertil när andra går in i klimakteriet... Har tänkt fråga hur det kommer sig, exakt vad hon menade, men det har aldrig blivit av... Någon som vet mer?

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Maggan7777

Det hände mig med. Hade jätteglesa menstruationer när jag var mellan 12-34 års ålder och fick höra av läkare att mina äggstockar såg ut som en pco-variant. Sen, efter 35 års ålder fick jag regelbunden mens. Har i alla fall en cykel på ca 28-35 dagar. Det är tydligen pga att blåsor på äggstockarna minskas, mm.

För mer info om poc - sök på Jan Holte på Carl von Linné kliniken i Uppsala;
    Har lättare blivit gravid med åren, men tyvärr har det bara blivit mf för mig.
  • confusedgirl

Jag var smal då men är överviktig nu. Tycker det är konstigt att det var borta och funderar på om det va tonårshormoner som ställde till det eller om man kan få normala äggstocker efter en graviditet.

• confusedgirl

Funderade också på om det kunde beror på att jag hade en släng av ätstörning under samma tidsperiod som jag fick pco, att hormonerna rubbades på något vis??

• Babe

confused girl: jag har också varit på tok för mager vid 16-års ålder och framåt och då rubbades mensen... och jag fick veta att mina ägg ligger som pärlor på rad som vid PCO. Jag har nu kommit upp i normalvikt efter graviditeterna, är 35 år och hoppas att det ska rätta till sig...

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
Svar på tråden Kan PCO försvinna???