• PolarnOPyret

    Nån som har 3 hemnummer?

    Blev i söndags uppraggad av en 3 försäljare som pratade om 3 hemnummer.
    Du får alltså ditt hemnummer kopplat till en mobil, som du dessutom fick gratis.
    Det blir för oss nästan 100:- billigare i fasta avgifter i månaden och vi ringer gratis till alla fasta telefoner, dock finns det en uppkopplingsavgift på 0,69kr/samtal.

    Lät intressant då vi annars har Telia på den fasta telefonen och det kostar mer än det smakar tycker jag.
    Så jag och min man bestämde oss för att köra på det.

    Men när man nu läser på lite bättre (var sista dagen på ett speciellt erbjudande i söndags så vi fick lov att bestämma oss snabbt......brukar låta så, fan va dum man känner sig) så ser jag att när vi ringer någon så ser dom inte vårt hemnummer utan det mobilnummer som abbonemanget är kopplat till.
    Detta kan man ju förvarna de närmaste om, men resten av folket man ringer då?

    Och sen kan man tydligen inte registrera sig i NIX-registret nu.
    Har väl att göra med att man ju ringer från 1 nummer och vill registrera ett annat?

    Har vi gjort bort oss tror ni?
    Är det nån annan här som redan har den här tjänsten och kan dela med sig av era egna erfarenheter?

    Har vi nån rätt överhuvudtaget att ångra oss?
    Mobilen är ju redan uppackad och använd så den är det ju kört med.

  • Svar på tråden Nån som har 3 hemnummer?
  • PolarnOPyret
    Myten skrev 2010-03-02 18:49:40 följande:
    Det är tyvärr fortfarande en ganska liten del av de svenska hushållen som är utrustade med någon annan anslutningsväg än telejacket. Men har man ett bra bredband via t.ex. fiber så är det väl lugnt. Även om jag har svårt att förstå poängen med ett fast telefonnummer till mobilen. Det skulle väl i så fall vara för att släktingar ska kunna ringa billigare till en från sin fasta telefon, men annars ser jag inte mycket nytta med det. Ett fast hemtelefonnummer är i mina ögon "familjens" nummer. Där vet man att alla kan nås för att det finns i hemmet. Att då ha det telefonnumret kopplat till en mobil som en i familjen är ute och springer med känns just värdelöst.
    Så här; VI tänker använda vår mobil med det fasta numret som en trådlös telefon. Grejjen för oss är inte att vi kan ta med oss telefonen överallt, utan den stannar i hemmet.
    Utan det som övervägde för oss var priset, vi tjänar som sagt 100:- i månaden på detta.
    Och vi har bredband via fiber så det är inga som helst problem.

    Och min primära fråga var om det var nån här som hade den här tjänsten och kunde dela med sig av sina erfarenheter?
  • Myten
    PolarnOPyret skrev 2010-03-03 05:40:42 följande:
    Så här; VI tänker använda vår mobil med det fasta numret som en trådlös telefon. Grejjen för oss är inte att vi kan ta med oss telefonen överallt, utan den stannar i hemmet. Utan det som övervägde för oss var priset, vi tjänar som sagt 100:- i månaden på detta. Och vi har bredband via fiber så det är inga som helst problem. Och min primära fråga var om det var nån här som hade den här tjänsten och kunde dela med sig av sina erfarenheter?
    Sparar ni verkligen några pengar på det? Det är väl dyrare att ringa från mobilen än den fasta hemtelefonen?
    Det verkar opraktiskt att bara ha en hemtelefon när man skulle kunna ha flera, men jag kanske är gammaldags. :)
  • Vasen

    Vi har just bytt till 3 med hemnummer. Att det är mobilnumret som syns när man ringer upp folk är väl det enda negativa vi upptäckt. Fast så värst negativt tycker vi inte det är. De flesta som använder vårt hemnummer är rätt gamla och har inte nummerpresentatör, eller är för skumögda för att kunna tyda siffrorna ändå. Att vi flyttade numret till 3 istället för att säga upp det var mest för att vi ville att de gamla släktingarna inte skulle sluta höra av sig (ringa till mobil är ju hemskt dyrt och lite farligt verka de tycka) samt för att det är himla praktiskt att ha en telefon hemma som man kan använda när man förlagt mobilen och måste ringa till den för att hitta den.

  • PolarnOPyret
    Myten skrev 2010-03-03 05:54:16 följande:
    Sparar ni verkligen några pengar på det? Det är väl dyrare att ringa från mobilen än den fasta hemtelefonen? Det verkar opraktiskt att bara ha en hemtelefon när man skulle kunna ha flera, men jag kanske är gammaldags. :)
    Japp vi "sparar" pengar på det.
    Vi betalar bara uppkopplingsavgift när vi ringer till fasta telefoner.
    Och på den fasta avgiften "sparar" vi 100:-/månad så det blir ju en del.

    Vi har bara haft 1st fast telefon innan också, så det är inget problem för oss.
  • PolarnOPyret
    Vasen skrev 2010-03-03 07:09:59 följande:
    Vi har just bytt till 3 med hemnummer. Att det är mobilnumret som syns när man ringer upp folk är väl det enda negativa vi upptäckt. Fast så värst negativt tycker vi inte det är. De flesta som använder vårt hemnummer är rätt gamla och har inte nummerpresentatör, eller är för skumögda för att kunna tyda siffrorna ändå. Att vi flyttade numret till 3 istället för att säga upp det var mest för att vi ville att de gamla släktingarna inte skulle sluta höra av sig (ringa till mobil är ju hemskt dyrt och lite farligt verka de tycka) samt för att det är himla praktiskt att ha en telefon hemma som man kan använda när man förlagt mobilen och måste ringa till den för att hitta den.
    TACK för ditt svar.
  • sofia23

    vi har tre hemtelefon utan jack..sparar flera hundra i månaden på det..hade telia innan

  • PolarnOPyret
    sofia23 skrev 2010-03-03 18:17:04 följande:
    vi har tre hemtelefon utan jack..sparar flera hundra i månaden på det..hade telia innan
    Härligt!
    Tack för ditt svar!{#lang_emotions_cool}
  • PolarnOPyret
    litenkisse skrev 2010-03-04 05:43:38 följande:
    Vi har oxå tre hemnummer, är jättenöjda med det! Sparar några hundra i månaden på det.
    Tack så mycket för ditt svar.
    Precis som jag trodde.

    Jag känner mig mer och mer nöjd över vårt beslut.
  • Knubbe12

    Låter som en bra tjänst tycker jag! Vi har Telia och det finns väl någon liknande tjänst genom dem tror jag. Dock är jag rätt säker på att vi via dem inte skulle få någon gratis mobil...

    Betalar ni någon avgift per månad för denna tjänst?

  • PolarnOPyret
    Knubbe12 skrev 2010-03-09 11:07:50 följande:
    Låter som en bra tjänst tycker jag! Vi har Telia och det finns väl någon liknande tjänst genom dem tror jag. Dock är jag rätt säker på att vi via dem inte skulle få någon gratis mobil... Betalar ni någon avgift per månad för denna tjänst?
    För oss kostar det 118:-/mån och då ingår telesvar och nummerpresentatör.
  • snubblaren

    Jag måste varna för TRE och deras hemnummer. Jag skaffade ett sådant, det var inga problem. Problemen började när de ändrade i sitt nät så att vi inte kunde ringa hemifrån. Vi bytte då operatör till Telenor, men tror ni att TRE släpper hemnumret?
    NÄ! Nu har det gått sju (7) veckor och vi får ingen ordning på det.

    Så vill ni bli bundna till TRE resten av erat liv så teckna deras hemnummer. Räkna med att de ställer till med bekymmer den dagen ni vill byta operatör!

    Men så klart, de får ju kunder som aldrig kan lämna dem. Bra för dem, dåligt för oss.

  • Vasen
    snubblaren skrev 2010-04-07 12:42:47 följande:
    Jag måste varna för TRE och deras hemnummer. Jag skaffade ett sådant, det var inga problem. Problemen började när de ändrade i sitt nät så att vi inte kunde ringa hemifrån. Vi bytte då operatör till Telenor, men tror ni att TRE släpper hemnumret? NÄ! Nu har det gått sju (7) veckor och vi får ingen ordning på det. Så vill ni bli bundna till TRE resten av erat liv så teckna deras hemnummer. Räkna med att de ställer till med bekymmer den dagen ni vill byta operatör! Men så klart, de får ju kunder som aldrig kan lämna dem. Bra för dem, dåligt för oss.
    Vill inte skrämmas här, men det tog 11 veckor för maken att få tillbaka sitt nummer från Telenor. 17 veckor att få transportera numret från Tele2 vid ett annat tillfälle. Samt för tillfället väntar jag på transport av mitt mobilnummer från Telia till 3. Jag har bara väntat i 6 veckor ännu så det kan bli ett snabbhetsrekord.
  • dollan65

    Tycker att detta med hemtelefonen är en ny mobil. Ingen som svarar tror att det är försäljning.. Va den sämsta sliten ja vart med om...

Svar på tråden Nån som har 3 hemnummer?