• Freja

2&4-åring tittar jämt på tv/film efter dagis. Ok eller inte?

Jag har två barn på 2 och 4 år. Varenda dag så fort de kommer hem från dagis så vill de direkt se på tv eller film. Jag själv tycker det är jätteskönt för då sitter de där i lugn och ro och jag kan fixa med mat och allt sånt som ska göras efter hemkomst.
    Men samtidigt vill jag ju inte att de sitter där vareviga dag och tittar på film och tv...det känns inte bra.
    Hur mycket får era barn se på film eller tv?
    Men jag vet att fyraåringen är ganska så trött efter nästan en hel dag på dagis och är det då kanske hennes sätt att koppla av? är det kanske för mkt begärt att efter att ha lekt hela dan på dagis fortsätta leka hela eftermiddagen/kvällen dessutom?
    Man kan ju bara gå till sig själv: jag vill ju också ta det lugnt efter en hel jobbdag och sätta mig och slappa inte fortsätta jobba med saker hemma. (hoppas ni förstår vad jag menar).

vad tycker ni?
    är det okej att de tittar på tv varenda dag efter dagis. eller ska jag dra ner på det och kanske att de bara får se varannan dag eller så och ta smällen med klängiga och tjatiga barn??

• Svar på tråden 2&4-åring tittar jämt på tv/film efter dagis. Ok eller inte?
  • Saskia

Tre timmar per dag? Nej, det tror jag inte är ok. Att umgås lite efter dagis verkar trevligare.

• Freja

Idag så kollade de på en nalle phu film sen stängde jag av (eller ja jag satte på fyran bara) och då stannade de inte kvar för att titta utan lekte istället (skönt).

• Hon Utan Namn

Det är helt okej, det gör min son också, han är tre år.
    Han är på dagis i 10 timmar, och är jättetrött när han kommer hem, och då får han gosa ner i min säng och titta på playhouse disney, sen är det mat, sen PD igen och vid sju borstas tänder och kryper ner med godnattsaga.

• ysla

Hur mycket hinner ni umgås? Att kolla en stund på tv är väl ingen fara, men jag tror att barn som varit på dagis en lång dag behöver få tid med sina föräldrar.

• Ariella

Här står TVn på ganska ofta efter dagis. Men det är ju inte alltid dottern tittar, utan hon kanske tittar en stund, sen går hon iväg och gör annat och sen kommer hon tillbaka och tittar igen. Ibland kan jag känna att det blir lite mycket TV, så då försöker jag få henne att göra annat, att vi målar, pusslar eller annat.

Ovanstående gäller dock bara under vinterhalvåret. På våren och sommaren är vi nästan alltid ute efter dagis.

• Saarraa

Jag tycker det är helt ok.. Det är samma sak här hemma. När jag hämtar 2-årige sonen från dagis kl 15 så går vi hem och han vill se på "bompa", när jag sen ska börja med middagen en timme senare så frågar jag alltid om han vill hjälpa mig med maten och det vill han oftast, annars sitter han kvar i soffan och ser på tv. Efter middagen brukar han leka på rätt bra, och när det är vällingdags vill han se på bompa igen.

• SaraLisa01

Tycker det är för mycket tid framför tv. De kan väl lugna ner sig på andra sätt efter en lång dagisdag och ändå vara med en förälder. Hjälpa till med maten, läsa böcker, måla, rita mm. Mina tittar från 18-19 varje dag och det räcker för att de ska varva ner innan sängläggning.

Sara

• bonnieloveskim

Efter en hel dag på dagis kan det var skönt att bara koppla av i soffan.. det spelar väl inte roll om de kopplar med med tv eller bara ligger i soffan och pratar med dig..  det är ju själva avkopplingen som är viktig.

Små barn behöver detta.. och sepceillt som jag får uppfattningen av din trådstart så sitter de stilla å kollar på tv.

Det gör mina barn med.. sen efter maten så vill de gärna leka igen, då brukar jag hindra tv i för stor utsträckning utan vi läser en bok istället 1-2 dagar i veckan, en lång bok då så de ligger stilla i en halvtimme eller mer och lyssnar.

• Sarita

Tre timmar TV om dagen, det tycker jag är för mycket för alla människor!

Ibland känns det som att mina barn ser för mycket på tv, och jag får ta mig i kragen och sätta mig med dem för att de ska komma igång med något annat - bygga lego eller pyssla eller rita eller nåt. Kommer de inte igång med annat om du gör det tillsammans med dem?
  • pigglet

Våra får se 1 timme/dag, de är 3-7 år. Det räcker.

De kopplar av på så många andra sätt. Äldsta dottern stänger in sig på toan och pysslar med...? Ja, jag vet faktiskt inte, ibland skriver hon i böcker, ritar, räknar sina sudd...

De kan sätta sig och rita låååånga stunder. Eller titta i böcker. Eller sitter på golvet och bygger lego/duplo/klossar/tågbana. Lyssna på en skiva.

• malinkat

Vår son har TV tid efter maten, innan bok/läggning. mellan 30 min och en timme, ibland på en helg eller så kan det bli längre om det är en hel film som ska ses.  Har en väninna som tagit bort TV-tid i veckorna, nu är det endast fredagar som det ses TV (men de får kika på hennes I-pod i vagnen....) och hon säger att det funkar super. Efter några dagar bara slutade de helt att fråga efter tv och hittar självmant annat att göra, läsa eller leka.

Svar på tråden 2&4-åring tittar jämt på tv/film efter dagis. Ok eller inte?