• myrstacken

Har ni städhjälp eller städar ni själva?

Hur gör ni med städningen ni som bor utomlands?

Har ni städhjälp och är det vanligt där ni bor att ha det? Eller städar du och din man själva?

• Svar på tråden Har ni städhjälp eller städar ni själva?
  • Finesse

Vi städar själva.. herregud vi har bara en trea på ca. 90 kvm.. städhjälp behövs ej

Ebba 071228
  • guldplutt

vi har städhjälp, varannan vecka. plockar och tvättar gör vi själva. bor i en normalstor villa på 175 kvadrat, två barn, båda jobbar heltid när vi inte är föräldralediga som nu. det finns bättre saker att göra på sin lediga tid. det är ganska vanligt här och bland de vi umgås med. man hinner inte allt, då får man prioritera!

• myrstacken
    guldplutt skrev 2010-03-02 11:45:17 följande:
    vi har städhjälp, varannan vecka. plockar och tvättar gör vi själva. bor i en normalstor villa på 175 kvadrat, två barn, båda jobbar heltid när vi inte är föräldralediga som nu. det finns bättre saker att göra på sin lediga tid. det är ganska vanligt här och bland de vi umgås med. man hinner inte allt, då får man prioritera!
    Är det dyrt med städhjälp där ni bor?
  • guldplutt
    myrstacken skrev 2010-03-02 12:05:08 följande:
    Är det dyrt med städhjälp där ni bor?
    dethar nog inte så mkt att göra med var vi bor, det varierar väldigt. och många kör ju svart... vi betalar dock vitt, tror det blir ca 180/timme efter skatteavdraget (som ju är 50%). Vi har ca 4 timmar varannan vecka, så 8 x 180:- i månaden.
  • amnai

Vi har städhjälp några timmar varje vecka, det har vi haft hela tiden vi bott utomlands. Men det är ju väldigt vanligt i Sverige också.

• Vaniljkex

Vi har stadhjalp ca 4.5 h/v, fordelat pa mandagar och torsdagar. Da far jag rejalt helstadat en gang i veckan, och lite strykning och dammsugning, kok och badrum en gang. Var lagenhet ar 110 kvm. Kostar ca 170 kr/h, och vi har det vitt. Det ar jattevanligt har. Vi har det nar vi ar i Sverige pa somrarna oxa, men da kostar det 365 kr/h, och nagot avdrag far vi inte eftersom vi inte har nagon inkomst i Sverige. Dyrt, men vart det!

• JCW71

Vi har haft städhjälp i omgångar (bor i UK), men varje gång så har jag gett upp eftersom det aldrig blir så bra som när jag städar själv. Varje gång så var det någonting - inte dammsugit under matbordet, glömt något fönster, inte torkat skåpluckorna ordentligt.

Varje gång vi tecknar nytt kontrakt så är det bra städning första två gångerna för att därefter dala. Och om man tänker på att det kostar GBP 60 per gång (vi bor i 3 bedroom house) så kan jag ha roligare för pengarna.

Anledningen till att jag gör försök igen och igen är att jag tycker det vore så himla skönt att slippa själv eftersom vi båda har stressiga jobb och vill slappna av på helgerna istället för att städa halva lördagen.

• Utlandssvensk

Vi har städhjälp tvâ gânger i veckan, fastän vi bor väldigt litet. Jag gillar INTE att tillbringa min lediga tid med att städa.... och min man har knappt nâgon ledig tid... Och eftersom vi har en hund som gärna springer ut och in i trädgârden sâ blir huset snabbt väldigt smutsigt...

• Utlandssvensk
    JCW71 skrev 2010-03-05 19:11:43 följande:
    Vi har haft städhjälp i omgångar (bor i UK), men varje gång så har jag gett upp eftersom det aldrig blir så bra som när jag städar själv. Varje gång så var det någonting - inte dammsugit under matbordet, glömt något fönster, inte torkat skåpluckorna ordentligt.Varje gång vi tecknar nytt kontrakt så är det bra städning första två gångerna för att därefter dala. Och om man tänker på att det kostar GBP 60 per gång (vi bor i 3 bedroom house) så kan jag ha roligare för pengarna.Anledningen till att jag gör försök igen och igen är att jag tycker det vore så himla skönt att slippa själv eftersom vi båda har stressiga jobb och vill slappna av på helgerna istället för att städa halva lördagen.
    haha 'det blir aldrig sâ bra som när jag städar själv' * ler * Även den sämsta städerskan gör ett bättre jobb än jag...
  • Vaniljkex
    JCW71 skrev 2010-03-05 19:11:43 följande:
    Vi har haft städhjälp i omgångar (bor i UK), men varje gång så har jag gett upp eftersom det aldrig blir så bra som när jag städar själv. Varje gång så var det någonting - inte dammsugit under matbordet, glömt något fönster, inte torkat skåpluckorna ordentligt. Varje gång vi tecknar nytt kontrakt så är det bra städning första två gångerna för att därefter dala. Och om man tänker på att det kostar GBP 60 per gång (vi bor i 3 bedroom house) så kan jag ha roligare för pengarna. Anledningen till att jag gör försök igen och igen är att jag tycker det vore så himla skönt att slippa själv eftersom vi båda har stressiga jobb och vill slappna av på helgerna istället för att städa halva lördagen.
    Nar vi har fatt ny staderska, efter att den gamla har sagt upp sig fran firman vi anlitar, har det hant ett par ganger att vi har fatt en dalig staderska som ersattare. Men da ar det bara att klaga, och det har lost sig varje gang for oss, de skickar en annan helt enkelt. 
    Vi har haft samma firma i sex ar nu, och ar inne pa var femte tjej darifran (plus att vi har ratat tva stycken som inte var nat vidare alls, sa dem raknar jag inte). Den vi har nu ar kanon, sa jag hoppas att hon stannar lange. Vissa tjejer vi har haft stadar fantastiskt bra, andra lite battre an OK, fast inte perfekt, men det tycker jag att jag kan leva med, for aven om det blir perfekt nar jag gor det sjalv, sa har jag verkligen ingen lust, och inte heller tid langre med en tvaaring runt benen hela dagarna. Dessutom slipper vi ett av de tva vanligaste orsakerna till gral mellan akta makar! 
  • Made in Taiwan

Vi har 5 rum och kök. Vi betalar ca 270 kr för 4 timmar 1 gång per vecka. Det brukar bli lite hipp som happ, kanske inte den bästa städningen men när det är så pass ofta så spelar det ingen roll. Då brukar hon hänga upp tvätten också samt stryka skjortor. :) Jag är GLAD OCH NÖJD!! :)

• canmamma

Vi städar själva. Hade gärna haft en städerska (och en butler, trädgårdsmästare, gormetkock), men det ingår inte i budgeten tyvärr.

Svar på tråden Har ni städhjälp eller städar ni själva?