• Snuskpudding

    Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?

    Hade ÄL i dagarna, när kan man tidigast göra ett gravtest? Ingen aning om när jag ska ha mens.

  • Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?
  • humleforever

    *hoppar in* ..eftersom jag hade ÄL i måndags och tisdags och det bara har gått drygt 2 dagar och jag har molande värk, borde det vara ÄL som fortfarande håller igång? eller ägget som fäster? eller kanske mens på g??

  • DevilsDaughter

    Linawb: Men om ägget fäster så sent som 10 dagar efter ÄL, så kan man ju omöjligt bli gravid om man har en lutealfas på 9-10 dagar. Måste inte ägget fästa någon/några dagar innan BIM för att hormoner ska hinna bildas och signalera till kroppen att inte stöta ut hinnan/mens.

  • Linawb
    Cecese skrev 2010-03-04 19:57:09 följande:
    Det är väldigt ovanligt att ha en lutealfas på kortare än 10 dagar och kunna bli gravid utan problem. En "normal" lutealfas är 12-16 dagar och även ner till 10 dagar kan funka men har man 9 dagar eller mindre hinner ägget inte fästa ordentligt.
    Vet inte hur ovanligt det är egentligen, som sagt för mig tog det sig på femte försöket. Det är ju inte så lång tid om man tittar på statistiken. Men visst kan det innebära svårigheter, men till slut får man till det så ägget hinner färsta. Det kan ju fästa redan efter 4-5 dagar också.
    Får se hur lång tid det tar för mig nu, ska försöka igen efter mf.
  • humleforever
    DevilsDaughter skrev 2010-03-04 20:09:45 följande:
    humleforever fick också mensvärk igår, 2 dagar efter ägglossning, tyckte också det var skumt. Brukar inte ha det.
    jag har ingen aning om hur någort ska kännas eftersom jag ätit Cerazette minipiller i 4 år. Men den här värken känner jag inte igen från "min ungdoms mensdagar"
  • DevilsDaughter

    hehe ok.. Jag tror att det egentligen är normalt att ha mensvärk lite närsom.. Men jag brukar alltid ha det på bestämda punkter i menscykeln så det var därför jag reagerade på att jag hade det. Tror det är för tidigt för att känna att ett ägg fäster, för tidigt att känna mens på g, och för sent att känna efterdyningar av ägglossningen, men att det är ägglossningen är nog ändå mest troligt.

  • EJai
    humleforever skrev 2010-03-04 20:00:57 följande:
    *hoppar in* ..eftersom jag hade ÄL i måndags och tisdags och det bara har gått drygt 2 dagar och jag har molande värk, borde det vara ÄL som fortfarande håller igång? eller ägget som fäster? eller kanske mens på g??
    Man kan vara lite öm dagen dagana efter äl
  • Nooja

    Ny i denna tråd, är lite dålig på att räkna allt. Jag har alltid haft en regelbunden mens. Anböbt mig av app för att ha koll. Den vida att jag skulle ha ÄL 13e men fick enligt test 17e. 
    När kan jag testa som tidigast? 

  • s0555555

    Jag har väldigt regelbunden mens. Kände mig väldigt annorlunda dagen innan mens, då tog jag ett gravtest som visade positivt men VÄLDIGT svagt, knappt något man kunde se. Morgonen efter gjorde jag ett nytt och då var strecken liiiiiiiite tydligare. Ytterligare än dag efter, alltså BIM+1m, tog jag ett digitalt test där det stod tydligt " gravid ". Går in i vecka sex på onsdag. 

    Lycka till! :) 

  • PrincessDalia

    Den här tabellen tyckte jag var intressant! Där kan man se genomsnitt hcg nivån ett visst antal dagar efter ägglossning. Enligt den ligger Hcg i genomsnitt 10 dagar efter ägglossning på 12.23. De tidigaste gravtesten kan läsa av 10hcg så alltså borde många kunna få positivt utslag tidigast dag 10 efter ägglossning. Och majoriteten borde enligt denna tabell få utslag på dag 12 om man använder ett test som kan läsa av på så låga nivåer som 10hcg dvs. 


  • ElkaSJ
    PrincessDalia skrev 2022-05-23 11:31:21 följande:

    Den här tabellen tyckte jag var intressant! Där kan man se genomsnitt hcg nivån ett visst antal dagar efter ägglossning. Enligt den ligger Hcg i genomsnitt 10 dagar efter ägglossning på 12.23. De tidigaste gravtesten kan läsa av 10hcg så alltså borde många kunna få positivt utslag tidigast dag 10 efter ägglossning. Och majoriteten borde enligt denna tabell få utslag på dag 12 om man använder ett test som kan läsa av på så låga nivåer som 10hcg dvs. 


     


     


    Hej! Vad intressant. Jag fattar inte detta, om de flesta får mens 14 dagar efter ägglossning så borde väl alla kunna testa BIM -3/2 och få plus då? då borde ju ökningen vara såpass så att alla kan se? Blir så förvirrad av allt detta men haha ???? vill gärna förstå. 

Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?