• FreeForAll

Primary school - hela eller halva dagar?

Vår son ska börja primary school i England i höst och nu vill de veta om han ska gå hela eller halva dagar. Vi kommer få barn i slutet av juli så jag kommer förmodligen vara hemma hela första året med bebisen.

Hur har ni i liknande situationer gjort? Har ni valt hela eller halva dagar i början? Han är van med att vara på dagis hela dagar, så det kanske är bäst om vi fortsätter med det. Eller kommer han känna sig utanför när jag och bebis är hemma hela dagarna? Blir de långa dagarna för jobbiga för en fyraåring? Borde han vara hemma mer för att bonda med sitt småsyskon?

Heldagar på den här skolan är 8-15 och halvdagar 8-12.

Så svååårt, så berätta gärna hur ni har gjort!

• Svar på tråden Primary school - hela eller halva dagar?
  • JCW71

Hej,

Är du säker på att det är Primary school som du menar och inte Pre-School? Hur gammal är din son?

Primary school börjar de i 4-5 års åldern (beroende på födelsedatum - skolåret börjar i September) och det är vanlig skola som oftast är mellan 9-15 ungefär.

Pre-School är däremot som förskola och där vet jag att man kan gå halvdagar.

• FreeForAll

Han blir fyra nu i vår och ska börja reception class i september. Tror i alla fall att det är primary school, annars har jag missuppfattat allt helt. I den här skolan börjar i alla fall hela dagar vara obligatoriska i Year 1.

Men frågan var inte hur man definierar skolan han ska gå i, utan om det passar bäst med hela eller halva dagar i skolan för en fyraåring.

Jag är PK, skjut mig.
  • siamusen

Gar det att ga halvdagar första terminen och fulla dagar andra tex eller vâljer man för hela aret?

Ni har nyss flyttat dit vâl om jag förstatt saken rätt?  Tror jag skulle satt honompa halva dagar sa att omstâllningen inte blir sa stor.

Min 4 aring ska börja (fast hâr i Frankrike) och ska bara ga halva dagarna 8.30 -12, men han har iofs inte gatt pa fôrskolan innan.

• FreeForAll
    siamusen skrev 2010-03-07 21:18:45 följande:
    Gar det att ga halvdagar första terminen och fulla dagar andra tex eller vâljer man för hela aret? Ni har nyss flyttat dit vâl om jag förstatt saken rätt?  Tror jag skulle satt honompa halva dagar sa att omstâllningen inte blir sa stor. Min 4 aring ska börja (fast hâr i Frankrike) och ska bara ga halva dagarna 8.30 -12, men han har iofs inte gatt pa fôrskolan innan.
    Vi flyttar dit i juni.

Ja, det lutar åt halva dagar faktiskt. Det är ju tid man aldrig får igen som man kan spendera med sitt barn. =)
  • siamusen
    FreeForAll skrev 2010-03-07 21:23:08 följande:
    Vi flyttar dit i juni.Ja, det lutar åt halva dagar faktiskt. Det är ju tid man aldrig får igen som man kan spendera med sitt barn. =)
    Det med, men jag tänkte även att det kanske blir mycket med nytt hus, nya kompisar, språk, kultur och hela baletten

Fast han kanske redan pratar engelska?

Grattis till bebisen  förresten
  • FreeForAll
    siamusen skrev 2010-03-07 21:28:01 följande:
    Det med, men jag tänkte även att det kanske blir mycket med nytt hus, nya kompisar, språk, kultur och hela baletten Fast han kanske redan pratar engelska? Grattis till bebisen  förresten
    Tack!

Han är född där och pappa är engelsman så han kan redan språket och är van med kulturen. En hel del kompisar har han där också, och farmor och farfar. Men nog blir det en omställning för honom ändå!
  • siamusen
    FreeForAll skrev 2010-03-07 21:31:52 följande:
    Tack! Han är född där och pappa är engelsman så han kan redan språket och är van med kulturen. En hel del kompisar har han där också, och farmor och farfar. Men nog blir det en omställning för honom ändå!
    Ja förmodligen. Blir det ju även om man flyttar inom landet
  • Pistou

Vi flyttade till Schweiz i november och sonen fyllde 4 år i samma veva.

Innan vi flyttade hit gick sonen på svensk förskola (han började när han var 3 år) och då gick han halvtid eftersom jag var mammaledig med lillasyster. Hade vi stannat i Sverige hade han fått börja heltid samtidigt som lillasyster blev ett, men eftersom vi var tvungna att flytta blev det inte så.

I Schweiz tar man inte in barn på crèche (dagis) förrän de är 18 månader, vilket innebär att jag fortfarande är hemma med lillasyster. Sonen började i Schweizisk "crèche" på halvtid (kl. 07.00-11.30) precis när vi kom hit, och det har funkat jättebra. Längre dagar hade nog blivit för mycket när allt ändå var så nytt (språket, nya kompisar, ny personal, nya lokaler, nya aktiviteter) och med tanke på att jag ändå är hemma med lillasyster.

Nu har vi bott här i 4 månader och till hösten börjar sonen i "Ecole enfantine" (förskola som man normalt börjar i när man är 4 om man fyller före sept, annars året därpå), och då blir det nog längre dagar. Men vid det laget har han nog vant sig vid rutinerna och franskan behärskar han redan förhållandevis bra enligt dagispersonalen.

Om jag var som ni skulle jag nog också välja halvtid till en början. Det finns kanske möjlighet att gå upp i tid senare, om ni märker att han har behovet att gå länge dagar.

Lycka till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • ullis01

Vad sager skolan? Oftast vet de ju vad de flesta foraldrarna tanker gora. Det enda negativa med halvdagar ar om de allra flesta gar heldagar, da kan det vara svarare att komma in i gruppen eftersom de missar en del av den dar gruppbildningen som ar oundviklig i borjan.

Min son var ganska trott den forsta terminen. Han borjade hela dagar efter en vecka eftersom han var en av de aldsta, men det var ingen storre fara.  Grupperingarna som borjade de dar forsta manaderna har praglat klassen en hel del och de yngre i klassen leker mest fortfarande tillsammans och de aldre for sig. De som gick halvdagar mognade helt klart langsammare an de som gick heldagar fran borjan, kanske delvis pga aldern, men i de flesta fall var det inte mer an en eller tva manaders skillnad, sa det var nog mer omgivningen an aldern. Det galler fortfarande nu nar de forbereder sig for middle school, sa om han ar mogen for sin alder och har kompisar som ska ga heltid sa skulle jag nog lata honom gora det. Annars skulle jag lata honom borja deltid om manga andra gor det. Blir han den enda som gar deltid, gor det absolut inte da, speciellt inte om han inte gatt i pre school med de andra.

Jag tror nog ocksa att skolorna gor det lite annorlunda i olika delar av landet. I min son's skola (West Sussex) har de nu tagit bort halvdagar nastan helt och hallet, men man kan fortfarande valja det alternativet om man absolut vill.

• FreeForAll
    ullis01 skrev 2010-03-11 14:13:14 följande:
    Vad sager skolan? Oftast vet de ju vad de flesta foraldrarna tanker gora. Det enda negativa med halvdagar ar om de allra flesta gar heldagar, da kan det vara svarare att komma in i gruppen eftersom de missar en del av den dar gruppbildningen som ar oundviklig i borjan. Min son var ganska trott den forsta terminen. Han borjade hela dagar efter en vecka eftersom han var en av de aldsta, men det var ingen storre fara.  Grupperingarna som borjade de dar forsta manaderna har praglat klassen en hel del och de yngre i klassen leker mest fortfarande tillsammans och de aldre for sig. De som gick halvdagar mognade helt klart langsammare an de som gick heldagar fran borjan, kanske delvis pga aldern, men i de flesta fall var det inte mer an en eller tva manaders skillnad, sa det var nog mer omgivningen an aldern. Det galler fortfarande nu nar de forbereder sig for middle school, sa om han ar mogen for sin alder och har kompisar som ska ga heltid sa skulle jag nog lata honom gora det. Annars skulle jag lata honom borja deltid om manga andra gor det. Blir han den enda som gar deltid, gor det absolut inte da, speciellt inte om han inte gatt i pre school med de andra. Jag tror nog ocksa att skolorna gor det lite annorlunda i olika delar av landet. I min son's skola (West Sussex) har de nu tagit bort halvdagar nastan helt och hallet, men man kan fortfarande valja det alternativet om man absolut vill.
    Vart i West Sussex? Vi ska bo i Burgess Hill och där vill de att vi ska välja i alla fall.

Tack för tipsen, jag ska höra med skolan hur de flesta brukar göra.
  • ullis01

Worthing, sa Burgess Hill ar inte sa langt borta. Jag har varit dar nagra ganger men kommer inte ihag sa mycket av hur det ser ut. Ar det inte dar "The Triangle" (aventyrsbadet) ligger?

• Gröt

Hej,
    vi har vår son i reception class på heldagar, jag är hemma med lillebror (13 mån). Vi har varit i UK sen i somras o han kunde ingen engelska när vi kom men han var van med heldagar sen dagis i Sverige (innan jag blev FL såklart) Han är egentligen "för gammal" för rec class (fyllde fem i juli) men eftersom han inte hade språket, vi inte hade nån brådska att han ska börja läsa och han inte riktigt är mogen för att sitta i skolbänken fick vi välja rec class istället för year one. Vi ser det också som en fördel att han är äldst eftersom han inte har språket riktigt (ingen som brottar ner honom, ha-ha).
    Som han var van från hemma med kompisar, socialt liv, släktingar mm; mkt friare liv (barn är aldrig utomhus ensamma här) mer stimulans utifrån (man kan bli ganska isolerad i början i nytt land) hade vi nog inte haft det så bra om han varit i skolan bara halvdagar, han behöver mer stimulans än jag kan ge, speciellt med en liten till att passa på. Hämtar man vid 12 måste man direkt hem o laga mat... Men, det finns ju väldigt mkt playgroups och andra aktiviteter som man kan gå på med båda (iaf tills äldsta är 5 år) fast obs, många är bara öppna på fm när han ändå är i skolan.
    Här går alla i rec class heldagar, men hade vi haft möjligheten hade vi nog valt det ändå, det funkar bra för oss och båda barnen trivs med sitt. Lycka till!

Svar på tråden Primary school - hela eller halva dagar?