• Sighridh

Oense om fler barn...

Hej!

Vi är ett gift par som varit gift i snart fyra år och varit tillsammans i snart sju år. Vi har en son som är 3,5 år och en dotter som är 7 mån.

Sonen tillkomst var oplanerad. Maken ville ha abort medan jag valde att behålla honom. Vi satsade vidare och gifte oss strax innan sonen skulle födas.

Maken var väl inte speciellt sugen på ett till barn men efter flera diskussioner tillsammans tog vi beslutet att skaffa ett till barn.

Problemet nu är att jag känner att jag inte är klar med barnafödandet. Jag har sett framför mig tre stycken barn och tycker dessutom det är väldigt roligt med barnen.

Maken känner sig klar med barnafödande och är inte speciellt förtjust i småbarn vilket har lett till att jag sköter det mesta med barnen. Han lägger vår äldsta varann dag (sedan jan i år), annars är det inte så mycket mer. Dock engagerar han sig i att lyssna på sonen och vi gör något tillsammans varje vecka hela familjen.

Makens stora passion i sitt liv är hans jobb och träning. Jag har låtit honom träna och jobba så mycket han vill, eftersom jag inte tror på att tvinga någon att engagera sig i barnens skötsel utan tänkte låta det komma av sig självt.

Nu känns det som så fel, att jag har lagt undan mina intressen och min egentid i över tre år, för att få ett nej på det sista barn jag vill ha. Det känns som om jag har gett honom det han vill ha (jobba som han vill samt att kunna träna) men att jag nu inte får tillbaka något genom att han nekar mig ett sista barn.

Jag har i stort fungerat som ensamstående med barnen och nu känns det som om min "lön" uteblir om barnaligan stannar vid två barn.

Det känns som om jag kommer att bli gammal och bitter om vi inte löser denna tvist.

Har ni några goda råd eller tips på hur vi ska kunna närma oss varandra och lösa vårt problem?

• Svar på tråden Oense om fler barn...
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni behöver närma er varandra och ni behöver vara mer överens om hur ni skall ha det i er familj. Ni har tillsammans två barn och jag tror det är nödvändigt att din man engagerar sig mer i barnen och att du får tid för fritidsintressen. Risken är annars att ni delar upp saker för mycket mellan er och teamkänslan försvinner. Ansvaret för familjen verkar inte bli riktigt gemensamt. Jag tycker att ni i första hand skall satsa på att närma er varandra och få en större förståelse för varandra innan ni tar itu med frågan om ytterligare ett barn. Här måste ni hitta en lösning som är OK för er båda annars finns det risk att ni bäddar in fler problem i er relation. Med tanke på att din man varit ganska tveksam till att skaffa barn medan det för dig är en stark önskar att få ett barn till verkar ni stå långt i från varandra. Jag tror inte du skall se ett barn till som en "lön" utan tänka att ni är två om det och att ni skall vara överens.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Oense om fler barn...