• MickeN1973

Fattiglappar och IVF

Tycker ni att fattiglappar ska ha stöd till konstgjord befruktning?

• Svar på tråden Fattiglappar och IVF
  • JA77
    Pimpinellan skrev 2010-03-07 17:26:43 följande:
    Då tycker jag i rimlighetens namn att de som röker och därmed vållat sin egen ohälsa inte ska ha rätt till vård heller och drulfeta-varför ge dem vård? Att bekosta IVF.er över skattsedeln ser inte jag som ett problem. De allra fattigaste har inte råd ens med gratisförsöken för medicin och läkarbesök får de i alla fall bekosta själva. Problemet är att antalet försök varierar så.
    Rökaren eller den överviktige har betydande medicinska hälsoproblem, och de ska naturligtvis behandlas. Likaså skidåkaren som bryter benet i backen. Den barnlösa har inte samma betydande dödliga hälsorisker. Utifrån sett är barn ingen rättighet, och "fattiga" ska inte ges stöd till IVF-behandling om de inte kan försörja sig själva.
  • Toboas

Ur ett långsiktigt perspektiv - vad kommer att hända med fertiliteten när de som redan idag har svårt att få barn i sin tur ändå får barn. Kommer IVF att bli en nödvändighet för majoriteten av alla par när så många "antigraviditetsgener" fortsätter att föras vidare?

• JA77
    Toboas skrev 2010-03-07 22:27:41 följande:
    Ur ett långsiktigt perspektiv - vad kommer att hända med fertiliteten när de som redan idag har svårt att få barn i sin tur ändå får barn. Kommer IVF att bli en nödvändighet för majoriteten av alla par när så många "antigraviditetsgener" fortsätter att föras vidare?
    Det har jag ofta funderat på, men det vågar man ju knappt yttra i rädsla för att IVF-personer ständigt verkar missförstå allt - vi anses oempatiska och okunniga. Önskar att man kunde se objektivt på saken och inte blanda in sin egen personliga sorg i allt.
  • Dr Mupp
    JA77 skrev 2010-03-07 19:28:17 följande:
    Rökaren eller den överviktige har betydande medicinska hälsoproblem, och de ska naturligtvis behandlas. Likaså skidåkaren som bryter benet i backen. Den barnlösa har inte samma betydande dödliga hälsorisker. Utifrån sett är barn ingen rättighet, och "fattiga" ska inte ges stöd till IVF-behandling om de inte kan försörja sig själva.
    Jag tycker att det ska vara lika vård för alla oavsett storlek på plånboken. Jag tycker inte om den syn många har på de fattigaste i landet. Jag tycker den är skrämmande och jag funderar seriöst på vad det är för på människor som anser att de fattigaste inte ska ha samma mänskliga rättigheter som andra.

Jag hoppas att de som har den här synen på fattiga själva får känna på hur det är att vara beroende av staten för sin överlevnad. Då kanske de fattar att fattiga är vanliga människor de med. Människor med samma drömmar och önskningar som alla andra, men som av nån anledning just nu inte kan försörja sig själva.
  • Toboas
    Dr Mupp skrev 2010-03-08 07:21:40 följande:
    Jag tycker den är skrämmande och jag funderar seriöst på vad det är för på människor som anser att de fattigaste inte ska ha samma mänskliga rättigheter som andra.
    Det är väl frågan om möjligheten att få hjälp av skattebetalare och statlig sjukvård med att med att skaffa barn via IVF är en mänsklig rättighet? Jag kan inte minnas att jag läst om det i FN's deklaration om mänskliga rättigheter.

Jag har inte uttalat mig i frågan om inkomsten ska avgöra det, frågan är väl mer om det ska vara en behandling som skattebetalarna ska stå för till att börja med.
  • Liselottang
    Dr Mupp skrev 2010-03-08 07:21:40 följande:
    Jag tycker att det ska vara lika vård för alla oavsett storlek på plånboken. Jag tycker inte om den syn många har på de fattigaste i landet. Jag tycker den är skrämmande och jag funderar seriöst på vad det är för på människor som anser att de fattigaste inte ska ha samma mänskliga rättigheter som andra. Jag hoppas att de som har den här synen på fattiga själva får känna på hur det är att vara beroende av staten för sin överlevnad. Då kanske de fattar att fattiga är vanliga människor de med. Människor med samma drömmar och önskningar som alla andra, men som av nån anledning just nu inte kan försörja sig själva.
    Men jag fattar inte. Alla, (oavsett inkomst) får ju några försök gratis. Menar du alltså att "fattiga" ska få fler försök bekostade efter det? På vilket sätt är det att ha "samma mänskliga rättigheter" som alla andra?

Självklart är alla människor lika värdefulla, men jag förstår inte ens varför du tar upp det i det här sammanhanget? ALLA får gratisförsök, sen är det ju ORÄTTVIST om något, om folk med sämre inkomst ska få fler försök bekostade! Det skulle aldrig fungera...
  • Selfish Geene
    Pimpinellan skrev 2010-03-07 17:26:43 följande:
    Då tycker jag i rimlighetens namn att de som röker och därmed vållat sin egen ohälsa inte ska ha rätt till vård heller och drulfeta-varför ge dem vård? Att bekosta IVF.er över skattsedeln ser inte jag som ett problem. De allra fattigaste har inte råd ens med gratisförsöken för medicin och läkarbesök får de i alla fall bekosta själva. Problemet är att antalet försök varierar så.
    Väldigt feta människor och rökare får väl inte skattebetald IVF idag?
  • Selfish Geene
    Toboas skrev 2010-03-07 22:27:41 följande:
    Det är ganska ovanligt med IVF, de flesta kan få barn på naturlig väg (inte jag dock)
    Jag skulle oroa mig mer för trenden att ointelligenta och obildade människor skaffar många fler barn än intelligenta högutbildade. Det kan nog påverka den intellektuella medelnivån på sikt.
  • Dr Mupp
    Liselottang skrev 2010-03-08 08:21:48 följande:
    Men jag fattar inte. Alla, (oavsett inkomst) får ju några försök gratis. Menar du alltså att "fattiga" ska få fler försök bekostade efter det? På vilket sätt är det att ha "samma mänskliga rättigheter" som alla andra? Självklart är alla människor lika värdefulla, men jag förstår inte ens varför du tar upp det i det här sammanhanget? ALLA får gratisförsök, sen är det ju ORÄTTVIST om något, om folk med sämre inkomst ska få fler försök bekostade! Det skulle aldrig fungera...
    Diskutionen handlar om ifall fattiga ska ha rätt alls till IVF dvs den rättighet de har nu till gratisförsöken vill vissa ta bort för fattiga.
  • fröken skywalker

Många av de som får hjälp med IVF har en sjukdom i bagaget som gör att de inte kan bli gravida.

De allra flesta får ju behandlig av staten för att kurera sina sjukdomar, så borde det också vara för de som inte kan få barn för att de är t ex sjuka i sin livmoder, äggstockar eller har störd hormonbalans, oavsett hur mycket pengar man "drar in" varje månad.

Jag tycker att nästan alla som behöver få IVF ska få hjälp med det (de som steriliserat sig och sedan ångrar sig kan få betala sina försök själva).

Det borde vara lika regler i hela Sverige, och att de som har mycket stor chans att bli gravida skulle kunna få fler försök än det par som i princip inte har några chanser.

Hur skulle man annars göra med de som har soc bidrag och är rökare just för tillfället?
    Kom igen så ska du få behandling för din bronkit då du slutat röka och kan tjäna "egna" pengar?

• Selfish Geene
    fröken skywalker skrev 2010-03-08 08:54:02 följande:
     Hur skulle man annars göra med de som har soc bidrag och är rökare just för tillfället? Kom igen så ska du få behandling för din bronkit då du slutat röka och kan tjäna "egna" pengar?
    Ja, precis så tycker jag att man ska göra!
  • Dr Mupp
    Selfish Geene skrev 2010-03-08 08:29:04 följande:
    Det är ganska ovanligt med IVF, de flesta kan få barn på naturlig väg (inte jag dock) Jag skulle oroa mig mer för trenden att ointelligenta och obildade människor skaffar många fler barn än intelligenta högutbildade. Det kan nog påverka den intellektuella medelnivån på sikt.

• 7Illyl1
    Toboas skrev 2010-03-08 07:25:38 följande:
    Det är väl frågan om möjligheten att få hjälp av skattebetalare och statlig sjukvård med att med att skaffa barn via IVF är en mänsklig rättighet? Jag kan inte minnas att jag läst om det i FN's deklaration om mänskliga rättigheter. Jag har inte uttalat mig i frågan om inkomsten ska avgöra det, frågan är väl mer om det ska vara en behandling som skattebetalarna ska stå för till att börja med.
    Nej det är ingen mänsklig rättighet, det regleras av socialtjänstlagen som ska garantera invånarna ett "bra" nivå på levnadsstandard. Vilket jag tycker är helt rimligt. Man ska inte behöva lida eller straffas för att man är fattig och arbetslös. Möjligheten att bilda familj tycker jag ingår i en "bra" nivå, i ett rikt och civiliserat land som Sverige.
    I egenskap av skattebetalare känner jag mig också mer tveksam till att det är så lätt att begå momsbedrägerier än till att begränsa andra människors möjligheter att bilda familj.
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-03-08 08:58:48 följande:
    Ja, precis så tycker jag att man ska göra!
    Förlåt!! Jag tycker naturligtvis inte att den som är sjuk inte ska få vård förän de blivit rika och självförsörjande! :)

Däremot tycker jag att de som vill ha tex IVF ska uppfylla vissa kriterier. De ska inte röka eller ha andra missbruksproblem, vara extremt överviktiga eller ha en sjukdom som kommer att orsaka deras död innan barnet blivit vuxet.
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-03-08 14:32:09 följande:
    Förlåt!! Jag tycker naturligtvis inte att den som är sjuk inte ska få vård förän de blivit rika och självförsörjande! :) Däremot tycker jag att de som vill ha tex IVF ska uppfylla vissa kriterier. De ska inte röka eller ha andra missbruksproblem, vara extremt överviktiga eller ha en sjukdom som kommer att orsaka deras död innan barnet blivit vuxet.
    friska och självförsörjande
  • Liselottang
    Dr Mupp skrev 2010-03-08 08:44:58 följande:
    Diskutionen handlar om ifall fattiga ska ha rätt alls till IVF dvs den rättighet de har nu till gratisförsöken vill vissa ta bort för fattiga.
    Jaha. Det är inte vad jag upplever att diskussionen handlar om. Med tanke på vad som står i rubriken; "Tycker ni att fattiglappar ska ha STÖD...". Stöd för mig är ju bidrag=pengar.

Så någon av oss har missuppfattat :)
Svar på tråden Fattiglappar och IVF