• GussanGos

Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?

Har en liten tjej på snart tre veckor som inte riktigt går upp i nöjsam takt.

Hon vägde 3620 g när hon föddes och när vi efter 3 dagar lämnade bb så vägde hon 3360 g. När vi var hos bvc vid 2 veckor så hade hon bara gått upp till 3495 g. Bvc tyckte ju inte det var optimalt men bedömde att hon är frisk, rosig och pigg så vi ska få komma tiilbaka vid 3 veckor för att se om hon förhoppningsvis nått födelsevikten då. Och jag upplever henne också som en mycket nöjd och pigg bebis som inte skriker för att hon aldrig är mätt, så det är så konstigt.

Jag helammar henne och hoppas ju på att kunna fortsätta göra det, men inte till vilket pris som helst, det visar sig på måndag om jag behöver ge tillägg eller ej.

Men jag skulle verkligen vilja ha era råd och tips på hur jag kan hjälpa min bebis att gå upp bättre med amning. Min taktik nu är att hon ammar helt fritt. Däremot så är hon en liten sömntuta vid bröstet och somnar gärna efter kanske 10 minuter. Jag försöker störa och kittla henne lite för att hon ska va vaken längre och ha en effektivare amningsstund, men till slut somnar hon helt ändå.

Nån annan som varit i samma situation? Hur gjorde ni?

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Svar på tråden Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?
  • ingrid79

Min tjej vägde 3555 när hon föddes. Nu är hon 6 v och väger strax över 4kg. Jag helammar (fri amning) + ger en flaska på ca 80 ml innan läggdags vid 22. Detta gör att hon senaste v gått upp nästan 180 g. Jag har även fått ett nässpray, åh minns inte namnet nu, som snabbar på utdrivningen av mjölken i bröstet. Syntocinon heter det!

• Frogster

Min grabb ökade lite dåligt i vikt i början och då han dessutom föddes 6½v för tidigt så var det av hälsoskäl viktigt att han ökade ordentligt.

Fick rådet att pumpa ur och ge honom några ml extra efter varje mål.
    Pumpade dock aldrig utan tog "läckaget" (läcker mycket) och gav honom 10-15ml till efter han ätit färdigt. Vitsen med det var främst att öka på volymen på hans magsäck så att han till slut kunde äta så mycket han behövde!

• Jordmor

Har ni kollat om tungbandet är kort? Har haft samma problem med min son. Ammade och ammade och ammade och ingen nämnvärd viktuppgång. Max 100g i veckan. Påtalade att tungbandet var kort och funderade på dess samband. Fick då inget gehör, men när jag studerade min son när han ammade så upptäckte jag att när bröstet var välfyllt så var det inga problem att suga för att få i sig mjölk. Men i slutet då det fetaste är i kvar då orkade han inte suga för det blev för jobbigt för honom.  Efter att "bråkat med BVC och tre doktorer så fick jag äntligen en remiss för klippning av tungbandet. 
    Det gick snabbt och verkade smärtfritt. Inget blod och inget skrik från min son. Snarare en förvånad min!!! Nu ammar vi på för fullt! Inga problem alls. Han växer och har börjat öka ordentligt i vikt. Önskade bara att jag tagit tag med detta tidigare.  Alla sa att om han kan ta flaskan så kan han väl ta bröstet!
    Men en mycket klok och erfaren Barn Överläkare sa att det är inte alls samma sak.
    Kanske är det här inte de problem som ni har. Men jag vill dela med mig av min erfarenhet, för om det kan vara en orsak så är det snabbt åtgärdat.
    Lycka till! 

• Anilo

Vet att tråden är gammal men tänkte kolla hur det har gått för er?!

Har en son som är tre veckor idag som går upp i vikt lite dåligt.
    Han vägde 4136 när han föddes (40+6) och var 53cm lång
    13/4: 4136
    16/4: 3800
    17/4: 3815
    18/4: 3925
    22/4: 3925
    24/4: 3970
    3/5:   3975
    3/5:   4040
      Här hade han inte ätit på 2 timmar och BVC-sköterskan skickade ut mig att amma en stund, han åt från ena brösten i ca 15 min och hade efter det fått i sig 65 gram (och vägde då 4040g) så mat finns det onekligen..

På BVC var de inte oroliga, men jag blir fortfarande lite orolig när man läser att alla andra når sin födelsevikt på någon vecka bara.. Han är pigg och vaken, ligger och kikar, han får mat när han visar att han vill ha det. Det brukar vara allt mellan varannan timme till hela 5h i natt.
    Fick världens leende i morse också så han mår bra och utvecklas iaf. =)

• Flickan och kråkan
    Anilo skrev 2012-05-04 20:42:14 följande:
    puff
    Min spontana tanke är att han ammar sällan för att vara så liten. Jag hade erbjudit mycket oftare.
  • Anilo

Jag ammar så fort han visar minsta tecken på att vilja äta eller att han är missnöjd.
    Vi var på BVC i dag igen och han hade bara gått upp 20g så nu vill tanten att jag ska ge honom ersättning två gånger/dygn a 50ml vilket känns skit eftersom jag kämpat mig förbi blödande bröstvårtor och jag känner mig som en urusel mamma som inte kan mätta mitt barn...
    Han hade iaf vuxit 2.5cm på längden och ökat huvudomfånget med 3.5cm

• skogsvitter

Tycker du ska avvakta med att ge ersättning, det gjorde vi och det ångrar jag verkligen inte!
    Vår dotter hade väldigt seg start och tog lång tid på sig innan hon gick upp till födelsevikten. Vi gav tillägg redan på BB eftersom hon inte orkade suga. Sedan gav vi tillägg en enda gång till, och det blev absolut inte så mycket som 50 ml, snarare 20. Utöver det ammade hon endast och hon kom igång helt av sig själv sen!

Om han växer så bra på längden så är det en normal tillväxt, i synnerhet om han faktiskt mår så pass bra som du beskriver. BVC är så hysteriska många gånger och det helt i onödan! De stirrar sig så blind på den där satans kurvan att det är helt sjukt ibland! Hade vi följt de råd vi fick från BVC skulle jag antagligen inte ha kunnat amma alls! Istället ammade jag på, började maratonamma på kvällarna, skiftade bröst och fortsatte så. Till slut kickade hon ju igång helt av sig själv!

Skillnaden är bara att vår dotter inte mådde så bra i början, vilket ju din grabb verkar göra. Det är det absolut viktigaste av allt, och om du ammar fritt så att han får äta när han vill så behöver du inte oroa dig! Han kommer växa precis så som han ska göra ändå, han kanske tappar lite på viktkurvan (det återstår att se i det långa loppet) om han var så pass stor när han föddes men om han genetiskt sett ska ligga lite lägre. Det är inget märkligt, det är bara naturligt att det blir så!

• Anilo

Ja men det är lite så jag känner att amningen inte kommer att funka om jag ska hålla på och dutta med ersättning..
    Men samtidigt vill jag ju att han ska bli stor och stark =)
    Ska jag amma på ett bröst åt gången eller ska jag han få båda brösten vid varje tillfälle även om han somnar efter första? Just nu så ammar vi ett bröst/tillfälle om det inte är så att han är väldigt gnisslig för då brukar jag byta efter ett tag.
    Vi använder amningsnapp ska jag tillägga, har väldigt stora bröst och varken han eller jag fattade hamburgergreppet i början och det blev kladd, blod svett ocg tårar. Kan amningsnapparna ha något med den dåliga uppgången att göra?

• skogsvitter

Försök amma från båda brösten varje gång, det var antagligen det som gjorde att det vände för oss. Jag väckte till henne, vägrade låta henne somna. Gick och bytte blöja, klädde av henne och killade henne så att hon vaknade till, trugade mycket med andra bröstet så att hon verkligen ammade det också och inte somnade ifrån.

Kan ingenting om amningsnapp men det låter ju märkligt om det skulle skapa dålig viktuppgång?

• p0o

Använde nappen till min ena dotter vilket gjorde att hon fick kämpa mer för att få ut mjölken och av det blev hon trött snabbt och somnade.. Hon orkade inte äta det hon skulle pga nappen så för vår del ställde den till problem.
    Använde den även till mitt första barn men där gick det hur bra som helst men lilltjejen hade väl inte lika mycket kraft antar jag?

• p0o

Kan ju tillägga att jag hört att nappen kan förstöra deras sugteknik eller ändra den.
    Och när de inte orkar suga klart och få i sig den feta mjölken så kan det väl vara så att produktionen minskar? Testa utan en vecka kanske?

• Anilo

Tänkte uppdatera =)
    När plutt var 2 månader så slutade jag med mjölkprodukter efter inrådan från barnläkare (på akuten inte BVC).
    Nämen Oj, helt plötsligt började han att gå upp i vikt. Idag var vi på 4½ månaders kontroll och han vägde 7910g och är 68,8cm lång Glad

Svar på tråden Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?