• Kavat

Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi

Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi

Här diskuterar vi med varandra om sädesslagsalleri, dvs allergi mot vete, vetestärkelse, havre, råg, korn. Ofta benäms det som veteallergi eller havreallergi.

Detta är inte att blanda ihop med celiaki, som är en livslång intolerans mot proteinet gluten.

Däremot så får en person med sädesslagsallergi äta glutenfria bröd osv. För bakning kan man använda de glutenfria mjölmixerna (Semper, Finax, Olda) som finns i olika sorter. Glutenfria produkter innehåller inte vete, havre, korn eller råg. Men de kan innehålla vetestärkelse och om personen tål det får man testa och dessförinnan bör man använda naturligt glutenfria produkter som är utan vetestärkelse. Annars används recept som innehåller majs-, ris- eller potatismjöl.

Se upp med glutenfria varor (tex pasta, mjölmixer) om det även finns allergi mot mjölk, ägg eller soja, de innehåller ibland ofta soja-släktingar!

Lite länktips, det finns recept och lite tips på följande sidor.
    www.allergimat.com (recept)
    www.celiaki.se (info, översättningskort)
    www.gilbertson.nu/kokbok (Niklas kokbok),
    www.tasteline.com (recept)

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html

Vår recepttråd "utan allt": www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m29924421.html

Den gamla sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html

Skillnader mellan veteallergi och glutenintolerans:www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
    Info om Patchtest/lapptest/ATP Atopy Patch Test som kan visa på sena allergiska reaktioner, vilken vete-och havreallergi ofta är.
    www.lio.se/upload/Dokroot/Patientinformation/Sjukhus/Vin/Fou/Rapporter/Lapptest%20FoU%20ViN%20doc.pdf
    www.lio.se/upload/57459/Atopy%20Patch%20test%20.doc.pdf
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:07
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Om glukossirap: utanallt.blogspot.com/2010/05/nagra-rader-om-glukossirap.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:08
    Innehåll sädesslag: utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 13:56
    (ny länk) Skillnader mellan veteallergi och glutenintolerans: www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 12:40
    (Ny länk igen!) Skillnader mellan veteallergi och glutenintolerans:
    www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
  • Svar på tråden Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi
  • Rosdraken

ny här,
    fick veta idag att vår dotter på 8 mån har vete allergi ( + mjölkprotein samt soja) vilket gjort mig aningen förvirrad vad gäller vad hon kan äta!!

Det jag främst undrar just nu är kan hon äta vetestärkelse eller inte?     

Vad ska man tänka på vid tex bak av bröd och kakor?

Är det som med gluten att hon bör ha eget smör tex?

alla tips ni kommer på åt en förvirrad mamma är tacksama       

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • LokesMammi

Om man inte tål vetemjöl, hur är avföringen då?
    Nu har han bajsat 3ggr o det luktar blähä blähä 

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2013-03-07 12:56:31 följande:
    Om man inte tål vetemjöl, hur är avföringen då?
    Nu har han bajsat 3ggr o det luktar blähä blähä 
    Som du beskriver tex...
  • Kavat
    Clawdia skrev 2013-03-05 14:05:46 följande:
    ny här,
    fick veta idag att vår dotter på 8 mån har vete allergi ( + mjölkprotein samt soja) vilket gjort mig aningen förvirrad vad gäller vad hon kan äta!!

Det jag främst undrar just nu är kan hon äta vetestärkelse eller inte?     

Vad ska man tänka på vid tex bak av bröd och kakor?

Är det som med gluten att hon bör ha eget smör tex?

alla tips ni kommer på åt en förvirrad mamma är tacksama       
    Det vanligaste vid veteallergi är nog att man inte kan äta vetestärkelse, glukossirap och ibland inte heller druvsocker eller något annat gjort från vete. Men man är olika känslig. När man är så liten så kan det även vara svårt att veta om de tål eller inte.

Hon bör absolut ha eget smör! Hon är förmodligen ännu känsligare mot vete och gluten än om hon har veteallergi. Kolla i utanallt.blogspot.com

• LokesMammi
    Kavat skrev 2013-03-08 16:42:14 följande:
    Som du beskriver tex...

Men då är frågan, är det allergi eller en mage som inte är van?! =)
  • t0va
    LokesMammi skrev 2013-03-08 23:43:51 följande:

finns det andra symtom? Min son bajsar löst som stinker död på havre, men han har också bla. röda kinder, uppblåst mage, orolig och ont i magen.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2013-03-08 23:43:51 följande:

Varför skulle han bli så om magen inte är van?
  • Kavat
    Kavat skrev 2013-03-09 14:48:33 följande:
    Varför skulle han bli så om magen inte är van?
    Och i så fall bör ju symtomen försvinna väldigt snart. Och inte förvärras på något sätt eller bajsa fler gånger osv..

Testa försiktigt vid tre skilda tillfällen och att han blir bra emellan om du är osäker. Sker samma sak vid tre tillfällen så är det ju symtom som hör ihop med vete.

Men om man vänjer sig? Skulle inte tro det men du får väl om du misstänker det börja med mycket små mängder och öka väldigt sakta. Gärna ugnsbakat så som bröd.

• LokesMammi

t0va skrev 2013-03-09 07:57:40 följande:
    finns det andra symtom? Min son bajsar löst som stinker död på havre, men han har också bla. röda kinder, uppblåst mage, orolig och ont i magen.

Inga andra symptom, bara dålig avföring!
    Kavat skrev 2013-03-09 14:52:00 följande:
    Och i så fall bör ju symtomen försvinna väldigt snart. Och inte förvärras på något sätt eller bajsa fler gånger osv..

Testa försiktigt vid tre skilda tillfällen och att han blir bra emellan om du är osäker. Sker samma sak vid tre tillfällen så är det ju symtom som hör ihop med vete.

Men om man vänjer sig? Skulle inte tro det men du får väl om du misstänker det börja med mycket små mängder och öka väldigt sakta. Gärna ugnsbakat så som bröd.

Bara dålig avföring dom dagar han får vete. Ger honom varannan dag. Han får hönökaka!

• Kavat

Ta kontakt med barnläkaren och fråga hur ni ska göra. Misstänker man celiaki ska en gastroskopi göras.

• miracle maker

Jag misstänker att min dotter med veteallergi nu inte tål råg och/eller korn heller. Vi testade att baka bröd på råg och korngryn och hon verkligen älskar det, men magen har varit kass sen dess. Frågan är om det är råg/korn hon reagerar på eller vetekontaminering? Havre går bra, men hon äter bara ren havre. Kan man vara allergisk mot vete, råg och korn samtidigt som man tål havre? Finns det "ren råg" att testa?

• Rosdraken
    miracle maker skrev 2013-03-24 11:51:18 följande:

Jag misstänker att min dotter med veteallergi nu inte tål råg och/eller korn heller. Vi testade att baka bröd på råg och korngryn och hon verkligen älskar det, men magen har varit kass sen dess. Frågan är om det är råg/korn hon reagerar på eller vetekontaminering? Havre går bra, men hon äter bara ren havre. Kan man vara allergisk mot vete, råg och korn samtidigt som man tål havre? Finns det "ren råg" att testa?

vi får/kan inte ge vår dotter som är veteallergisk nått annat än ren havre pga av att vi fick höra att råg och korn mals i samma kvarnar osv som vete. Vad jag vet är det bara havre som finns som är helt ren från vete.

Men det kan vara vilket som tror jag där, för vår tös reagerar på havre om den inte är ren då går det bra. Men det är ju lite svårare att testa själv hemma med korn o råg eftersom det ju beror på hur allergisk din dotter är.

Vår dotter verkar reagera tom på smulor då hon vid 2 olika tillfällen, spytt av bara små smulor.

första gången tog ett annat barn med smuliga fingrar på hennes kex och sen tog hon det i munnen och andra gången tappa hon nappen på ett golv med bröd smulor och maken tänkte sig inte helt för........       
    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • miracle maker

Ja du kan säkert ha rätt i att det är vetekontaminering som spökar. Som liten reagerade hon på glukossirap, druvsocker etc från vete, men nu har hon blivit bättre och klarar till och med lite vetestärkelse. Men råg och korn får väl innehålla några procent vete och det blir ju klart mycket mer än en gnutta vetestärkelse. Det är bara så knäckande när man hittar nåt som man tror funkar och sen tvingas backa igen... Ren råg hade varit toppen, undrar varför det inte finns?

• FenomenaA

Hej! Jag var stammis här när sonen (på väg emot 4 år) var mindre. Sonen är bättre nu, och ska snart veteprovoceras igen. Äggallergin är dock värre. Jag blev dock allergiskt (eller nåt) emot vete efter att ha ammat sonen, så vetefri bakning fortgår här hemma.

På sistone har mina brödbak misslyckats. 

Dels har jag fått en bakmaskin, där det har gått dåligt med semper mjölmix istället för vanligt mjöl. Maskinen verkar inte klara att röra degen ordentligt. Jag har hjälpt till och blanda. Ibland har det blivit bra ibland har det varit de varit halvt ogräddade.

Formbröd har jag gjort många genom åren, med torrjäst. Med bra resultat. Nu gjorde jag detta http://www.semperglutenfritt.se/node/243 för att få omväxling, med torrjäst och slängde i linfrön. I ny ugn. Och det blev delvis ojäst. Om man ser på en brödskiva så är det jäst i mitten, sedan en tunn ring av ojäst och sedan fin skorpa. Jag blir så trött på bakningen, när jag inte vet varför det blir fel. Tankar?

• LokesMammi

Vi ska provocera havre nu. Nytt pricktest i mars.

Svar på tråden Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi