• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska syskon få ha sex?
  • Bonanza

Om vi förutsätter att det är frivilligt från båda sidor, vuxna människor, utan tvång eller beroendeställning så får vem som helst ligga med vem som helst. Jag bryr mig inte om två helsyskon har sex, det är upp till dem. Jag tycker att det är äckligt och märkligt, men förstår inte varför jag ska förbjuda vuxna människor att ha frivilligt sex med varandra?

• ViceGuy
    frogande skrev 2010-03-08 18:53:55 följande:
    Så bara någon lägger fram, ett för dig, "tillräckligt bra argument, så ändrar du ståndpunkt? Du har alltså ingen egen, inre kompass som vägleder dig i livet? Detta varken känslomässigt eller intellektuellt? Utan bara någon säger en sak, som då låter rätt i dina öron, så anammar du den just därför att den låter bra? Okej...
    Om något är fel, så är det fel. Varför då sitta och klamra sig fast vid det? Är det så att du VILL ha felaktiga åsikter?
  • Selfish Geene
    frogande skrev 2010-03-08 18:53:55 följande:
    Så bara någon lägger fram, ett för dig, "tillräckligt bra argument, så ändrar du ståndpunkt? Du har alltså ingen egen, inre kompass som vägleder dig i livet? Detta varken känslomässigt eller intellektuellt? Utan bara någon säger en sak, som då låter rätt i dina öron, så anammar du den just därför att den låter bra? Okej...
    Ungefär så ja.
    Jag förstår att min "inre kompass" inte alltid fungerar så rationellt som den borde.
    Min intelektella kompass bygger enbart på rationella argument.

Jag är mer än villig att ändra en ståndpunkt som jag grundat på en känsla, när ett bra argument för att min känsla är felaktig presenteras för mig. Det är en av mina starka sidor.
  • sjuksyster

Det är inte biologiskt försvarbart!!! Det blir fel... 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sjuksyster skrev 2010-03-08 20:14:01 följande:
    Kan du utveckla det lite?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • ViceGuy
    What?

Hur menar du med biologiskt försvarbart?
  • Mariohn
    Det är det en jävla massa som inte är. Hellre syskon som knullar med varandra och skyddar sig än idioter som förökar sig hejvilt. 
  • Jagsjälv

Jag tar ställning till många saker och älskar att argumentera! Men i detta fall kan nog inget få mig att ändra min åsikt om att det ska vara förbjudet. Inget jag läst hittills i alla fall.

Men hur gör man då om en pappa och dotter eller mamma och son har frivilligt sex och de är vuxna, ska det vara lagligt då? Ska alla vuxna lagligt få ha sex? Om syskon ska få ha det måste det väll gälla alla i familjen? De kan ju också skydda sig!
    Hur argumenterar ni kring det? (Förbjudet naturligt vis det oxå enl mig!)

• Mandel

Så länge de är vuxna och vet vad de håller på med så förstår inte jag varför det ska finnas en lag som lägger sig i det hela.

Problemet blir väl om någon råkar bli gravid vilket är helt galet med tanke på de risker som föreligger.
    Hur ska man stoppa graviditet om man tillåter sex...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Selfish Geene
    Jagsjälv skrev 2010-03-09 19:28:12 följande:
    Jag tar ställning till många saker och älskar att argumentera! Men i detta fall kan nog inget få mig att ändra min åsikt om att det ska vara förbjudet. Inget jag läst hittills i alla fall. Men hur gör man då om en pappa och dotter eller mamma och son har frivilligt sex och de är vuxna, ska det vara lagligt då? Ska alla vuxna lagligt få ha sex? Om syskon ska få ha det måste det väll gälla alla i familjen? De kan ju också skydda sig! Hur argumenterar ni kring det? (Förbjudet naturligt vis det oxå enl mig!)
    Det finns en annan tråd som tar upp den saken.
    Min ståndpunkt är samma: Om sexet sker frivilligt och mellan två vuxna, finns inga skäl för samhället att bestraffa beteendet
  • enny signatur
    Jagsjälv skrev 2010-03-09 19:28:12 följande:
    Jag tar ställning till många saker och älskar att argumentera! Men i detta fall kan nog inget få mig att ändra min åsikt om att det ska vara förbjudet. Inget jag läst hittills i alla fall. Men hur gör man då om en pappa och dotter eller mamma och son har frivilligt sex och de är vuxna, ska det vara lagligt då? Ska alla vuxna lagligt få ha sex? Om syskon ska få ha det måste det väll gälla alla i familjen? De kan ju också skydda sig! Hur argumenterar ni kring det? (Förbjudet naturligt vis det oxå enl mig!)
    Risken att barnet blir utnyttjat skulle jag tro är klart större där, men jo jag tycker även det ska vara tillåtet om de är vuxn aoch int ei beroendeställning till varandra
  • Jane Roe
    ChoopChoopSong skrev 2010-03-07 18:50:44 följande:
    Jag tycker att frågan är omöjlig att svara på. Man kan förvisso diskutera det lämpliga i att syskon har sex. Men inte kan man väl STRAFFA dem om det handlar om samtyckande vuxna???Om det handlar om barn/våld/tvång, är det en annan sak. Men då hade det ju varit straffbart i alla fall. Med eller utan blodsband...Många incestförhållanden handlar om tvång eller utnyttjande, därför är det olagligt. Men bortsett från det, vet jag inte om jag tycker att omgivingen har med att göra vad samtyckande vuxna gör i sina sängar eller hur nära släkt de är... Låt säga att två syskon eller halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans, råkar bli kära i varandra. Ska de sättas i fängelse då? Nej, det låter snarare barbariskt. Sedan bör kanske syskon inte skaffa barn, osv. Men det är en annan sak.
    Du kommer in på en viktig sak när det gäller tvång / utnyttjande. Ofta kanske många av förhållandena handlar om att någon form av psykisk ohälsa.
    T ex. Moraliskt sätt kanske en hora har rätten att bestämma över sin egen kropp, men samtidigt, finns den "lyckliga" horan ?
    Alltså i likhet med pedofili, där barnet mår psykiskt dåligt.
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Selfish Geene
    Jane Roe skrev 2010-03-10 13:30:20 följande:
    Du kommer in på en viktig sak när det gäller tvång / utnyttjande. Ofta kanske många av förhållandena handlar om att någon form av psykisk ohälsa. T ex. Moraliskt sätt kanske en hora har rätten att bestämma över sin egen kropp, men samtidigt, finns den "lyckliga" horan ? Alltså i likhet med pedofili, där barnet mår psykiskt dåligt.
    Om horor i allmänhet blir lyckliga av sina jobb är inte så viktigt tycker jag, det finns säkert lika många "lyckliga horor" som "lyckliga städerskor".

Ska det vara olagligt att ha ett jobb som inte gör dig lycklig?
  • ViceGuy
    Selfish Geene skrev 2010-03-10 13:34:12 följande:
    Om horor i allmänhet blir lyckliga av sina jobb är inte så viktigt tycker jag, det finns säkert lika många "lyckliga horor" som "lyckliga städerskor". Ska det vara olagligt att ha ett jobb som inte gör dig lycklig?
    Tror för övrigt att det finns betydligt fler lyckliga horor än lyckliga städerskor, då sex i allmänhet är ett större intresse än städning :)
  • BF 2008 02 23
    nej

jag skulle aldrig acceptera att mina barn hade sex med varandra!! 
Svar på tråden Ska syskon få ha sex?