• Mrs Jörling

Föräldrar i England? Hur fungerar...

..skolgången där?

Det ser ut som om vi kommer att flytta till England, direkt från den amerikanska kulturen. Vi har en dotter som går i 7:an (13 år) och en pojk som går i Kindergarten (5 år)....

Nu undrar jag hur skolsystemet fungerar där i jämförelse med Sverige? Måste det betala så som i USA? Eller är det so i Sverige?

Är det någon som har lite tips vad det gäller just skolorna i England?

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP VI KAN FÅ!!!!! {#lang_emotions_smile}

Puss
    Mrs P

• Svar på tråden Föräldrar i England? Hur fungerar...
  • Vaniljkex

Bada din barn kommer att ga i skolan har. Det finns gratis statliga skolor, och de kan vara bra, men det ar superviktigt att kolla upp deras catchment areas innan ni bestammer var ni ska bo, anda ner pa gatuniva om jag har fattat ratt. Generellt sett tror jag att de statliga skolorna ar ganska daliga. 

Privatskolor finns det gott om, iaf har i London, men de betalar man helt sjalv, det finns inga skatterabatter, skolpeng el dyl. Vissa tar extra betalt for mat, bocker etc, medan det ingar i andra skolors terminsavgifter, sa kolla noga, sa ni slipper oforutsedda, obehagliga overaskningar. Boken The good schools guide beskriver manga privatskolor pa ett mycket informativt satt. 
    Om det ar London ni ar pa vag till, sa finns det en amerikansk skola (privat) i postnummeromradet NW8, det kanske ar det smidigaste for er dotter. Barn till bekanta till oss, som flyttade tillbaka till USA efter flera ar i engelsk skola, reste jorden runt i ett ar innan de borjade skolan igen i USA, och de hade inte "missat" nagot, de kunde hoppa in i sina egna aldersgrupper utan problem, sa kanske ligger engelska skolan lite fore den amerikanska kunskapsmassigt? 
    Om ni ar troende katoliker finns det dessutom utmarkta katolska, kostnadsfria skolor, men de kraver sin insats i form av gudstjanstbesok etc.
  • Gröt

Vi har en son i statlig skola trivs bra med det. Finns fördelar också med att se världen som den är och gå i skola med barn med olika bakgrund. Väljer inga statliga skolor lär de knappast bli bättre heller, får mindre funding. Friendly environment och warm welcoming betyder mycket för barnen tror jag, ett positivt inlärningsklimat. Be att få besöka skolan o träffa head teacher o läraren och se hur det känns. Men, jag kanske är FÖR typiskt svenskt oelitistisk fortfarande....

• Mrs Jörling

Tackar

Min man är amerikan och kommer att jobba på en amerikansk militärbas, där har de allt (ett lill-amerika i ett annat land). Båda våra barn går just nu i amerikansk skola (i Spanien) och vi tror att det bästa är att lotsa över dem till den amerikanska skolan till att börja med och hyra ett ställe nära min mans arbete. Planen är att vi ska slå oss till ro helt i England och kommer att handla därefter. Väl där, får vi utforska områdena runtomkring, besöka skolor, höra oss för, känna oss fram  osv...inte bara för barnens skolor utan även för att vi planerar att köpa en liten gård för en framtid där.

Jag tror absolut på statlig skola om den är bra, det är väl som hemma i Sverige antar jag...mer eller mindre bra från skola till skola...

Vaniljkex och Gröt, var håller ni till?

Än så länge är inget bestämt men det lutar starkt åt att vi kommer att hamna i närheten av Brandon (Lakenheath) och letar efter boende med max 3-4 mils bilavstånd runt Brandon.....jag hade hoppats att hitta lite andra svenskar i områdena runtomkring...men än så länge inget napp

Tack igen

• Vaniljkex

Vi bor i centrala London. Maste erkanna att jag inte har en aning om var Brandon/Lakenheath ligger...

• Mrs Jörling

...då ska jag berätta det En bit ovanför Cambridge...och i "gränsen" av Cambridgeshire, Norfolk och Suffolk men tillhör East Anglia. Kram

• Millis68

Mrs P
    Om du vill ha kontkat med andra svenska mammor kan du gå med i Svenska Mammor, de har en årlig avgift men du kan söka andra svenska mammor i det land du bor i. Vår lilla grupp i Norra Yorkshire utökas hela tiden och det är kul att träffas till midsommar, jul och andra svenska högtider. Om du inte kan klicka på länken så skriv bara in www.svenskamammor.com så kommer du till rätt sida också

http://www.globemoms.net/Default.aspx?alias=www.globemoms.net/svenskamammor

• Mrs Jörling

Millis68: Jajamen, där är jag med som medlem redan...heter Mrs P där också Men...jag hittar inget om den där nya mamma-gruppen som ska finnas i Norfolk? När jag väl hittar någon som verkar bo omkring där vi letar...ja, då visar det sig att de inte har uppdaterat på flera år

• MamaPapa

Hej,

Vi har vår son i en statlig skola och den är superbra! Det beror väldigt mycket på området man bor i är min erfarenhet. Folk flyttar för att hamna i bra catchment areas. Hos oss (jag bor i Wilmslow i Cheshire, nordvästra England) är de statliga skolorna lika bra som de privata.

Ofstedt gör inspektioner på skolorna och deras rapporter kan man läsa online. Så ser du en skola i området ni ska flytta till kan du söka upp den senaste rapporten. En skola som är Good eller Outstanding overall är oftast väldigt bra.

Sedan finns det "league tables" som man kan kolla för att se hur bra eleverna gör ifrån sig på tester etc i varje skola (tror BBC har de senaste listorna om du söker på deras site).

För oss är tabellerna inte det viktigaste - utan vi läste mer på rapporterna. Min sons primary school är liten - ca 120 elever - och de har en special unit för hörselskadade och tar också emot elever med special needs. Det gör ju tex att testresultaten inte är så höga kanske, men däremot visade Ofstedt rapporten på "outstanding" när det gällde elevernas sociala och emotionella färdigheter och att alla på skolan brydde sig väldigt mycket om varandra, mobbning förekommer i princip inte. Sånt tycker jag personligen är viktigare än själva testresultaten när barnen är så pass små (de är 11 här när de börjar Secondary / high school).

De statliga skolorna är gratis men man betalar för mat och snacks, uniform och ev utflykter. Dessutom förväntas PTA (Parents Teacher Association, motsvarande Hem o Skola) köra mycket fundraising och betala för grejer på skolan. Mycket av bidragen till PTA kommer från föräldrarna via julbasarer osv. Vår PTA byggde tex nya toaletter och i år ska vi köpa nya datorer till skolan.

Hoppas ni kommer trivas !

• MRSVi

Vi bor i en liten stad i Suffolk, inte så långt från Lakenheath... skolan är gratis, som i Sverige, däremot måste du betala för skolmat, två pund om dagen för tillfället, men om man vill kan barnen ta med egen lunch hemifrån.
    Min dotter fyller fem i februari, o kommer att starta skolan i september, då går hon morgnar, o efter jul går hon full dag, på vår skola är det från 08.55 till 15.15.
    Det första året är väldigt mycket "lära genom lek", men de lär sig läsa, skriva, räkna lite grann, o på vår skola lägger de rättt mycket vikt vid den sociala biten också, hur man är en god vän, typ.
    Det kan konstigt nog variera mellan skola till skola  huruvida de börjar heltid eller deltid.
    Suffolk har tre stadier i skolan, fast en del orter har nyligen gått tillbaka till två. Primary school börjar med Reception, o andra året är Year One, tredje året Year Two, osv. Year Four är det sista, sedan börjar man i Middle School, som sträcker sig över fyra år, tror jag, o sedan börjar man Upper School.  
    Jag har en son i Year Two, han älskar skolan, o gör väldigt bra ifrån sig, så jag har inget att anmärka på alls.
    Det finns också "svenska skolan" en bit utanför Cambridge, två timmar varannan söndag för barn till svenska föräldrar i trakten, som stöd för att hålla svenskan vid liv, de har lite pyssel o sånt för de små, o svenskundervisning för de äldre, o firar svenska högtidsdagar.

• tahira

Det är så olika beroende på vem man frågar. Vi bor i centrala London och har inte hört alls bra saker om de statliga skolorna tyvärr. Förutom de katolska, de skall vara bättre. Vår son kommer att börja skolan i september och vi valde en privat eftersom vi inte ville "riskera" något. Det kostar ca £12.000 om året, men beroende på skola kan man hitta både billigare och dyrare.

Er son kommer att gå i skolan här, det vanligaste är att man börjar i september efter att man fyllt fyra.

Svar på tråden Föräldrar i England? Hur fungerar...