• Pretty in scarlet

Tycker du att nypa sitt barn eller vrida om örat är barnaga?

Som rubriken. Tycker du att nypa sitt barn är aga? Tycker du att ge sitt barn (som vissa benämner örfil av ngn anledning) vrida om barnets öra är aga?

Ps. Jag tillämpar aldrig själv dessa metoder men vet dem som gör det i min omgivning och rättfärdigar det. Ps.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 19:25
    Följdfråga: Vad skulle ni göra om en familj i er närhet berättade att de använde dette/ eller att ni såg dem göra det på sina barn?

• Svar på tråden Tycker du att nypa sitt barn eller vrida om örat är barnaga?
  • Mrs Ray

Ja, det är barnaga. Man kan ju fråga föräldrarna om de tycker att det är okej att göra samma sak på en vuxen, eller om de tycker att det är okej om deras barn gör samma sak med ett annat barn...

• morochmer

Ja, det tycker jag och det ÄR det. Jag skulle ingripa direkt om jag såg det. Om någon talade om det för mig så skulle jag tala med föräldrarna och försöka hjälpa till. I båda fallen skulle jag också kontakta socialen.

• vampyria2

Följdfråga: Vad skulle ni göra om en familj i er närhet berättade att de använde dette/ eller att ni såg dem göra det på sina barn?
    Jag har och skulle göra det igen sagt i från att det inte är okej och att det är förbjudet enligt svensk lag, sen att om jag ser det igen så skulle jag göra en anmälan på det.
    Jag har anmält en fd kompis till BVC, hon var hemma hos mig och drog sit barn i både örat och i håret, vi hade sama BVC så jag pratade med dem där och de tog tag i det hela som tur är. 

• morochmer
    vampyria2 skrev 2011-02-07 09:08:04 följande:
    Jag har och skulle göra det igen sagt i från att det inte är okej och att det är förbjudet enligt svensk lag, sen att om jag ser det igen så skulle jag göra en anmälan på det.
    Jag har anmält en fd kompis till BVC, hon var hemma hos mig och drog sit barn i både örat och i håret, vi hade sama BVC så jag pratade med dem där och de tog tag i det hela som tur är. 
    Anmäla dem och erbjuda min hjälp.
  • Kimona

Ja! Fyfan, att skada barnet på NÅGOT sätt är aga

• Bibbidi

Ja.
    Men i en lite mildrare form.

Följdfråga: Beror på hur grovt det var. Om någon bara tog tag relativt svagt i någons öra för att den kanske skulle låta bli något/någon så skulle jag nog inte reagerat så mycket. Kanske tänkt att det vore bättre om de hade tagit tag i armen istället... Men om de verkligen drog och slet jättehårt så skulle jag nog ha reagerat! Vet inte riktigt hur eftersom jag har aldrig har varit i den situationen. Men på något sätt förhoppningsvis.

• nyfiken flax

Vilken fråga, klart att det är misshandel.

Jag skulle fråga om de gör likadant mot sina vänner (för jag har den filosofin att sitt barn behandlar man minst lika väl som sin bästa vän, låter självklart men många är inte så schyssta mot sina barn faktiskt) och så skulle jag försöka prata om alternativa metoder. Jag skulle säga att jag tycker det är helt fel. Har aldrig varit med om det, skulle nog ha svårt för att umgås med en sån människa faktiskt.

• Lyxig

Innan jag fick min son tyckte jag att det var okej. Men hur skulle jag kunna skada den här lilla sötnosen? Dessutom håller jag med många andra att barn är lika mycket människa som vem som helst, bara lite mindre. Om jag såg någon göra så hade jag frågat om den vill att jag gör samma på den.

• krank

Har aldrig förståt mig på det där att nypa barn, här snackar vi verkligen om barnfasoner att springa och nypas oavsett syfte.
    Att lägga en unge över knät och slå upp vet från gumpen till huvudet eller ta i örat har jag full förståelse för, fast i curling Sverige där man ska dalta med ungarna in i absurdum så är det givetvis "misshandel".

• snörvlan

Det e misshandel av barn! Kan man inte kan man inte tillrättavisa sina barn utan våld ska man inte ha!! Dags att tänka om!!!!!!!

• vampyria2

Om man måste använda våld för att få sitt barn att lyssna så har man stora brister i sin föräldrar roll!!

• Furstinna

Jag anser att det är aga ja. Hade någon i min omgivning tillämpat detta hade jag reagerat och sagt ifrån.

• Muslimska mamman

Ser det som misshandel.

Och ska jag vara ärlig så fick det mig att tänka om kring vissa andra saker som räknas som "vanlig" barnaga...

Jag har tidigare alltid tyckt att smäll på fingrarna eller en örfil kan vara okej (även om jag själv aldrig egentligen skulle ha styrka nog att göra det på mina barn), men så tänker man på detta med att nypa eller vrida om örat och då tänker jag att - varför anser jag att smäll på fingrarna och örfil inte är misshandel men nypa och vrida om örat är misshandel?? Vad är skillnaden??

Det skrämmer mig nu istället att jag har gått på samhällets tankar om olika slags barnaga och vad som är misshandel och inte barnaga... Lovar mig själv och mina barn att aldrig skada dem på något sätt som straff och gör min man det lär vi inte stanna ihop och han blir anmäld...

Muslim är bara förnamnet!
  • Flickan och kråkan

Självklart. Alla former av fysisk bestraffning i fostranssyfte är aga. Tycker att vi borde ha kommit längre år 2011....snart 2012, och det som händer är att auktoritära metoder som aga och time-out etc. är på uppåtgående. Man blir ju bara trött! Hur vore det om vi kommunicerade med våra barn istället och tog oss tid att lära oss konflikthantering. Det är ju liksom inget som faller ner från himlen som en gudomlig ingivelse bara för att man råkar bli förälder.

• Loreena

Självklart är det aga!!! Det är absolut inte ok med fysisk bestraffning!!

Svar på tråden Tycker du att nypa sitt barn eller vrida om örat är barnaga?